ENDRINGER I TWIST-POSEN: Én Twist-bit skal ut av den klassiske godteposen. Aprikos blir byttet ut med en fransk utfordrer, men det er ikke Aprikos som er minst populær blant folket. Video: Marie Røssland / Dagbladet Vis mer

Smakstest av den nye twist-biten Eclairs

Twist vraker gammel favoritt og slipper inn fransk nykommer: - Den har god karamellsmak

Se hva de franske konditorene og sjokolademestrene synes om den nye twistbiten.

(Dagbladet): Det er en ny Twist i posen.

ECLAIRS: Hard, men seig karamell med krønsjy sjokoladefyll. Vis mer

Den nye biten Eclairs har erstattet Aprikos i de nye posene.

Éclair betyr lyn på fransk, og er også navnet på et fransk bakverk, vannbakkels som er fylt med konditorkrem, toppet med glasur, og gjerne lekkert pyntet.

Bakverkene er så populære at det i Frankrike finnes egne konditorer som spesialiserer seg på dem, bare i Paris finnes et titalls éclairs-bakerier.

TWISTBYTTE: Nyheten Eclairs til venstre ersatter aprikosbiten i Twistposen. Vis mer

Vi tok med oss Twist-nyheten til to franske konditorer for å høre hva de synes.

- Pass på tennene!

Sjefskonditor Patrick Dufaud ved Kaffebakeriet synes den nye biten kan minne om formen fra de franske bakverkene, og den har også fyll i midten - men der stopper likheten.

TEAM ECLAIRS: Dufaud foretrakk nyheten framfor den gamle Aprikos-biten. Vis mer

Selve karamellen er hard og seig, og setter seg godt fast i tennene. Her bør man ikke ha noen svakheter, for det kan fort bli dyrt!

- Den har god karamellsmak, men er kanskje ikke den mest spennende Twist-biten?

Sjokolademaker Bruno Gerard fra sjokoladebutikken SebastienBruno er ikke enig.

- Dette er omtrent så langt unna eclairs du kan komme. Ikke er det noe deig, ikke noe krem. Ei heller er det noe her som får meg til å tenke på lyn, om de har ment éclair i den betydningen, sier Gerard til Dagbladet.

Gerard synes heller ikke det er en spesielt vellykket karamell. Den er litt for hard, den klistrer seg til tennene, og sjokoladen i midten drukner.

Farvel til Aprikos

Akkurat som nye dagligvarer skyver gamle ut av hyllene, er det ikke ubegrenset med plass i Twist-posene. Når en ny nå kommer inn, skal en annen ut.

Biten som måtte vike plass denne gangen er Aprikos.

TEAM APRIKOS: Bruno Gerard synes aprikosbiten var best, og foretrekker éclairs i form av luftige kremfylte bakverk, slik som her. Vis mer

Det er kanskje ikke så rart: I en undersøkelse utført av TNS Gallup for Freia Mondelez i forbindelse med Twistposens 60-årsjubileum, om hvilke Twist-biter nordmenn liker og ikke liker, var det Aprikos-biten som fikk den lite gjeve sisteplassen.

Men ifølge Freia, er ikke dette tilfellet for i deres butikk. Se mer i videoen øverst i saken.

Banan og Cocos fulgte hakk i hæl som blant de tre minst populære Twist-bitene, men Banan-biten også havnet i topp - som den nest mest populære biten.

Banan er forøvrig den biten som er mest populær i Freia-butikken på Karl Johans gate i Oslo, der man kan kjøpe Twist i løsvekt. Mange kunder kommer inn og kjøper bare banansjokoladen.

Aller mest populær er Lakris-Twist, mens Chocolate Toffee havnet på en tredjeplass.

Et godt bytte?

Hva så med byttet fra Aprikos til Eclairs? De to konditorene fikk også smake på Aprikos-biten, som nå er på vei ut av hyllene.

Dufaud synes aprikosbiten ble for søt, og ville valgt Eclairs om det var han som bestemte.

Gerard er ikke enig: Aprikosbiten har fin kontrast mellom søtt fyll og mørk sjokolade, og er en mye mer spennende bit.

Så gjenstår det å se hva folket vil ha.

TIPS: Blør Twist-hjertet ditt? Den ovennevnte Freia-butikken har fortsatt en god del Aprikos på lager, og vil selge dette så lenge lageret rekker.

Nytt banansjokk?

Det går sjelden upåaktet hen når det forsvinner biter av Twist-posen. Da Freia droppet Banan-biten i 2001 ble det ramaskrik, og Freia så seg nødt til å ta den inn i varmen igjen i 2005.

Tor W. Andreassen, professor i innovasjon ved Norges Handelshøyskole tror imidlertid ikke Freia løper noen stor risiko ved å bytte ut en bit i posen.

«- Vårt samfunn er igjen komplett.» Torkjell Berulfsen, NRK-profil og tidligere Freia-ansatt, til Dagbladet etter reintroduksjonen av Banan-sjokoladen i Twist-posen.

- Twist-merkevaren er summen av det som er i posen. Det skal være forskjellig, men jeg tror ikke folk har en fast oppfatning av hva som skal være der. Det de gjør nå er at de trimmer porteføjen av godbiter, sier Andreassen til Dagbladet.

Ifølge Andreassen vil det alltid være en avveiing når de skal bytte, for selv om de fjerner en upopulær bit, vil den alltid ha noen tilhengere.

KALKULERT RISIKO: Innovasjonsprofessor ved NHH Tor W. Andreassen tror Twist-byttet er nøye overveid. Vis mer

«New Coke» har blitt stående som et skrekkeksempel på hvor galt det kan gå. Coca-Cola endret oppskriften på den populære leskedrikken i 1985.

- Det ble total fiasko! Demningen brast, folk ble sinte og leie og boikottet Coca-Cola, og det tok ikke lang tid før oppskriften var tilbake til den originale igjen.

Andreassen tror Freia har tatt sine forholdsregler for å unnå både New Coke og Banan-krisestemning denne gangen.

- Det er ikke noen krise i dette på noen måte. De tar en kalkulert risiko, og de har nok gjort mange undersøkelser for å redusere risikoen for fiasko.