BRA FOR HELSA: En neve nøtter kan være gunstig for både helsa og for vekta. Pålegg med ulike nøttetyper kan også være sunt, men sjekk salt- og sukkerinnholdet. I vår test oppnår det, for mange , ukjente pålegget mandelkrem full score. Foto: ERIK HELGENESET
BRA FOR HELSA: En neve nøtter kan være gunstig for både helsa og for vekta. Pålegg med ulike nøttetyper kan også være sunt, men sjekk salt- og sukkerinnholdet. I vår test oppnår det, for mange , ukjente pålegget mandelkrem full score. Foto: ERIK HELGENESETVis mer

Ernæringstest nøttepålegg:

Styr unna: Barnas favoritter er rene sukkerbomber

Stor forskjell på innholdet i pålegg med nøtter. Noen har nesten bare sukker.

Det er ingen tvil om at nøtter er sunt. Forskning viser at en neve nøtter om dagen er bra for helsa, og det kan faktisk være bra for vekta også. Men hva med nøttepålegg?

VALNØTTER: Nøtter er sunt. En neve om dagen inneholder mange stoffer som er bra for helsa. Også noen pålegg med nøtter er bra, men  sjekk innholdet i dem, det er store variasjoner. Foto: NTB SCANPIX
VALNØTTER: Nøtter er sunt. En neve om dagen inneholder mange stoffer som er bra for helsa. Også noen pålegg med nøtter er bra, men  sjekk innholdet i dem, det er store variasjoner. Foto: NTB SCANPIX Vis mer

Sjokolade- eller nøttepålegg?

Det finnes etter hvert mange typer nøttepålegg i butikkhyllene. Mange av dem er laget av peanøtter, men en del typer inneholder andre nøtter.

Noen typer består kun av nøtter, noen pålegg inneholder nøtter blandet med ulike mengder sukker, olje og salt, og noen typer inneholder minimalt med nøtter og bør egentlig ikke kalles for nøttepålegg i det hele tatt.

Vi har likevel valgt å ta med alle typer nøttepålegg i denne testen, for å tydeliggjøre forskjellen mellom et nøttepålegg som nesten bare inneholder nøtter og et nøttepålegg som inneholder minimalt med nøtter, men veldig mye sukker.

Peanøtt: En sunn belgfrukt

Siden de fleste nøttepåleggene i denne testen inneholder peanøtter, kan det være greit å vite at peanøtter ikke egentlig er nøtter, men en belgfrukt.

I naturlig form er denne nøtten en liten helsebombe, full av fiber, protein, sunne fettsyrer, vitamin E og andre antioksidanter, B-vitaminer og mineraler og sporstoffer. Dessuten inneholder peanøtter i naturlig form svært lite salt.

Peanøtter er dekket av et tynt, brunt «skinn». Denne tørre brune hinnen er faktisk godt for deg.

Her finnes nemlig fenoler, som er en type antioksidanter.

En neve peanøtter om dagen kan altså gjøre mye for helsen din.

Men da må du velge en type peanøtter som ikke er tilsatt noe særlig med salt.

Det optimale er å kjøpe peanøtter som du skreller selv.

Peanøttsmør og andre nøttepålegg er også noe som kan regnes som sunt, i hvert fall hvis du velger en type som inneholder mye nøtter og lite sukker og mettet fett.

Vurdert næringsinnhold

I denne testen har vi gjort en vurdering av næringsinnholdet på pålegg som enten heter peanøttsmør (eller en annen type nøttesmør) eller nøttepålegg.

For å vurdere produktene opp mot hverandre, har vi sett på innhold av mettet fett, umettet fett, sukker, protein, og andel nøtter.

Vi har gitt trekkpoeng for de påleggene som inneholder palmeolje.

Mye protein, umettet fett og nøtter trekker opp, mens mye sukker og umettet fett trekker ned. De produktene som har fått høyest poengsum får terningkast 6, mens de som har fått minst poeng har fått terningkast 1.

Les også:

Her er nordmenns favorittpålegg

Slik oppbevarer du nøtter

Her er pålegget billigst

Hele testen finner du hos bramat.no.

Testresultater

Les mer på Bramat.no:
Overvektig? Du trenger mindre mat enn du tror!
Derfor bør du sove nok
Visste du dette om poteten?