PALMEOLJEBLØFFEN: Produsenten av den kjente påleggsmargarinen har ertet på seg svenske forbrukere, som mener markedsføringen av produktet er sterkt villedende, og som har kåret produktet til Årets Matbløff 2018. Foto: Produsenten
PALMEOLJEBLØFFEN: Produsenten av den kjente påleggsmargarinen har ertet på seg svenske forbrukere, som mener markedsføringen av produktet er sterkt villedende, og som har kåret produktet til Årets Matbløff 2018. Foto: ProdusentenVis mer

Knusende dom over påleggsmargarin full av palmeolje

Svenske butikker fulle av juksemat: - Irriterer folk ekstra mye

Juksemat og villedende markedsføring står i fokus nå svenskene stemmer fram produktene de irriterer seg mest over.

Den ser sunn og tiltalende ut, den velkjente margarinen Lätta, der den står på bordet i sin delikate pakning, dekorert i glade farger med rapsblomster og informasjon om at den er laget i Sverige med svensk raps og smaksrik kjernemelk.

IRRITERER: - Denne bløffen irriterer folk ekstra mye, tror Björn Bernhardson i Äkta Vara. Foto: Äkta Vara
IRRITERER: - Denne bløffen irriterer folk ekstra mye, tror Björn Bernhardson i Äkta Vara. Foto: Äkta Vara Vis mer

Virkeligheten er en litt annen. For mens rapsolje løftes fram på emballasjen, både i tekst og bilde, inneholder produktet i virkeligheten mer palmeolje enn rapsolje. Dette opplyses med liten skrift i innholdsfortegnelsen på pakningens bakside.

Markedsføringsmetoden har fått tusenvis av forargede svenske forbrukere til å kåre Lätta-margarinen til Årets Matbluff 2018.

- Lätta er et veldig kjent varemerke, som mange har et forhold til. Derfor tror jeg at denne bløffen irriterer folk ekstra mye, kommenterer Björn Bernhardson.

Han er leder i forbrukerorganisasjonen Äkta Vara, som står bak den årlige kåringen av svenske matbløffer.

- Det er innlysende at produsenten vet at forbrukerne av ulike årsaker ikke vil kjøpe palmeolje. Derfor unngår man i det lengste å nevne dette, sier Bernhardson, som også påpeker at kjernemelk frontes på lokket, men at produktet kun inneholder fem prosent av denne ingrediensen.

Produsenten skuffet

Edina Dobos er markedsansvarlig for de nordiske landene hos produsenten av Lätta Original, det Nederland-baserte selskapet Upfield. Hun uttrykker i en epost til Dagbladet skuffelse over utnevnelsen av produktet til årets svenske matbløff:

- Merkingen av Lätta er sannferdig og helt i tråd med reglene. Vår hensikt var å fokusere på den lokale råvaren rapsolje, noe vi tror er viktig for våre kunder, uttaler hun.

Dobos viser til at ingredienslisten på margarinpakken viser produktets innhold i fallende rekkefølge hva mengden angår, med 21 prosent palmeolje og 18 prosent rapsolje.

- Vi respekterer at palmeolje er en omdiskutert råvare, og det er derfor viktig for oss å bruke olje som er miljøsertifisert og bærekraftig produsert.

Hun påpeker at tilbakemeldinger fra forbrukerne alltid er viktig, slik at selskapet kan forbedre seg, og opplyser at Upfield vil granske reaksjonen som kom til uttrykk i Sverige gjennom matbløffkåringen.

- Lätta er en merkevare som svenskene liker og respekterer. Våre kunder liker smaken på produktet, og at det er laget i Sverige. Det er plantebasert, og belaster på den måten miljøet mindre enn et animalsk produkt, kommenterer Dobos.

- Samme utfordringer i Norge

Fagdirektør i Forbrukerrådet, Gunstein Instefjord, sier til Dagbladet at han deler vurderingen til den svenske juryen.

USAKLIG MARKEDSFØRING: Fagdirektør i Forbrukerrådet, Gunstein Instefjord, registrerer stadig villedende og useriøs markedsføring, også i Norge. Foto: Forbrukerrådet
USAKLIG MARKEDSFØRING: Fagdirektør i Forbrukerrådet, Gunstein Instefjord, registrerer stadig villedende og useriøs markedsføring, også i Norge. Foto: Forbrukerrådet Vis mer

- Her er det åpenbart at produsenten ikke ønsker å nevne palmeolje, fordi de vet at mange ikke ønsker produkter med palmeolje. I dette tilfelle ender de opp med å markedsføre andre ingredienser som det er mindre av enn palmeolje, som rapsolje.

Instefjord viser til at mange matprodusenter har faset ut bruken av palmeolje, men at vi i Norge har de samme utfordringene som i Sverige når det gjelder merking.

SMART VANN? Nei, mener juryen og tusenvis av svensker. Foto: Produsenten
SMART VANN? Nei, mener juryen og tusenvis av svensker. Foto: Produsenten Vis mer

- Vi ser stadig eksempler på både villedende og useriøs markedsføring. Det gjelder ikke minst på sunnhetsområdet, der vi ofte ser produkter med påstander som «mindre fett» og «uten tilsatt sukker», som forsøkes fremstilt som sunnere enn hva de faktisk er.

- Mye engasjement

Forbrukerrådet lager jevnlig egne rapporter om praksisen på området, for å bidra til å avdekke feil merking og useriøs markedsføring. Rådet får ofte tips fra publikum om feil eller villedende merking, forteller Instefjord.

- Vårt inntrykk er at det er mye engasjement rundt dette. Vi ser dessverre fortsatt ofte at produsenter tøyer strikken, og bryter regelverket når det gjelder merking av mat. Det som står på forsiden skal stemme med det som står på baksiden.

Dyrt, krøkkete og dumt vann

IKKE YOGHURT: Samme konsistens og smak som yoghurt, men ikke samme egenskaper, fastslår juryen. Foto: Produsenten
IKKE YOGHURT: Samme konsistens og smak som yoghurt, men ikke samme egenskaper, fastslår juryen. Foto: Produsenten Vis mer

Margarinproduktet tok en knusende seier i den svenske avstemningen, med 17 606 stemmer. På andre plass, med 5 338 stemmer, havnet Glacéau Smartwater fra Coca-Cola.

Juryen mener at produktet er dyrt, krøkkete produsert og rett og slett dumt.

- Dette vannet, som eies av brusgiganten Coca-Cola, er på ingen måte smartere enn annet flaskevann, uttaler juryen.

Heller ikke transporten fra fabrikkene i Storbritannia og Nederland kan sies å være særlig smarte, heter det i juryens uttalelse.

Oatly Havregurt naturell kom på tredje plass i avstemningen. Over 4000 svensker mente at produktet fortjente stempelet matbløff fordi det forsøker å imitere konsistensen, smaken og bruksområdet til ekte yoghurt.

FORLOKKENDE: Grønnsaksjuicen inneholder to tredel eplejuice. Foto: Produsenten
FORLOKKENDE: Grønnsaksjuicen inneholder to tredel eplejuice. Foto: Produsenten Vis mer

Mange spiser yoghurt fordi den har en levende bakteriekultur. Havregurt-produktet er høypasteurisert etter syrningen, noe som gjør at alle bakteriene er døde lenge før de når frokostbordet ditt.

Epler i grønnsaksjuicen

Navnet økologisk kaldpresset grønnsaksjuice vil lyde forlokkende på mange helsebevisste, spesielt når flasken frister med rødbete, selleri og fennikel.

Garant Ekologisk kallpressad grönsaksjuice, som havnet på fjerdeplass på listen over matbløffene fra 2018, består i virkeligheten av to tredeler eplejuice. Andelen fennikel er på 0,08 prosent.

Heller ikke Festis Guanabana pineapple imponerte svenskene.

TYNN: Fruktdrikken inneholder 0,003 prosent fruktpuré. Foto: Produsenten
TYNN: Fruktdrikken inneholder 0,003 prosent fruktpuré. Foto: Produsenten Vis mer

- Av navnet å dømme skulle man tro at denne fruktdrikken var smaksatt med frukten guanabana. Og den inneholder faktisk puré av denne tropiske frukten, men bare 0.003 prosent. Altså tre titusendeler, eller 15 milligram per flaske. Det vil si det samme som at pureen fra en eneste frukt holder til 66 000 flasker, påpeker juryen i sin beskrivelse av matbløffen på femte plass.

Jurymedlemmene fastslår at dette selvsagt er for lite til å kunne sette smak på drikken, og at den bittelille mengden fruktpuré bare er der for syns skyld, og for å lure oss til å tro at smaken ikke er kunstig tilsatt med aromastoffer. Noe den faktisk er.

I juryen, som plukket ut matbløffkandidatene det skulle stemmes over blant 120 innsendte nominasjoner, satt Björn Bernhardson stifter og leder i Äkta Vara, Jan Bertoft, generalsekretær i Sveriges Konsumenter, Christina Möller, matprofil og styremedlem i Äkta Vara, Mats-Eric Nilsson, forfatter, journalist og medstifter av Äkta Vara og Anette Rosvall, kokebokforfatter og skribent.