BRUNOST: Den er typisk norsk, ganske søt og ikke det første man tenker på som sunn. Men visste du at jodmangel er på vei tilbake som et problem i Norge? Noen skiver brunost på skiva innimellom kan være løsningen om du står i fare for å ha for lite jod. Foto: ERIK HELGENESET
BRUNOST: Den er typisk norsk, ganske søt og ikke det første man tenker på som sunn. Men visste du at jodmangel er på vei tilbake som et problem i Norge? Noen skiver brunost på skiva innimellom kan være løsningen om du står i fare for å ha for lite jod. Foto: ERIK HELGENESETVis mer

Test av næringsinnhold i brunost:

Test av brunost: - Kun én av dem skiller seg ut

Mye sukker, men rik på viktige næringsstoffer.

Jada, det er mye sukker og en del mettet fett i brunost.

Derfor er det ingen god ide å hive innpå med brunost hver dag hvis du sliter med vekten eller spiser mye sukker fra før.

Men det er også mange viktige næringsstoffer i brunost, næringsstoffer som flere av oss kan få i oss for lite av. Som kalsium og jod. Og jern, selv om det bare er i en type.

Jod viktigere enn du kanskje tror

Noen skiver grovt brød med brunost innimellom er derfor ikke å forakte, faktisk er det å anbefale for deg som står i faresonen for å få i deg for lite jod.

Jodmangel har på nytt blitt et problem i Norge. Den første gode grunnen til å spise brunost av og til er altså jod.


I gamle dager var jodmangelsykdommer som struma utbredt både blant folk og husdyr på innlandet i Norge.

Mødre som hadde struma i svangerskapet, fikk utviklingshemmede barn som følge av jodmangel.

Fordi kuene også hadde struma, begynte man å gi jod til kuenes kraftfôr, noe som resulterte i at det ble mer jod i melken.

Dermed ble jodmangel i Norge nærmest utryddet over natten. Siden den gang har man fortsatt med å tilsette jod til kuenes kraftfôr, noe som gjør at melk og andre meieriprodukter er vår viktigste kilde til jod.

Fisk og fiskeprodukter er også gode kilder til jod, særlig hvit fisk. Men nå har jodmangel på nytt blitt et problem i Norge, antakelig fordi mange spiser lite fisk og meieriprodukter.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Tre om dagen

Får du i deg tre porsjoner meieriprodukter per dag, noe som også er anbefalt for å sikre inntaket av kalsium, og i tillegg spiser fisk to-tre ganger i uka, får du i deg nok jod.

Brunost er spesielt rik på jod, noe som kan være greit å vite for deg som ikke spiser så mye fisk og drikker lite melk.

Kun en brunost med jern

I gamle dager fikk brunost et naturlig innhold av jern, fordi brunost ble laget i jerngryter slik at noe av jernet smittet over i brunosten under koking.

Etter hvert som brunost ble industriframstilt, fortsatte man å tilsette jern fordi folk var vant til at brunost var en god jernkilde og fordi grupper i befolkningen hadde behov for ekstra jern.

I 2001 sluttet man å berike brunost med jern fordi en del av befolkningen tar opp for mye jern i kroppen (hemokromatose).

For noen år siden fikk produsentene lov til å tilsette jern til prim beregnet for barn, og nå nylig kom det en brunost for barn og ungdom (Junior) som også er beriket med jern.

Problemet er bare at kun en av matvarekjedene (Coop) har valgt å ta inn denne brunosten, noe vi i Bramat syns er synd.

Etter vår mening er brunost med jern noe som bør stå i hyllene i samtlige matbutikker.

Hele testen finner du hos bramat.no.

Testresultater