FIKK IKKE MAT: Tuva Ones kunne ikke få i seg melk- eller melkeprodukter på grunn av nyfødte Tora. Det viste seg å skape større utfordringer enn forventet på sykehuset. Foto: Per Ervland
FIKK IKKE MAT: Tuva Ones kunne ikke få i seg melk- eller melkeprodukter på grunn av nyfødte Tora. Det viste seg å skape større utfordringer enn forventet på sykehuset. Foto: Per ErvlandVis mer

Sykehus-mareritt for nybakt mamma:

Tuva neglisjert på sykehus: - Bedt om å handle på Kiwi

Som nybakt mamma måtte Tuva Ones få tilkjørt mat til Ullevål sykehus av mor og far.

(Dagbladet): - Jeg er ikke kresen, og har ikke veldig høye krav til hva jeg spiser. Men det er viktig at jeg vet hva kroppen min får i seg - på grunn av henne, sier Tuva Ones (36), og ser ned på lille Tora, som har rukket å bli tre måneder.

Ones kan ikke spise eller drikke melkeprodukter. Mens hun gikk gravid, fikk hun beskjed av legen sin at på grunn av førstefødtes alvorlige reaksjon på morsmelka, var det ingen sjanser å ta denne gang.

- Amund, som nå er fire år, reagerte raskt etter at jeg begynte å amme ham. Han begynte å blø i tarmene, så vi ble enige om å ta strenge forholdsregler da jeg skulle føde Tora, sier hun.

Men de to døgnene på Ullevål hotell ble ikke som den nybakte moren hadde sett for seg.

- Jeg fikk ingen tilrettelegging, og opplevde store utfordringer med maten. Å ikke kunne få i seg melk, viste seg å være vanskeligere enn jeg trodde. Da vi skulle ned og spise på sykehushotellet, fikk jeg brødskiver. Verre ble det da det var middag, hvor all maten som var tilgjengelig inneholdt melkeprodukter.

Kiwi rundt hjørnet

Kjøttet og potetene lå i saus, grønnsakene var dekket av smør. Ones spurte de kjøkkenansvarlige om det fantes noe alternativ, og fikk da beskjed om at det lå en Kiwi på hjørnet.

- Det var januar og jeg hadde nettopp født en baby. Å handle på butikken var det siste som falt meg inn. Heldigvis hadde jeg foreldre i nærheten, så resten av oppholdet kom pappa kjørende med min mors hjemmelagde mat, sier hun.

Legen hadde rådet den nybakte mammaen å vente fire-fem måneder med å introdusere babyen for melk.

- Alt jeg får i meg, får Tora i seg via morsmelka. Det var derfor det var så viktig at jeg ikke fikk i meg noe spor av melkeprodukter i det hele tatt. Da jeg forhørte meg med personalet på sykehuset om de kunne gi meg noe som var helt fri for melk, var svaret nei. De kunne heller ikke informere om morgendagens lunsj og middag.

Ones understreker at det aldri var meningen å være vrang, men at hun hadde regnet med å bli tilrettelagt på sykehus, noe som ikke skjedde. Nå vil hun advare andre med ulike allergener.

- Spesialkost merkes

Ifølge Knut Albert Solem, kommunikasjonsrådgiver ved Direktørens stab ved Oslo universitetssykehus, får alle pasienter som ligger på avdelinger middag fra hovedkjøkkenet på Ullevål.

- De får egen middag merket med navn, og dersom pasienten har allergi eller har behov for spesialkost, som for eksempel natriumredusert mat eller melkeallergi. Pasienter som ligger på avdeling tilknyttet hotellet får ikke mat fra hovedkjøkkenet, sier han.

Avdelingspersonalet legger ifølge Solem eventuell allergi eller spesialkost inn på pasienten i hovedkjøkkenets bestillingssystem, og dette vil bli liggende helt til pasienten reiser fra avdelingen. Maten blir laget og lagt opp på tallerken og merket med pasientens navn.

- Hovedkjøkkenet har en meny på 10 forskjellige retter hver dag, som pasientene kan velge mellom. Alle disse rettene er merket med innhold, næringsinnhold og allergener etter merkeforskriften om allergener. Meny med allergener blir hengt opp på avdeling, sier han.

Ullevål: - Husker ikke hendelsen

Oslo Sykehusservice har undersøkt hendelsen om Ones, uten å kunne finne noen i restauranten eller i kjøkkenet som kan huske denne, ifølge Solem.

- Ullevål hotell er et hotell med mange pasienter som gjester, der alle skal være friske nok til å bo på hotell. Kjøkkenet på hotellet følger sykehuset og Mattilsynets strenge krav, og følger diettkortene når de leveres inn. Vi har gode rutiner for å tilby alternativer, og stiller gjerne opp for dem som trenger tilpasset diett, sier han.

Hotellet har de samme krav som sykehuset når det gjelder merking av mat. Merking av allergener er slått opp i restauranten, og alle i kjøkkenet og restauranten er ifølge Solem drillet i dette.

- Serveringstilbudet inkluderer en allergenmerket buffé hvor man kan forsyne seg selv, samt brødmat og varmmat. I tillegg har hotellet døgnåpen kiosk. Hotellet har et godt samarbeid med sykehuset på dette området, sier han.

De ønsker ikke å kommentere saken ytterligere da de ikke erindrer episoden.

Brudd på regelverket

Vibeke Østberg Landaas, klinisk ernæringsfysiolog ved barneavdeling for allergi og lungesykdommer, Oslo universitetssykehus, kan fortelle at Norge følger EUs regelverk for merking av allergener i mat.

Vibeke Østberg Landaas, klinisk ernæringsfysiolog, Oslo Universitetssykehus.
Vibeke Østberg Landaas, klinisk ernæringsfysiolog, Oslo Universitetssykehus. Vis mer

- Fra 2014 ble alle serveringssteder pålagt å tydelig merke innhold av de 14 vanligste allergenene i mat, uansett mengde. Melk er blant disse 14, sier hun.

Dersom ikke kantina ved sykehushotellet kan opplyse om maten inneholder melk eller ikke, er dette ifølge Landaas et brudd på regelverket.

Kan være livstruende

- Matallergi kan være svært alvorlig og i noen tilfeller gi livstruende reaksjoner. Det er derfor viktig at allergi blir tatt på alvor. I 2018 burde man kunne forvente at norske sykehus klarer å tilrettelegge for allergikere, sier klinisk ernæringsfysiolog og helsefaglig rådgiver i NAAF, Guro Waage.

Hun kan fortelle at NAAF stadig får henvendelser fra allergikere som ikke føler seg ivaretatt ved norske sykehus.

- Mange av pasientene er allerede i en sårbar situasjon, og at de får servert mat de kan spise, burde være et minimum. Matinformasjonsforskriften er tydelig på at all mat som serveres skal være merket med allergener, og kunden, i dette tilfellet pasienten, har rett på å vite hva det er i maten de får servert. Sykehus er ikke unntatt dette regelverket, sier Waage.

Guro Waage, helsefaglig rådgiver i NAAF. (Foto: NAAF)
Guro Waage, helsefaglig rådgiver i NAAF. (Foto: NAAF) Vis mer

Rutinene rundt matservering og tilrettelegging varierer fra sykehus til sykehus. Ifølge Waage, og har NAAF god grunn til å tro at det finnes ulike tilbud til allergikere, men i mange tilfeller når ikke denne informasjonen pasientene, og da er tilbudene til ingen nytte.

- Det er vanskelig å sette fingeren på hvor kommunikasjonen svikter. En oppfordring til sykehusene er at de gjennomgår rutinene sine, og sikrer at alle ansatte har den kunnskapen og informasjonen de trenger for å kunne tilrettelegge matserveringen for allergiske pasienter. På den måten slipper man uheldige situasjoner i fremtiden, sier hun.