Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer
Min side Logg ut

Priskrig på julematen:

Tomme hyller: - Det er helt Texas!

Flere butikker er snart tomme for aller billigste kampanjevarene.

TOMT: På Extra på Carl Berner i Oslo er det ikke bare tomt for julemarsipan og marsipangriser. Hyllene er også rensket for mandler på tilbud, slik at det ikke en gang er mulig å lage det selv.
TOMT: På Extra på Carl Berner i Oslo er det ikke bare tomt for julemarsipan og marsipangriser. Hyllene er også rensket for mandler på tilbud, slik at det ikke en gang er mulig å lage det selv. Vis mer

Det sikreste tegnet på de alle på at jula nærmer seg er her: Svisker, surkål og marsipan til gi-bort-priser. Resultatet av dumpingprisene gaper mot oss fra hyllene i lavprisbutikkene: Utsolgt. Utsolgt. Utsolgt.

Vil du ha Gräddost, svisker eller Dijonsennep i jula, bør du komme deg til butikken, om du ikke allerede har vært der og hamstret.

- Denne uka har det vært helt Texas hos oss, det er helt vilt! sier Kristine Aakvaag Arvin, informasjonssjef i Kiwi, til Dagbladet.

Også hos konkurrent Coops lavpriskjede Extra flyr tilbudsvarene ut av hyllene.

- Det begynner å bli tomt for de billigste varene. Spesielt julemarsipan. Der er det tomt fra leverandør og tomt på lager, sier Harald Kristiansen, kommunikasjonssjef i Coop.

- Det er ingen grunn til å vente med julehandelen nå - jeg håper vi har nok varer til folk!

På Extra på Carl Berner i Oslo er det ikke bare tomt for julemarsipan og marsipangriser. Hyllene er også rensket for mandler på tilbud, slik at det ikke engang er mulig å lage det selv.

REKORDBILLIG: Den billigste marsipangrisen fra Nidar koster nå fire kroner. Flere butikker er tomme for det populære julegodteriet.
REKORDBILLIG: Den billigste marsipangrisen fra Nidar koster nå fire kroner. Flere butikker er tomme for det populære julegodteriet. Vis mer

- Vi i Kiwi startet priskrigen i November, og gjorde flere store kutt, og denne uka kom også de andre mer på banen. Da presser vi hverandre, og det blir svært lave priser til slutt. Nå er det mange varer som har kunstig lave priser, og prisene er mye lavere nå enn i fjor, sier Arvin.

Enorm vekst

Harald Kristiansen bekrefter at du har muligheter til å gjøre mye større kupp i år enn i fjor. Flere varer har rekordlave priser.

IKKE NOE Å VENTE PÅ: Harald Kristiansen i Coop oppfordrer folk til å handle det de kan nå - men ikke mer enn de trenger - slik at alle får mat til jul. Foto: Coop
IKKE NOE Å VENTE PÅ: Harald Kristiansen i Coop oppfordrer folk til å handle det de kan nå - men ikke mer enn de trenger - slik at alle får mat til jul. Foto: Coop Vis mer

- For å illustrere den harde priskrigen har vi sammenliknet salget fra samme periode i fjor. De tre første dagene denne uka solgte vi 180 prosent flere marsipangriser med sjokolade sammenliknet med i fjor. Ser vi på marsipanpølser fra Nidar er økningen hele 188 prosent, mens liten julegris økte med 148 prosent.

Han forteller at de to første dagene denne uka justerte Extra nesten 1.400 priser i løpet av 48 timer.

Priskrigen mellom lavpriskjedene er også med å bremse prisveksten. Ferske tall fra SSB viser at konsumprisindeksen er opp 1,6 prosent de siste 12 månedene, mens matprisene har falt med 0,8 prosent.

- Det har vært et beinhardt år når det kommer til priskrig, sier Arvin. - Det er tøff konkurranse, men det kommer kundene til gode.

Grunnen til den årlige priskrigen er enkel, ifølge Ragnhild Silkoset, professor i markedsføring ved BI.

REN TAKTIKK: Butikkene bruker enkelte tilbudsvarer for å få deg til å gjøre hele julehandelen hos deg, sier Ragnhild Silkoset. Foto: BI
REN TAKTIKK: Butikkene bruker enkelte tilbudsvarer for å få deg til å gjøre hele julehandelen hos deg, sier Ragnhild Silkoset. Foto: BI Vis mer

- Det er ren taktikk for å få deg inn i butikken. Disse billige varene er for å lokke kundene inn i butikken, og bruke hele matbudsjettet der. Det er helt greit for dem å selge noen få produkter med tap for å få inntjening på de andre produktene.

Silkoset tror ikke det vil være et stort problem med at folk hamstrer eller handler mer enn de klarer å spise.

- Det er jo kanskje noen som ser sitt snitt til å øke lageret fordi det er billig, og de ikke har så mye penger å rutte med, og for dem er det et rasjonelt valg.

- Men det er ikke de folkene butikkene egentlig ønsker å tiltrekke seg. De ønsker å tiltrekke seg dem som har mye penger å bruke.

Små forskjeller

Det er i de aller fleste tilfeller kun få øre som skiller mellom butikkene på de mest populære julevarene. Denne gangen startet vi på Kiwi, noe som kan være reflektert i prisene du kan se i tabellen under. Det er ikke uvanlig at prisene blir justert i løpet av den tiden det tar å gå de par hundre meterne mellom butikkene.

Vare Enhet Kiwi Rema 1000 Extra
KlementinerKilopris14,9013,8014,00
Tynnribbe EMVKilopris64,9079,9057,90
Mills juleposteiStk20,2020,2020,20
GräddostStk16,9016,9016,90
Maille DijonsennepStk3,903,203,20
DronningsjokoladeStk14,5014,5014,50
SviskerKilopris13,2213,2213,20
MandlerKilopris22,8023,2022,80

Tenker bærekraftig?

- Vi gjorde en undersøkelse i år som viser at sju av ti synes priskriger er bra og benytter seg av tilbudene, sier Kristiansen.

Samtidig sier en av fem at de kjøpte flere varer enn de klarte å spise opp.

Hva skjer med bransjeavtalen om reduksjon av matsvinn? Hvor ble det av den i alle priskuttene? Er priskrigen bærekraftig?

- Vi er bevisst vårt ansvar her, og er den eneste kjeden som aldri har kvantumsrabatt på mat, og det er vi stolte av. Og vi oppfordrer kundene til ikke å kjøpe mer enn de skal bruke, sier Arvin.

IKKE KVANTUMSRABATT: Kiwi vil aldri gjøre det billigere å kjøpe flere produkter, sier Kristine Aakvaag Arvin. Foto: Kiwi
IKKE KVANTUMSRABATT: Kiwi vil aldri gjøre det billigere å kjøpe flere produkter, sier Kristine Aakvaag Arvin. Foto: Kiwi Vis mer

- Priskuttene er stort sett på produkter som holder seg over lang tid. Det vi kan gjøre er å oppfordre folk til å ikke kjøpe mer enn de har tenkt å spise, sier Kristiansen.

Arvin påpeker at mange av varene har lang holdbarhet, noen over jul, flere til neste jul - og de har også tillatt at butikkene kan innføre begrensninger på antall priskrigvarer per kunde, for at flere skal få.

Hull i hyllene

Det er ikke bare julemarsipan og mandler som butikkene snart er tomme for. Årets joker er Dijonsennep fra det franske merket Maille, som nå er nede i 3,20 kroner for glass med 380-grams. Her var det tomme hyller i annenhver butikk Dagbladet besøkte fredag formiddag.

- Vi oppfordrer folk til ikke å kjøpe mer enn de trenger, sier Kristiansen.

Tomme hyller kan i verste fall gjøre mer skade enn det gagner butikkene, tror Silkoset.

PRISKRIG, MINUTT FOR MINUTT: Glem tilbudsskiltene, prisen i butikk er stort sett lavere. I dette tilfellet: Fire kroner og ti øre per kilo.
PRISKRIG, MINUTT FOR MINUTT: Glem tilbudsskiltene, prisen i butikk er stort sett lavere. I dette tilfellet: Fire kroner og ti øre per kilo. Vis mer

- Vi liker dårlig å gå mellom butikker for å få fatt i alt vi skal handle, det er ingen god strategi.

Hun tror likevel ikke at et par utsolgte sesongprodukter siste uka før jul vil være til stor skade.

GLEM GRÄDDOST: Ikke en eneste liten gräddost var å oppdrive da Dagbladet sjekket innom de store lavpriskjedene fredag formiddag.
GLEM GRÄDDOST: Ikke en eneste liten gräddost var å oppdrive da Dagbladet sjekket innom de store lavpriskjedene fredag formiddag. Vis mer

- Forbrukerne har en forståelse av at ting kan bli tomt når det er så lave priser. Men du kan ikke gjøre det mange ganger i løpet av et år før kundene ikke gidder å prøve mer.

Kristiansen tror priskrigen vil roe seg litt nå.

- Det var nok på det tøffeste mandag og tirsdag, da justerte vi 700 priser.

- Er toppen over?

- Det er fortsatt beinhard konkurranse, men det er begrenset hvor langt ned man kan gå. At det nå ser ut til å stabilisere seg litt kommer kundene til gode.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media