STOR BUTIKK: Ankomstbutikken på Oslo Lufthavn omsetter alene for to milliarder kroner hvert år. Foto: NTB Scanpix
STOR BUTIKK: Ankomstbutikken på Oslo Lufthavn omsetter alene for to milliarder kroner hvert år. Foto: NTB ScanpixVis mer

Slåss om en av verdens dyreste husleier

Tøff kamp om taxfree-kundene på Gardermoen: - Bare én overlever

Alkohol for milliarder av kroner står på spill på Norges fem største flyplasser.

Det brygger opp til storm rundt hvem som skal styre salget av flaskene fylt med vin og sprit på Norges taxfree-flyplasser. På den ene siden står regjeringens støttespiller KrF, som allerede har varslet at de ønsker at Vinmonopolet skal nappe kontrakten fra Travel Retail Norway. På den andre siden står dette selskapet og en rekke store, utenlandske aktører, som ønsker å være med i kampen om milliardkontrakten verdsatt til nærmere seks milliarder kroner i år.

ENGASJERT: - Taxfree-aktørene må ha like vilkår, mener Haakon Dagestad i Travel Reital Norway. Foto: Kilian Munch/Virke
ENGASJERT: - Taxfree-aktørene må ha like vilkår, mener Haakon Dagestad i Travel Reital Norway. Foto: Kilian Munch/Virke Vis mer

- I vår type virksomhet er det vinn eller forsvinn. Det er bare den som får anbudet i 2022, som overlever. Enten eksisterer Travel Reital Norway, eller så gjør vi det ikke, sa Haakon Dagestad i et flammende innlegg under Handelskonferansen i Oslo i forrige uke.

Dagestad, som er kommunikasjonssjef i taxfree-selskapet med 1500 ansatte i Norge, var tydelig på at myndighetene må være bevisste på spillet som pågår:

- Ville ikke skjedd i Sverige og Finland

- Vinmonopolet jobber for at politikerne skal bestemme at de får kontrakten. Det oppleves svært urettferdig at vi driver en rekke butikker på Gardermoen og fire andre flyplasser etter beste evne. Så kommer det et statlig selskap og sier at de vil ta over virksomheten vår. Sverige og Finland har også alkoholmonopoler, men der er det ingen snakk om at staten skal ta over taxfreehandel mot flyplassenes vilje, framholder Dagestad..

- Mener du at Vinmonopolet ikke skal være en potensiell konkurrent til dere, med tanke på kontrakt?

- Jo, absolutt. Vinmonopolet, eller et datterselskap de snakker om å opprette, kan sende inn et tilbud. Vinner de, er det bare å bøye av. Men taper de, bør de heller ikke få kontrakten. Dette må jeg understreke: Et dårligere kommersielt tilbud på de norske flyselskapene vil bare føre til at salget flyttes ut av landet, mener Haakon Dagestad.

Halvor Bing Lorentzen i Vinmonopolet sier at de på oppdrag fra Helse- og omsorgsdepartementet har utredet konsekvenser og hva som skal til om Vinmonopolet skulle bli tildelt taxfreesalget av alkohol:

Benekter politiker-dialog

- Fra vårt ståsted er dette et spørsmål som skal besvares av Stortinget. Vinmonopolets rolle er derfor rent saksopplysende. Vi har ingen dialog med politikere i denne saken, med unntak av de få gangene vi tidligere har blitt invitert til å presentere muligheter ved en eventuell overtakelse, sier Lorentzen, som er direktør for kommunikasjon og samfunnsansvar.

- Hva er det viktigste argumentet dere har for at Vinmonopolet bør overta salget av alkoholholdig drikke på taxfree?

- I og med at dette er en pågående utredning til Stortinget, må vi nesten bare henvise dette spørsmålet videre til Helse- og omsorgsdepartementet, svarer Vinmonopolets direktør.

Ruspolitisk talsperson for Arbeiderpartiet, Tellef Inge Mørland etterlyste for en snau måned siden svar fra statsråd Bent Høie om hvor langt Helse- og omsorgsdepartementet er kommet i arbeidet med saken om taxfreesalg av alkoholholdig drikke.

NØKKELROLLE: Tellef Inge Mørland er kjent med at Arbeiderpartiets konklusjon trolig avgjør om Vinmonopolet overtar taxfreesalget av alkoholholdige drikker eller ei. Foto: Arbeiderpartiet
NØKKELROLLE: Tellef Inge Mørland er kjent med at Arbeiderpartiets konklusjon trolig avgjør om Vinmonopolet overtar taxfreesalget av alkoholholdige drikker eller ei. Foto: Arbeiderpartiet Vis mer

Overfor Dagbladet utdyper han bakgrunnen:

- Hovedårsaken til at jeg stilte spørsmålet til helseministeren, er en bekymring for om statsråden vil gjøre en skikkelig utredning av noe han er imot. Helt fra høsten 2016 har Høie hatt oppdraget med å utrede en eventuell overføring av taxfreesalget til Vinmonopolet. Ettersom han tilsynelatende ikke var kommet i gang med dette arbeidet, da vi hadde saken til behandling i fjor høst, var det for Arbeiderpartiet viktig å sette en tydeligere tidsfrist for arbeidet, slik at saken kunne få bedre framdrift og en avklaring. Når statsråden i sitt svar til meg klager over en knapp tidsfrist, må han selv ta ansvar for å ikke ha brukt de to åra har han har hatt godt nok. Jeg forventer imidlertid at han leverer, når han sier at regjeringen vil følge opp vedtakene på en god måte, og at det er et klart mål å fremme en sak for Stortinget i løpet av året, sier Mørland.

Ap kan avgjøre dramaet

Ap's representant i helse- og omsorgskomiteen på Stortinget vil ikke forskuttere hvilken konklusjon de faller ned på. Men etter at KrF ønsket å bytte ut TRN Travel Retail Norway til fordel for Vinmonopolet, har Mørlands parti nå en nøkkelrolle:

- For Arbeiderpartiet er det viktig å få belyst alle konsekvenser av en eventuell overføring av taxfreesalget til Vinmonopolet. Når vi vil vite hva vi gjør før vi konkluderer, ligger det selvsagt en åpning for at saken kan få flere utfall. Vi ønsker at dette arbeidet skal gjøres så grundig som mulig, og ser at det fort kan bli avgjørende for flertallet i saken hva Arbeiderpartiet bestemmer seg for.

BRANSJE I OMSTILLING: Harald J. Andersen, direktør for Virke Handel
BRANSJE I OMSTILLING: Harald J. Andersen, direktør for Virke Handel Vis mer

Vil ha like vilkår

Under Handelskonferansen i Oslo har en rekke næringslivsaktører diskutert hvordan norsk handel er blitt enda tøffere. Fra 2011 og fram til 2017 økte nordmenns handel i utenlandske nettbutikker med 281 prosent.

Harald J. Andersen, direktør for Virke Handel, reagerer kraftig på at norske handelsbedrifter hemmes av særnorske rammebetingelser:

- Det groveste eksempelet på konkurransevridningen i norske bedrifters disfavør er subsidieringen av utenlandske nettbutikker gjennom en moms- og avgiftsfri grense på 350 kroner. Håndheving av markedsføringsloven og forbrukervern er et annet område hvor norske reguleringsmyndigheter og tilsynsmyndigheter henger etter. Like vilkår innebærer at de samme rettighetene og pliktene gjelder ved fysisk kjøp som ved nettkjøp, og at utenlandske nettaktører som selger til norske forbrukere må forholde seg til norsk markedsføringslov, framholder han overfor Dagbladet.