GRYR: De to første av mange i Tines nye serie med plantebaserte alternativer til meieriprodukter. Til Matlaging er basert på kokos- og rapsolje; iskaffen har havremelk som base. Til venstre er pisket Til Matlaging, som har stått i fire-fem timer.
GRYR: De to første av mange i Tines nye serie med plantebaserte alternativer til meieriprodukter. Til Matlaging er basert på kokos- og rapsolje; iskaffen har havremelk som base. Til venstre er pisket Til Matlaging, som har stått i fire-fem timer.Vis mer

Satser nå på melkefrie produkter:

Tine lanserer plantebaserte meieriprodukter: - Dette er bare starten, sier forsker

Smak litt på den.

Plantebasert mat og drikke blir stadig mer etterspurt, og nå kommer også Tines datterselskap Sunniva med plantebaserte «meieriprodukter».

18. september kommer de første to produktene i den nye Sunniva-serien Gryr; «Havre iskaffe vaniglia» og «Til Matlaging kokos og raps», skriver selskapet i en pressemelding.

- De to produktene som nå lanserers representerer starten på en langsiktig satsning innen plantebasert mat og drikke fra Sunniva, sier Unn Grønvold Nikolaisen, kategoridirektør for Sunniva.

Plantebasert fra meierigigant

Plantebaserte meieriprodukter fra Tine høres kanskje ikke så grensesprengende ut, men for alle milennials der ute kan vi bjuda på at Tine het (blant annet) Norske Meierier inntil 1992. Litt som Statoil og Equinor - og at selskapet nå skal investere i solenergi og vannkraft.

NESTE SKRITT: Mimmi Granli Jensen viser frem den nye iskaffen, et av de første produktene i Sunniva og Tines nye serie Gryr.
NESTE SKRITT: Mimmi Granli Jensen viser frem den nye iskaffen, et av de første produktene i Sunniva og Tines nye serie Gryr. Vis mer

- Står det så dårlig til med meieribransjen at dere nå må over i planteriket?

- Nei, dette er et naturlig neste skritt for Tine og Sunniva. Vi ser forbrukerne etterspør plantebaserte alternativer, og det vil vi levere på, selv om meieriprodukter er kjernen i vår virksomhet, sier Mimmi Granli Jensen, kommunikasjonsrådgiver i Tine.

Hun forteller at fleksiterianer-trenden står sterkere enn vegetarianer eller full melkekutt, men at det å introdusere plantebaserte alternativer uansett er et naturlig neste skritt for selskapet. Markedet er fortsatt lite, men Tine ønsker å ta en del av det.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- I europeisk sammenheng er ikke dette noe nytt. Finske Valio har også plantebaserte produkter og franske Danone kjøpte Alpro, forteller Granli Jensen, og legger til:

- Men det som er nytt, er at «Til Matlaging», som skal være et alternativ til fløte, er både kokestabil og kan piskes til krem. Det finnes ikke på markedet fra før.

Sunniva er jo også den merkevaren i Tine som hovedsakelig jobber med frukt og grønt, noe som ifølge Granli Jensen også var lett kontroversielt da det ble lansert.

Det grønne skiftet

Forbrukersosiolog og forsker Annechen Bahr Bugge ved Forbruksforskningsinstituttet SIFO, OsloMet synes dette er et naturlig trekk av meierigiganten.

MELKEKUTT: Forbruksforsker Annechen Bahr Bugge viser til en klar trend om at forbrukere ønsker å øke inntak av plantebaserte produkter. Foto: SIFO
MELKEKUTT: Forbruksforsker Annechen Bahr Bugge viser til en klar trend om at forbrukere ønsker å øke inntak av plantebaserte produkter. Foto: SIFO Vis mer

- Melkeforbruket har vist nedadgående tendenser i mange år, det gjelder alle typer. Omtrent halvparten av befolkningen drikker melk daglig, og to av ti sier de helst vil redusere inntaket av melk, sier Bahr Bugge til Dagbladet.

Bahr Bugge er for tiden involvert i et større forskningsprosjekt med navnet FoodProFuture. Her ser forskerne nærmere på forbrukernes oppfatning om det å erstatte animalsk proteiner med vegetabilske.

Hun viser til at Tines undersøkelser sannsynligvis viser det samme som deres - at det er en betydelig opptatthet blant forbrukerne å øke inntaket av plantebaserte produkter. Allergi og intoleranse er andre sterke faktorer som påvirker forbruket av meierivarer.

Undersøkelsene viser også at tre av ti uttrykker interesse for vegetarisk spisemønster, ofte heller fleksetarianer enn vegetarianer. Særlig appellerer dette til yngre, kvinner og folk bosatt i Oslo.

- Antakelig vil vi se mange nye plantebaserte melke- og meieriprodukter i årene som kommer. Havre er en ingrediens som synes å appellere til mange.

- Burde satse mer på norske råvarer

- Norge opplever en sterk vegetartrend. De fleste vegetarproduktene som er lansert i Norge de siste åra, har slått godt an. Vi tror det vil skje med Tines nye produktserie også, sier Anja Bakken Riise i Fremtiden i våre hender.

De roser gjerne når norske produsenter satser på plantebaserte alternativer til kjøtt, egg og melk.

- Skal vi klare å fø 10 milliarder mennesker i framtiden, må vi verden spise flere planter og færre dyr. Jorda har ikke plass til at alle kan spise som nordmenn, sier hun til Dagbladet.

De synes likevel Tine burde satse mer på norske råvarer.

- Vi har stort potensial for å øke produksjonen av havre, raps og andre planter som kan dyrkes her i nord. Kokos er det litt verre med. Tine burde bidra til å øke etterspørselen etter norskproduserte planter.

- Målet på sikt er at ingrediensene hovedsakelig skal komme fra den norske bonden, og at all produksjon skal skje i Norge, sier Tines Granli Jensen.

Per i dag blir iskaffen produsert i Ålesund og Til Matlaging produsert i Brummundal, men råvarer og foredlingen av disse skjer i andre land - også produksjonen av havremelk.

- I dag finnes ikke teknologien for å omsette havregryn til flytende masse i slike volumer på markedet i Norge, men dette jobber vi med å få på plass, sier Granli Jensen.

Omstridt kokosolje

Alternativet til fløte - Til Matlaging - er basert på kokos- og rapsolje. Kokosolje har vært omstridt, og et par uker tilbake gikk en Harvard-professor så langt som å kalle kokosolje «ren gift».

Til Matlaging inneholder 26 prosent vegetabilsk olje, hvorav tre fjerdedeler er kokosolje, altså i underkant av 20 prosent.

- Dette er en ganske høy andel av det usunne mettete fettet. Er dette noe dere vil vurdere å bytte ut?

- Vi har jobbet målbevisst med å gjøre hverdagsproduktene våre sunnere. Dette er ikke noe vi tror folk skal spise hver dag, når du pisker til krem er det til festlige lag.

Til sammenligning inneholder Tines kremfløte 38 gram fett, hvorav 25 gram er mettede fettsyrer.