SUPER: Avokadoen inneholder næringsstoffer som kan forebygge en rekke livsstilssykdommer, fastslår forskerne. Foto: Frukt.no
SUPER: Avokadoen inneholder næringsstoffer som kan forebygge en rekke livsstilssykdommer, fastslår forskerne. Foto: Frukt.noVis mer

Leger: - Derfor skal du spise mer avokado

Superfrukten du bør spise hver dag

Glad i guacamole? Fortsett med det! Avokadoen er nærmest for en superfrukt å regne, viser ny forskning. 

(Dagbladet): Du vet det godt. Frukt og grønt er sunt. Nå slår omfattende forskning fast at en av Norges mest populære frukter, avokadoen, nesten burde vært skrevet ut på blå resept. Spiser du avokado jevnlig kan du forebygge alvorlige livsstilssykdommer, som hjerte- og karsykdommer, diabetes og overvekt.

Superfrukten du bør spise hver dag

I den nylig publiserte vitenskapelige artikkelen trykket i Phytotherapy Research, og nylig omtalt på food&wine.com, har iranske forskere systematisk gjennomgått 129 internasjonale forskningsprosjekter med avokado i hovedrollen. Konklusjonen er at avokadoen har en rekke helt spesielle, helsefremmende effekter.

Overvekt og høyt blodtrykk

Felles for prosjektene var at de så på den grønne fruktens effekt på symptomene som sammen kalles for metabolsk syndrom, og som kan øke faren for blant annet diabetes type 2 og hjerte- og karsykdommer. Dette er symptomer som overvekt, høyt blodtrykk, høye insulinverdier og høye kolesterolverdier.

Ifølge Landsforeningen for Hjerte- og Lungesyke anslås forekomsten av metabolsk syndrom til 20-25 % av den voksne befolkningen i utviklede land

HELSEFREMMENDE: - Undersøkelsen viser at avokadoen har en rekke helsefremmende egenskaper, sier legen Tanja Kalchenko. 
HELSEFREMMENDE: - Undersøkelsen viser at avokadoen har en rekke helsefremmende egenskaper, sier legen Tanja Kalchenko.  Vis mer

Lege og leder for Helsepersonell for plantebasert kosthold, Tanja Kalchenko, bekrefter at avokadoen utvilsomt har en rekke helsebringende egenskaper.

Kalchenko er kjent med resultatene i undersøkelsen:

- Artikkelen om undersøkelsen er absolutt seriøs, og publisert i et anerkjent tidsskrift. Undersøkelsen viser at avokado, i tillegg til å inneholde en del vitaminer og mineraler, sunt fett, fiber og gunstige plantestoffer, kan ha flere helsefremmende effekter. Eksempler på dette er forbedrede kolesterolverdier i blodet og et mer stabilt blodsukker.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Avokado på resept

- At avokadoen er næringsrik, inneholder fett av den gunstige typen, samt flere sunne plantestoffer, karotenoider og fenoler, har vi visst lenge, sier Kalchenko.

Avokadoen er etter legens oppfatning utvilsomt en mye sunnere kilde til fett enn meierismør, rødt kjøtt og spesielt kjøttprodukter.

- Selv om det trengs en del mer forskning før vi kan foreskrive avokado på resept er det god grunn til å anbefale avokado som en del av et sunt og variert kosthold.

DAGLIG DOSE: - Spis avokado hver dag, sier lege Berit Nordstrand. Foto: Mads Viden
DAGLIG DOSE: - Spis avokado hver dag, sier lege Berit Nordstrand. Foto: Mads Viden Vis mer

Hun får støtte av lege Berit Nordstrand, som slår fast at avokado bør ligge på tallerkenen hver dag.

- Jeg anbefaler alle å mose en halv avokado og smøre den på brødskiva hver eneste dag. Både for smakens og helsas skyld.

Forebygger hjerte- og karsykdom

- Avokado er rik på sunt enumettet fett - omega-9 eller oljesyre -, en fettsyre kjent for betennelsesdemping og forebygging av hjerte- og karsykdom.

Nordstrand opplyser at fettet i avokadoen også kan øke opptaket av gode plantestoff i kroppen, for eksempel karotenoider, fra både avokado, tomater, grønne bladgrønnsaker, søtpotet og gulrot.

- På den måten kan avokadoen på tallerkenen i praksis øke opptaket av helsebringende antioksidanter med flere hundre prosent.

PÅ SKIVA: Sunt og godt - most avokado på brød. Foto: Frukt.no
PÅ SKIVA: Sunt og godt - most avokado på brød. Foto: Frukt.no Vis mer

Hun tilføyer at avokado også bidrar med gode fiber til tarmbakteriefloraen.

- Dette er tarmbakterier som faktisk produserer viktige næringsstoffer til kroppen din. Vi nordmenn spiser altfor lite fiber, og mange sliter med forstyrret tarmflora, inflammasjon, svekket immunforsvar, allergi, intoleranse og en rekke helseplager assosiert med såkalt dysbiose. Mer fiber, gjerne fra avokado, har en gunstig effekt her, sier Nordstrand.

Dagbladet skrev nylig en rekke problematiske sider ved avokadoproduksjon i Chile, et av landene som produserer mest av den sunne frukten.

LES OGSÅ:

Avokado: På dette nye spisestedet i New York handler alt om den omstridte grønnsaken