Ernæringstest av frokostblandinger:

Test av 23 frokostblandinger - se hvilken du bør velge

Veldig mye sukker i taperne.

(Bramat.no): Frokostblandinger kan være en sunn start på dagen, men det kan også være en sukkerbombe som likner mer på en dessert enn en frokost.

Velger du slike frokostblandinger, eller noen av taperne i denne testen, blir du ikke bare fort sulten igjen, men det kan gå utover både konsentrasjon og humør resten av dagen. Dessuten kan det fort gå utover vekten.

Starter du derimot dagen med en fiberrik frokost, vil dette ha en positiv innvirkning på blodsukkeret ditt hele resten av dagen.

Dette virker positivt inn både på prestasjon, helse og vekt.

Derfor bør du spise frokost

Tap til frokostblandinger markedsført mot barn

I denne testen har vi tatt for oss alle frokostblandinger som ikke går under betegnelsen müsli/crüsli eller granola. Disse blir omtalt i en egen test senere.

I fjorårets test av frokostblandinger valgte vi å ikke ta med de mest usunne frokostblandingene, men i år har vi tatt med de alle typer som finnes i de største matvarekjedene.

Dette inkluderer frokostblandinger som tydelig er markedsført mot barn, og frokostblandinger med sjokolade.

Et lite tankekors er at de fleste av frokostblandingene som har et utseende som appellerer til barn, kommer dårligst ut i denne testen.

Velg frokostblanding etter vekt og aktivitetsnivå

Når du velger frokostblanding i butikken skal du selvfølgelig velge en du syns smaker godt. Men det kan også være lurt å se litt på næringsinnholdet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hvis du ønsker å gå ned i vekt eller sliter med å holde vekten, er det lurt å velge en type som inneholder lite sukker, bra med fiber, ikke altfor mye kalorier, og gjerne greit med protein. Da får du en frokostblanding som metter godt og gir deg et stabilt blodsukker slik at du unngår søtsug og overspising senere på dagen.

Det er også lurt å velge en frokostblanding som inneholder en høy andel fullkorn, fordi fullkorn har vist seg å være bra for helsa vår.

Er du en slank aktiv type, kan du også gjerne velge en frokostblanding som inneholder bra med fiber og protein, og ikke altfor mye sukker. Men hvis du også pleier å spise frokostblanding etter trening, kan denne godt inneholde mer sukker enn den du velger til frokost.

Lurt å kutte ut karbohydrater?

Slik har vi gjort testen

I denne testen har vi sett på hvor mye mettet fett, sukker, fiber , protein, salt og fullkorn frokostblandingene inneholder. Mye sukker, salt og mettet fett har trukket ned, mens mye protein, fullkorn og fiber har trukket opp.

Vi har latt fiber og sukker telle dobbelt, ettersom de fleste får i seg for mye sukker og for lite fiber.

Smak er ikke en faktor i testen, men du kan stemme på hvilken du syns smaker best.

Produktene er rangert i forhold til hverandre. Det betyr at de sunneste får terningkast 6 og de minst sunne får terningkast 1. Et produkt som får terningkast 6 i denne testen, vil ikke nødvendigvis få samme resultat hvis det testes mot andre produkter. Det er heller ikke slik at et produkt som får terningkast 3 er direkte dårlig eller usunt, bare at det har dårligere total poengsum enn de som får høyere terningkast.

Testen er utført av ernæringsfysiologer i Bramat. Opplysningen til testene hentes fra deklarert næringsinnhold og ingredienslisten på forpakninger vi kjøper inn i vanlige, norske butikker.

Når det er nødvendig henter vi inn ekstra informasjon fra produsentene i de tilfellene vi ser dette mangler på deklarasjonen.

Vi gjør oppmerksom at på at det kan forekomme avvik mellom deklarasjonen og faktisk innhold dersom produsentene nylig har foretatt endringer i produktene og ikke har oppdater forpakningen. Dette er en ukjent faktor vi ikke kan ta hensyn til og vi endrer ikke testen etter at den er publisert, ettersom vi forventer at deklarasjonen er korrekt.

Hele testen finner du hos bramat.no.

Testresultater

Les mer på Bramat.no:
Tren styrke utendørs
Skrei med rødvinsaus
Hjemmelaget urtekrydder og te