GÅ FOR GRØNT: Ernæringsfysiologene er samstemte i sin oppfordring om at vi må spise mye mer grønnsaker. Les deres beste tips til en sunnere og lettere hverdag. Foto: SHUTTERSTOCK
GÅ FOR GRØNT: Ernæringsfysiologene er samstemte i sin oppfordring om at vi må spise mye mer grønnsaker. Les deres beste tips til en sunnere og lettere hverdag. Foto: SHUTTERSTOCKVis mer

Ernæringsekspertenes beste tips til en sunnere og lettere hverdag

Sunnhetstipset ekspertene er helt enige om

Gjør som ernæringsfysiologene vi har spurt: Gå for grønt! Det vil også gjøre et positivt utslag på vekta.

(Dagbladet): Du vet det godt. Det finnes ingen trylletriks og raske løsninger i jakten på bedre helse og lettere kropp. Gode tips og råd som funker sammen med en god dose tålmodighet, er det derimot mange av.

Norske forskere diskuterer: Er økologisk mat sunnest?

SPIS GRØNT: Erik Arnesen, LHL
SPIS GRØNT: Erik Arnesen, LHL Vis mer

Vi spurte tre ernæringsfysiologer om hva du bør tenke på hvis målet ditt er å bli en sunnere og smalere utgave av deg selv. Spesielt ett punkt er de enige om:

- Spis mer grønnsaker!

Erik Arnesen, helsefaglig rådgiver i Landsforeningen for hjerte- og lungesyke, anbefaler en ekstra grønn tallerkenmodell for alle som vil ned i vekt:

- Fyll halve tallerkenen med grønnsaker, en firedel med potet og resten med kylling, kjøtt, fisk eller vegetariske alternativer, anbefaler han.

Det er også lurt å erstatte noe av kjøttet i hverdagsmaten med grønnsaker, påpeker han.

- Bruk for eksempel finhakket, stekt sopp som delvis erstatning for kjøtt- og karbonadedeig. Sopp har en kjøttlignende smak og konsistens. Eller bytt ut den vanlige biffen med grillspyd med grønnsaker og litt mindre kjøtt.

Variér menyen ved å bytte ut noe av kjøttet med bønner og linser. Det er en myte at man bare kan bli mett av kjøtt, avviser Arnesen:

- Belgvekster er like mettende som kjøtt, trolig fordi de er like rike på protein som på fiber. En ekstra bonus er at bønner og linser er gunstige også for vekta, for kolesterolet, for blodtrykket og for blodsukkerreguleringen.

Er du ofte på kaffebar? Da gjelder det å velge riktig type kaffe, dersom målet er å gå ned i vekt. Arnesen påpeker at det er lurt å begrense flytende kalorikilder, som brus, saft, juice og kaffedrikker med mye melk og krem.

- Bruk heller kaloriene på noe som gjør deg mett, tipser han.

- Følg dette ene rådet

- Det må ikke bli for komplisert å spise sunnere, sier Camilla Lind, ernæringsfysiolog i SomeBody AS .

VÆR BEVISST: Camilla Lind, SomeBody AS.
VÆR BEVISST: Camilla Lind, SomeBody AS. Vis mer

- Skal man følge bare ett råd som gjør kostholdet mer næringsrikt og kroppen sunnere, handler det om å spise mer grønnsaker. De inneholder så mange aktive stoffer som er bra for kroppen.Tenk grønnsaker til alle måltider, anbefaler Lind.

Hun minner om at frukt, bær og grønnsaker også kan brukes som mellommåltider og snacks.

- Ved å fargelegge maten med frukt og grønnsaker ser alt mer innbydende ut, samtidig som kroppen får næring, og vi føler oss bedre.

I tillegg til hva vi spiser, er Lind også opptatt av hvor mye vi spiser. Størrelsen på tallerken har betydning for hvor mye du forsyner deg med, hvor mye du spiser og hvor mye som kastes, mener hun.

- En litt mindre tallerken kan hjelpe personer som sliter med vekten til å ikke overspise. Det finnes ikke usunn mat, bare usunne mengder.

Hun mener vi må prøve å stå i mot tre for to-tilbudene på store sjokoladeplater, og heller kjøpe én plate til vanlig pris. Spar kroppen, ikke pengene, oppfordrer hun.

- Kosthold er personlig og det handler om å finne din balanse. Det er ikke enkeltmatvarer som er avgjørende, men det totale kostholdet over tid. Ved å prioritere næringsrik mat i hverdagen vil du merke at kroppen trives bedre, fungerer bedre og at humøret påvirkes positivt. Det er noe i uttrykket «Du blir hva du spiser", fastslår Lind.

Hun er opptatt av at vi må være bevisste i forhold til hva vi spiser, men at vi samtidig må passe på å ikke legge lista for høyt:

- Godt nok er bra nok! Mange blir veldig opptatt av de små detaljene rundt kostholdet, slik at det fort preges av angst og dårlig samvittighet. Det synes jeg er trist. Vi trenger et bevisst kosthold i det fedmefremmende samfunnet vi lever i, men vi trenger også matro, fastslår Andersen.

- Variasjon og moderasjon

- Mange gjør utvilsomt lurt i å bytte ut en del matvarer med sunnere varianter. Mindre fett, mindre salt og mindre sukker er alle nøkkelord på veien til bedre helse, sier Morten Mørland, ernæringsfysiolog og trener i finishline.no, og tidligere mangeårig toppidrettsutøver.

TENK NÆRINGSINNHOLD: Morten Mørland, finishline.no
TENK NÆRINGSINNHOLD: Morten Mørland, finishline.no Vis mer

Han viser til at overvekt er et uttalt samfunnsproblem, men mener at alle bør ha et hverdagskosthold preget av variasjon og moderasjon.

-Vær bevisst på sammensetningen av næringsstoffer istedenfor bare matvarene. Dersom frokosten for eksempel utelukkende består av havregrøt laget med vann, vil proteininntaket fort bli noe lavt. Spises havregrynene med melk, blir måltidet straks mer komplett, sier Mørland.

Spør deg selv hva maten du spiser inneholder av næring, oppfordrer han:

- Er det noen gode, trege karbohydrater i dette måltidet? Hva med proteinkilder og kilder til sunne fettsyrer. Fiber?