KREVER PLANLEGGING: Det er mange misforståelser omkring hva man kan og skal spise når man slanker seg, mener ekspertene vi spurte.  Foto: Lise Åserud / NTB scanpix
KREVER PLANLEGGING: Det er mange misforståelser omkring hva man kan og skal spise når man slanker seg, mener ekspertene vi spurte.  Foto: Lise Åserud / NTB scanpixVis mer

Dette skal du ikke gjøre når du slanker deg

Styr unna disse slanketabbene

Trodde du det holdt å trene for å gå ned i vekt? 

(Dagbladet): Er du helt, helt sikker på at du forstår hvor lite du egentlig kan spise hvis du skal ned i vekt?

- TELL KALORIER: Cathrine Borchsenius tror mange glemmer kaloriregnskapet. Foto: Svein Brimi
- TELL KALORIER: Cathrine Borchsenius tror mange glemmer kaloriregnskapet. Foto: Svein Brimi Vis mer

- Det må du nemlig være hvis du skal lykkes med slankeprosjektet. Mange er veldig opptatt av matens sammensetning, men glemmer å ha et lite kaloriregnskap i bakhodet, sier Cathrine Borchsenius, klinisk ernæringsfysiolog i bramat.no og sunnogsprek.no.

Hun er en av kostholdsekspertene Dagbladet har vært i kontakt med for å finne ut hvor vi oftest feiler når vi skal ned i vekt.

- Mange bestemmer seg for å slanke seg fordi de vet at de bør, men uten at de har bestemt seg skikkelig. Går du halvhjertet inn i slankingen, vil du neppe klare å gjennomføre den, tror Borchsenius.

Ja-mat og nei-mat

Hun påpeker at mange også fokuserer for mye på alt de ikke bør gjøre og ikke bør spise, alt som er usunt og alt som er «nei-mat».

IKKE OVERDRIV: Mange går for hardt ut, og mister slankemotivasjonen, mener ernæringsfysiologene vi spurte. Foto: Frank May / NTB scanpix
IKKE OVERDRIV: Mange går for hardt ut, og mister slankemotivasjonen, mener ernæringsfysiologene vi spurte. Foto: Frank May / NTB scanpix Vis mer

- Da blir det fort mye negativt fokus og dårlig samvittighet, noe som igjen gjør at de gir opp.

Cathrine Øverås Frisvold, ernæringsfaglig rådgiver i frukt.no, advarer mot å gå for hardt ut.

- Nyttårsforsetter av typen «jeg skal ikke spise sukker på ett år» og «jeg skal trene fem ganger i uken», fungerer som regel aldri. Sett deg heller realistiske mål i startfasen. Det er bedre å trene én gang i uken enn ingenting, og det er bedre å spise én ekstra grønnsak enn ingen, sier Øverås Frisvold.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Vidunderkurer

I likhet med Borchsenius advarer hun mot begrep som «ja-mat» «og nei-mat», og anbefaler heller at man prøver seg fram til hva slag sunn mat man liker, og kan trives med å spise ofte.

SPIS GRØNT: Vidunderkurer finnes ikke, fastslår Cathrine Øverås Frisvold i frukt.no.
SPIS GRØNT: Vidunderkurer finnes ikke, fastslår Cathrine Øverås Frisvold i frukt.no. Vis mer

- Det må også være lov å nyte både en sjokoladebit og et glass vin i blant, uten at dette oppfattes som et feilsteg.

Skal det fungere i lengden, må du finne en metode du greier å følge over tid.

DROPPER Å SPISE: - Ikke hopp over måltidene, advarer Kari Bugge i Grete Roede.  Foto: Frank May / NTB scanpix
DROPPER Å SPISE: - Ikke hopp over måltidene, advarer Kari Bugge i Grete Roede.  Foto: Frank May / NTB scanpix Vis mer

- Noen tror at de kan slanke seg ved vidunderkurer og ved hjelp av magiske grep av typen kaffepulver som forbrenner magefett og andre kosttilskudd i samme gata. Dette er bortkastede penger! Spis heller ordentlig mat, og masse frukt og grønnsaker. Vektnedgang er en langsiktig endring, og krever målrettet jobbing og tålmodighet, minner Øverås Frisvold om.

Ikke spis for lite

- Mange går for hardt ut og reduserer matinntaket så mye at kroppen etter kort tid skrur ned forbrenningen. Da blir det vanskelig å gå ned i vekt, sier ernæringsfysiolog Kari Bugge i Grete Roede AS, som også advarer mot å hoppe over måltider.

- I motsetning til hva mange tror, er det heller ikke særlig lurt å hoppe over måltider for å spare kalorier. Særlig frokosten er lett å hoppe over fordi du ikke er sulten så tidlig på dagen. Regelmessige måltider holder blodsukkeret mer stabilt, og gjør at det er mindre sjanse for at du «sprekker».

Mange glemmer også at det er kalorier i drikke, tror Bugge.

FLYTENDE KALORIER: - Mange glemmer at det er kalorier i drikke, sier Kari Bugge i Grete Roede AS. Foto: Dagbladet
FLYTENDE KALORIER: - Mange glemmer at det er kalorier i drikke, sier Kari Bugge i Grete Roede AS. Foto: Dagbladet Vis mer

- Tre halvlitere med øl gir faktisk like mange kalorier som en hel middag. Flytende kalorier metter dårligere enn kalorier fra mat, så vil du ned i vekt er det lurt å begrense inntaket av kaloriholdig drikke. Særlig sukkerholdige drikker som brus, juice og alkoholholdige drikker har svært mye energi – og så blir du ikke mett engang.

En annen tabbe mange gjør, er at de tror at det holder å trene, når de skal ned i vekt.

- Er målet med treningen å gå ned noen kilo, kan du bli skuffet om du «bare» trener. For å gå ned en halv kilo i uken, må du ha et energiunderskudd på 500 kcal per dag. Du skal trene mye for å få til dette – cirka en times trening daglig! Det er kostholdet som har størst effekt dersom du vil ned i vekt, fastslår Bugge.

GOD ERSTATNING: Tonje Jenssen fra Magnat Center har satt sammen et program med treningsøvelser som passer å gjøre på kontoret på dager du ikke rekker senteret. Gjør du disse i lunsjen, kan du faktisk droppe treningssenteret én gang i uka. Vis mer

LES OGSÅ:

Tarmen kan være nøkkelen til vektnedgang: Monica (39) gikk ned fem kilo

Ernæringstest av müsli, crüsli og granola: Stor forskjell på næringsinnholdet i müsli - sju får terningkast seks

- Det nye godteriet er revet bort: Priskrigen skaper drama i kulissene