MYE SALT: Enkelte har greit med salt, andre har mye. Sjekk vår test hvis du vil ha en sunnere variant. Foto: ERIK HELGENESET
MYE SALT: Enkelte har greit med salt, andre har mye. Sjekk vår test hvis du vil ha en sunnere variant. Foto: ERIK HELGENESETVis mer

Ernæringstest av fylt pasta:

Test av fylt pasta: Ingen grunn til å velge de usunne når seks får superscore

Stor forskjell på innhold av salt og proteiner.

Fylt pasta, enten det er ravioli, tortellini eller en annen type, består av fersk pasta fylt med kjøtt, ost, spinat, eller andre ingredienser.

Dette er mat som passer godt i en travel hverdag. Og for mange er pasta den ultimate kosematen.

Spiser du kun fylt pasta til middag, får du et måltid som består av relativt mye raske karbohydrater, endel salt, og minimalt med grønnsaker.

TORTELLINI: Litt ekstra grønnsaker og du kan spise pastaen med bedre samvittighet. Foto: Bon Appetit/NTB SCANPIX
TORTELLINI: Litt ekstra grønnsaker og du kan spise pastaen med bedre samvittighet. Foto: Bon Appetit/NTB SCANPIX Vis mer

Spiser du fylt pasta sammen med grønnsaker og kjøtt, fisk eller kylling, kan det bli et sunt og komplett måltid.

Om middagen din blir sunn når du velger fylt pasta, avhenger altså mer av hvor mye du spiser, og tilbehøret du velger enn av hva slags type pasta du kjøper.

DEILIG: Fylt pasta er ikke det sunneste du kan spise, men serverer du pastaen med kjøtt, fisk eller kylling og mye grønnsaker, blir måltidet sunt og godt. Velg gjerne pasta med lite salt og mye protein. Foto: NTB SCANPIX
DEILIG: Fylt pasta er ikke det sunneste du kan spise, men serverer du pastaen med kjøtt, fisk eller kylling og mye grønnsaker, blir måltidet sunt og godt. Velg gjerne pasta med lite salt og mye protein. Foto: NTB SCANPIX Vis mer

Ikke fullkornspasta

De aller fleste får i seg mer enn nok karbohydrater, og for lite fiber.

Pasta er en type mat som inneholder mye raske karbohydrater og lite fiber.

Det hjelper litt hvis du velger fullkornspasta, men ingen av de fylte pastatypene vi fant i de største matvarekjedene var laget av fullkornspasta.

For å tilføre måltidet mer fiber og vitaminer, er det derfor lurt å servere fylt pasta sammen med massevis av grønnsaker.

Har du i tillegg kjøtt, fisk, eller kylling ved siden av, får du et magert, proteinholdig, mettende og komplett måltid.

Hele testen finner du hos bramat.no.

Testresultater

Les mer på Bramat.no:
Gravide kan også trene!
Hva er egentlig vegetabilsk fett?
Denne pizzaen bør du prøve!