Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer
Min side Logg ut

Nye matvarer

Tidenes lanseringssuksess er snart tilbake

Hansas Mango-IPA er snart tilbake - både i boks i butikk - og på kran.

SUKSESS: Hansas Mango IPA fløy ut av butikkhyllene i fjor. Nå er ølet tilbake - både i butikk og på tappekran. Foto: Hansa Borg Bryggerier
SUKSESS: Hansas Mango IPA fløy ut av butikkhyllene i fjor. Nå er ølet tilbake - både i butikk og på tappekran. Foto: Hansa Borg Bryggerier Vis mer

En av fjorårets største ølsuksesser var Mango IPA fra Hansa. På kort tid ble markedet støvsugd for de 280.000 halvlitersboksene som ble produsert, en lanseringsuksess uten sidestykke.

SPESIALØL: Hansa relanserer to av sine store spesialølsuksesser: Mango IPA og Chili Blonde, forteller Stina Kildedal-Johannessen. Foto: Hansa Borg Bryggerier
SPESIALØL: Hansa relanserer to av sine store spesialølsuksesser: Mango IPA og Chili Blonde, forteller Stina Kildedal-Johannessen. Foto: Hansa Borg Bryggerier Vis mer

- Aldri før har vi erfart en liknende etterspørsel som den vi opplevde med Hansa Mango IPA, sa Stina Kildedal-Johannessen, kommunikasjonssjef i Hansa Borg Bryggerier til Dagbladet.

Nå er ølet tilbake.

Ikke bare i boks - men også på kran, forteller Kildedal-Johannessen.

GRENSEHANDEL: Nordmenn handler alkohol for 2,2 milliarder kroner på Systembolaget i Sverige. Hele ni av ti kunder på Systembolaget i Strömstad er norske. Foto: NTB Scanpix. Klipp: Ørjan Ryland / Dagbladet Vis mer

Tilbake er også en annen av Hansas spesialølsuksesser, Chili Blonde. Også denne både i boks og på kran. Dette er tredje gang dette ølet lanseres, og det vil være i butikk fra uke åtte. Mango IPA er allerede tilgjengelig i bar og restaurant, og i butikk fra denne uka.

- Hvorfor fortsetter dere å lansere disse ølene i begrenset utgave i stedet for å ta dem inn i det faste sortimentet?

- Hansa Chili Blonde lanseres i år for tredje gang som et vår- og sommerprodukt både i dagligvare og uteliv, og det har vært en suksess, sier Kildedal-Johannessen.

FRISK: Også Frydenlund kommer med en ny og friskere IPA-variant i vår: Juicy IPA.
FRISK: Også Frydenlund kommer med en ny og friskere IPA-variant i vår: Juicy IPA. Vis mer

- Hansa Mango IPA er også et friskt, lyst og lettdrikkelig øl som vi ser passer godt inn disse årstidene, og vi har derfor valgt å komme med begge produktene som limited editions.

Mango IPA var ny i fjor, og siden etterspørselen var så stor øker de produksjonen til rundt en halv million liter Mango IPA, totalt for butikk og uteliv. Dette er mer enn en tredobling fra i fjor. Til sammenligning vil de produsere rundt 150 000 liter Chili Blonde.

Ringnes lanserer en helt ny IPA i år, Juicy IPA. New England Pale Ale, fruktige IPA-typer, trender på verdensbasis, og denne er både fruktig - og mild på bitterhet.

Pilsen slår tilbake

De siste årene har flere typer spesialøl gjort stor suksess, både fra mindre håndverksbryggerier og større håndverksøl, både fra mindre bryggerier og større bryggerier som Hansa og Ringnes gjort stor suksess, men denne trenden er nå nedadgående, skal vi tro Garrett Oliver, bryggmester i Brooklyn Breweries.

Det New York-baserte bryggeriet begynte også som en liten utfordrer, men ølet er i dag å få kjøpt i både butikk og egne barer over hele verden - også i Norge.

Ifølge Oliver går trenden mot nettopp lette og lyse ølsorter som surøl og pils, som han tror vil bli de to store øltrendene i 2020.

Erlend Fuglum i Bryggeri- og drikkevareforeningen (BROD) bekrefter Olivers antakelser.

ØL: 2020 blir pilsens år, tror Erlend Fuglum. Foto: BROD
ØL: 2020 blir pilsens år, tror Erlend Fuglum. Foto: BROD Vis mer

- Pilsen slår tilbake i 2020. Mange små og mellomstore bryggerier satser nå på egne varianter av øltypen lys lager. Rapportene tyder på at folk setter pris på større utvalg også innen mer lettdrikkelig øl.

Daglig leder ved Ringnes Brygghus i Oslo, Hansi Tryggvason, tror vi vil få se litt mer raffinerte varianter av pils i år.

- Jeg tror flere bryggerier i økende grad vil forsøke seg på den mest populære av alle ølsorter, nemlig pilsen, og da gjerne med enda høyere intensitet i smaken, sier Trygvason. - Det er svært godt nytt for folk flest.

PILS: Hans Ingi Tryggvason tror vi vil få se flere spennende, perfeksjonerte pilstyper i året som kommer. Foto: Arash A Nejad
PILS: Hans Ingi Tryggvason tror vi vil få se flere spennende, perfeksjonerte pilstyper i året som kommer. Foto: Arash A Nejad Vis mer

For til tross for et stadig økende tilbud av ulike typer spesialøl er det fortsatt pils med butikkstyrke som er suverent mest populær, viser tall fra Bryggeri- og drikkevareforeningen.

HISTORISK: Carlsberg 1883 er brygget på samme gjær som i 1883. Foto: Ringnes
HISTORISK: Carlsberg 1883 er brygget på samme gjær som i 1883. Foto: Ringnes Vis mer

- Pilsen er hjørnestenen for alle bryggerier. Det er delvis fordi det er noe av det vanskeligste du kan brygge, men også fordi pils som brygges bra er så nær en perfekt ølstil du kan komme, sier Oliver.

Han liker å sammenligne pils med en James Bond-film. - Du vet alltid hva som vil skje, men ikke alltid om det vil skje med stil. Noen pilsnere er definitivt bedre enn andre, akkurat som Bond-filmene, sier Oliver.

Det danske bryggeriet Carlsberg prøver seg på dette med Carlsberg 1883. Dette ølet er brygget på den samme Carlsberg-gjæren,som var verdens første rendyrkede gjær i 1883. Ølet skal være lettdrikkelig, med smak av humle og karamell.

Dette grepet speiler bryggeriets utvikling. Ifølge danske FødevareWatch vokser det danske bryggeriets spesial- og premiumølmerker, mens den klassiske pilsen sliter. Det er særlig det britiske markedet som skuffer her.

Ølets champagne

Den andre trenden er surøl, en øltype som kan passe for dem som synes humlesmaken i vanlig øl kan bli litt voldsomt. Surøl er friskere og lysere, og har gjerne smak av frukt og bær.

- Det har faktisk blitt kalt ølets champagne for sin syrlige og sprudlende smak. Det er mer vinøst, sier Tryggvason.

- Mange liker sure smaker, som for eksempel i surt godteri. Dette er en smak det er enklere å bli vant til enn bitterheten og humlesmaken som ulike IPA-varianter har. Mange som sier at de ikke liker øl, men likevel går på prøvesmaking, finner ut at de liker typisk surøl eller fatmodnet stout, sier bryggmesteren hos Brooklyn Brewery.

Nolo

En annen stor trend blant øldrikkere er nolo - no- eller low alcohol - ifølge Fuglum.

NYTT: Grevens eplesider fås nå også uten alkohol. Foto: Hansa
NYTT: Grevens eplesider fås nå også uten alkohol. Foto: Hansa Vis mer

- Dette har vi sett lenge internasjonalt, og i 2019 vokste alkoholfritt øl med 5,1 prosent i Norge. Utvalget har blitt stort, og kvaliteten er veldig bra. For første gang fikk en alkoholfri juleøl terningkast seks.

Det aktuelle ølet, Julefri fra Nøgne Ø, fikk terningkast fem av Dagbladets testpanel, som beskrev ølet som «en morsom smaksbombe av et julete krydderøl».

Interessen for å kombinere øl til ulike matretter er også stigende. Både til og i maten.

- Vi merker at stadig flere ønsker å servere norsk drikke til norsk mat. Artiklene med oppskrifter der øl er ingrediens er nå blant de aller mest besøkte på nettstedet vårt, sier Fuglum.