KOS I PARKEN: Velg en kurv jordbær med vaniljekesam fremfor iskremen i kiosken, eller server fristende moreller istedenfor halvsmeltet sjokolade, råder kostholdsekspertene. Shutterstock / NTB scanpix
KOS I PARKEN: Velg en kurv jordbær med vaniljekesam fremfor iskremen i kiosken, eller server fristende moreller istedenfor halvsmeltet sjokolade, råder kostholdsekspertene. Shutterstock / NTB scanpixVis mer

UNNGÅ FERIEKILOENE:

Tre eksperter: - Så enkelt holder du vekta i ferien

Sommerens utskeielser og late dager kan ha sine negative sider. Heldigvis kan du kose deg like mye, bare på en sunnere måte.

Med sommer og sol, hører ofte is, pølser, brus og øl med. Det kan dessverre bety noen ekstra kilo i løpet av sommeren for mange av oss. I hvert fall hvis aktivitetsnivået ikke er på topp, og den ene late dagen på stranden følger den andre.

Heldigvis finnes det enkle og effektive råd som kan komme godt med om du passer vekta, eller vil være på den litt sunnere siden i sommer.

Karoline Steenbuch Lied, fagansvarlig for kosthold i Grete Roede, råder først og fremst til å holde på den vanlige spiserytmen så langt det er mulig gjennom ferien.

- Det er selvsagt bra med ferie, og vi skal jo slappe av og kose oss, men hvis det fører til at det blir lørdag hver dag, er det kanskje mindre bra. Innta så mye god og sunn sommermat som mulig, som frukt, bær, grønnsaker og grill magert kjøtt og fisk. Og la vann være tørstedrikken. Da er det også mer plass til utskeielser, sier hun.

Å lage en plan for sommeren er også smart, ifølge Lied.

- Dersom du ønsker å holde vekta i sommer, vær flink til å planlegge både måltider og trening gjennom sommeren. Som med alt annet, er det mye lettere å holde seg til noe når man har en plan.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ikke drikk kaloriene dine

Selvsagt skal man få kose seg med både kald pils og vin i ferien, men her er det mengdene man burde passe på.

- Alkohol gir mange tomme kalorier. Drikk masse vann sammen med alkoholen, og kanskje du kan nyte alkoholfritt øl innimellom også, sier Lied.

Ernæringsfysiolog Gunn Helene Arsky, kjenner seg igjen i at alkohol ofte hører med sommervarmen.

Karoline Steenbuch Lied, fagansvarlig i Grete Roede. Foto: Svein Brimi
Karoline Steenbuch Lied, fagansvarlig i Grete Roede. Foto: Svein Brimi Vis mer

- Grillmat og sommersalater roper ofte etter en god vin. Drikk gjerne en slurk vin etterfulgt av en slurk vann, for på denne måten drikker du deg ikke utørst på vinen, og du kan spare kalorier. Hvitvin er ofte litt mindre kaloririk enn rødvin, men alkoholprosenten og mengden er aller viktigst, sier hun, som også råder til å velge alkoholfrie eller lette alternativer i hverdagen.

Klinisk ernæringsfysiolog i Tine, Anne Marie Skjølsvik, understreker at vann er den absolutt beste tørstedrikken.

- Øl, vin, brus, cider, drinker, saft bidrar med mange ekstra kalorier man ofte ikke tenker på. Selv om det smaker godt bør du drikke vann for å bli utørst før du velger noe annet, sier hun.

Styr unna iskremverstingene

Varme sommerdager krever avkjøling. Men is er ikke bare is.

- Om det er kaloriene som er viktigst, kan du enkelt kutte dem ved å velge saftis eller sorbet fremfor kremis, sier Arsky.

Lied understreker at du skal spise is med god samvittighet.

Gunn Helene Arsky, ernæringsfysiolog. Foto: Juha Rossi
Gunn Helene Arsky, ernæringsfysiolog. Foto: Juha Rossi Vis mer

- Å ta seg en saftis i ny og ne om sommeren er noe de fleste av oss både kan og burde unne oss selv. Men å ta seg en stor iskrem hver dag er noe man burde styre unna. Da vil man lett komme hjem med noen feriekilo for mye, sier hun, og legger til at noen av de store iskremene inneholder like mye energi som et måltid gjør.

På stranden går det ofte med både potetgull, sjokolade og kjeks. Og til lunsj har vi kanskje med oss bagetter.

- Tenk sunt også her: Velg en kurv jordbær med vaniljekesam fremfor iskremen i kiosken, eller server fristende moreller istedenfor halvsmeltet sjokolade. Og er du fysen på noe salt, kan litt nøtter være fint, men en liten neve er nok, sier Arsky.

Sunt på grillen

Det er færre kalorier i rent kjøtt enn pølsemat. Velger du fisk på grillen, blir gjerne tilbehøret lettere også - så det er et godt valg, ifølge Arsky.

«En raus porsjon med rømme- eller majonesbasert salatdressing er nok til å gi en uskyldig salat et høyere kaloriinnhold enn en stor hamburger» Gunn Helene Arsky

- Og visste du at du kan grille frukt og grønt også? Ananas og vannmelon er nydelig på grillen, og grillet hjertesalat skåret på langs er perfekt til både kjøtt, kylling og fisk, sier hun.

Arsky forteller at en litt raus porsjon med rømme- eller majonesbasert salatdressing er nok til å gi en uskyldig salat et høyere kaloriinnhold enn en stor hamburger.

- Bruk små mengder god olivenolje og ha heller over ulike eddiker, fruktsafter eller krydder som setter en piff på salaten, sier hun.

Ikke glem å bevege på deg

Vær fysisk aktiv, er et klart råd fra ekspertene.

- Selv om det er ferie og man skal slappe av, er det lurt å ta med seg treningsrutinene sine på ferie også. Kanskje du til og med har tid til å være litt mer fysisk aktiv enn vanlig? Dette er også en fin tid å utforske andre aktivitetsformer fordi man kommer ut av sin vante rutine, sier Lied.

Skjølsviks tips er å bli med på leken.

- Delta på aktiviteter på hotellet, som for eksempel vanngymnastikk. Det ser kanskje litt morsomt ut, og føles bedre å være tilskuer og kunne flire av de rare bevegelsene, men de som ler best er de som deltar. Å gjøre bevegelser er tyngre enn du vil tro, og gir deg en god økt, sier hun, og fortsetter:

- Andre aktiviteter du kan gjøre er å ta med en ball på stranda og spill volleyball, svøm deg en god tur i vannet hver dag, eller lek med barna dine. Vil du virkelig ha opp forbrenningen på kort tid, kan du prøve deg på gamle kunstner som å hoppe tau.

På sydenferien eller langs bilveien

Litt av gleden med å ha ferie er å spise ute, men blir det lunsj og middag på restaurant eller på veikroer hele ferien, kommer du fort opp i et høyt kaloriinntak.

Anne Marie Skjølsvik, klinisk ernæringsfysiolog i Tine. Foto: Annette Larsen
Anne Marie Skjølsvik, klinisk ernæringsfysiolog i Tine. Foto: Annette Larsen Vis mer

- Ofte er porsjonen mye større enn det de fleste av oss pleier å velge til lunsj, og du kan nesten regne det som å spise to middager i løpet av en dag, sier Skjølsvik.

For eksempel vil en club sandwich med pommes frites gi deg om lag 1100 kalorier til lunsj, mens en vanlig lunsj ligger på cirka halvparten. Det er derfor mye å spare på å velge kun å spise ett av måltidene ute.

- Kjøp heller med lunsj og spis på hotellrommet, eller gå innom en lokal butikk på vei til stranda og kjøp med frukt, knekkebrød, rundstykke og noe pålegg, for eksempel.

Er det buffet på hotellet, råder Skjølsvik til å spise deg gjennom den.

- Det vil si at du ikke bare bør velge croissanter eller egg og bacon til frokost hver dag, men prøve tenke variasjon. Prøv alt som er på menyen, egg, ost, skinke, frukt, grønnsaker, korn, yoghurt og fisk i små porsjoner. For å spare litt kalorier er det også lurt å tenke at første dagen kan jeg spise en kjempestor frokost, mens de andre dagene bør jeg spise en mer vanlig porsjon, sier hun.