HUSMANNSKOST: Tradisjonsmat er ofte kjøtt- og potettungt, men det er fullt mulig å finne alternativer med mer grønnsaker og mindre fett. Foto: Erik Helgeneset / Bramat.no
HUSMANNSKOST: Tradisjonsmat er ofte kjøtt- og potettungt, men det er fullt mulig å finne alternativer med mer grønnsaker og mindre fett. Foto: Erik Helgeneset / Bramat.noVis mer

Ernæringstest av ferdigmiddager husmannskost:

Test av husmannskost: Dette var du ikke helt heldig med, Hellstrøm

Flere av ferdigmiddagene er helt uten grønnsaker.

(Bramat.no): For ikke lenge siden gjorde Bramat.no en test av ferske ferdigretter beregnet for en person. Den gangen tok vi ikke med tradisjonell husmannskost som kjøttkaker og svinestek som vi vurderer her.

Usunt med ferdigmat?

I løpet av de siste årene har det dukket opp flere ferdigretter som er sunne og gode middagsalternativer.

Flere av dem inneholder gode mengder grønnsaker, en passe mengde energi, og ikke for mye salt og mettet fett. All ferdigmat er altså ikke usunn slik mange tror.

Men når det er sagt; mange av ferdigrettene i denne testen kunne absolutt vært sunnere. Hovedsakelig fordi de inneholder minimalt med grønnsaker.

Hva er egentlig ferdigmat?

Lite grønnsaker i husmannskost

Det er kanskje ikke så rart at grønnsaksinnholdet i disse rettene er lavt: Husmannskost er ofte bare kjøtt eller fisk, poteter og saus, og som en bonus er det gjerne lagt til noe rotfrukter eller kål.

Ikke overraskende kommer grønnsaksrike lapskauser godt ut i denne testen, men også kjøttkaker med erstestuing og poteter, samt biff stroganoff, får terningkast fem.

Syv av produktene i testen får terningkast to; flere av disse fordi de ikke inneholder - eller har oppgitt - andel grønnsaker.

Disse er Eyvind Hellstrøms ovnsbakte svinenakke av Fleury Michon; Fjordlands Svenske kjøttboller og Lammefrikassé; og Fersk & Ferdig Mors tradisjonelle svenske kjøttboller, Kalkun-tallerken og Elg-karbonaderfra NorgesGruppen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Alltid grønnsaker til middag

Jo mer grønnsaker vi spiser, jo bedre er det for helsa. Dette er noe som de aller fleste vet, men likevel sliter mange med å få i seg nok grønnsaker. De fleste spiser oftere grønnsaker til middag enn til andre måltider.

IKKE VELDIG SUNN: Ferdigmaten til Eyvind Hellstrøm kommer dårlig ut i ernæringstesten. Mobilfoto: Anders Grønneberg
IKKE VELDIG SUNN: Ferdigmaten til Eyvind Hellstrøm kommer dårlig ut i ernæringstesten. Mobilfoto: Anders Grønneberg Vis mer

Da kan det være et problem for de som av en eller annen grunn velger ferdigretter som er vurdert her flere ganger i uken. Mange av dem inneholder nemlig minimalt med grønnsaker.

Spiser du ferdigretter ofte, bør du altså ta en titt på grønnsaksinnholdet før du kjøper. Der det står oppgitt hvor stor andel grønnsaker det er per 100 g rett, kan du være sikker på at det er en del grønnsaker.

Står det ingenting, kan du være rimelig sikker på at innholdet av grønnsaker burde vært høyere.

Vanskelig å oppnå nøkkelhull

Andelen grønnsaker er en av kriteriene for at en ferdigrett skal få nøkkelhull.

Et innhold på mer enn 28 gram grønnsaker per 100 gram, maks 10 energiprosent fra mettet fett, 400-750 kcal og ikke mer enn 3,5 gram salt er noen av nøkkelhullskriteriene for ferdigretter. Dette er det faktisk ganske vanskelig å oppnå, også for de middagsrettene vi lager selv.

Sjekk Bramats test av andre ferdigretter

Slik har vi gjort testen

I denne testen har vi gjort en samlet vurdering av rettenes innhold av mettet fett, salt, sukker, fiber, protein og grønnsaker per porsjon. Mye salt, sukker og mettet fett har trukket ned, mens mye grønnsaker, protein og fiber har trukket opp.

Vi har ikke vurdert innholdet av energi, både fordi det er ingen som inneholder ekstremt mye eller ekstremt lite kalorier, og fordi ferdigretter av typen "husmannskost" sannsynligvis oftere velges av eldre som kan ha behov for all den energien de kan få i seg.

Ettersom ingen av rettene er direkte dårlige, men ingen heller er like sunne som andre ferdigretter vi har testet tidligere, har vi valgt å gi terningkast mellom 2 og 5. Produktene er rangert i forhold til hverandre. Det betyr at de sunneste får terningkast 5. Et produkt som får terningkast 5 i denne testen, vil ikke nødvendigvis få samme resultat hvis det testes mot andre produkter.

Her er resultatene:

Hele testen finner du hos bramat.no.

Testresultater

Les mer på Bramat.no:
De sunne pseudokornene
Sunt å juice?
Pike-pushups styrker skuldrene

Testen er utført av ernæringsfysiologer i Bramat. Opplysningen til testene hentes fra deklarert næringsinnhold og ingredienslisten på forpakninger vi kjøper inn i vanlige, norske butikker.

Når det er nødvendig henter vi inn ekstra informasjon fra produsentene i de tilfellene vi ser dette mangler på deklarasjonen.

Vi gjør oppmerksom at på at det kan forekomme avvik mellom deklarasjonen og faktisk innhold dersom produsentene nylig har foretatt endringer i produktene og ikke har oppdater forpakningen. Dette er en ukjent faktor vi ikke kan ta hensyn til og vi endrer ikke testen etter at den er publisert, ettersom vi forventer at deklarasjonen er korrekt.

Les mer på Bramat.no: