LEGGER NED: Nordmenn vil ikke betale for å spise sunt langs veien. Nå legger veikro-kjeden Marché ned alle sine filialer i Norge. Foto: Lars Gulbrandsen / Nils Henrik Sjo
LEGGER NED: Nordmenn vil ikke betale for å spise sunt langs veien. Nå legger veikro-kjeden Marché ned alle sine filialer i Norge. Foto: Lars Gulbrandsen / Nils Henrik SjoVis mer

Veikro-kjeden Marché legger ned i Norge

Veikro-fiaskoen: - De kunne ikke bolletrikset

- Vi har blitt et koseland, og kos har blitt synonymt med boller, pølser og «drittmat», sier Bård Greni.

(Dagbladet): Torsdag forrige uke ble det kjent at veikrokjeden Marché legger ned i Norge.

Den sveitsiske kjeden, som er en del av Mövenpick-gruppen, hadde ti filialer, og flere av dem har blitt kåret til «Norges beste veikro» i ulike kåringer. Marché på Rygge ble kåret til Norges beste veikro hele fire år på rad, men god mat på veien er ikke nok.

Det ble rett og slett for kostbart. Etter ti år på markedet, de åtte siste med røde tall, har selskapet tapt totalt 122 millioner kroner, melder Dagens Næringsliv, som først omtalte saken.

Marché-veikroene satset på sunn og fersk mat, og tilberedte mye av maten i åpne kjøkken i restauranten, et svært arbeidsintensivt konsept. Dette var ikke forenlig med norske lønninger og kostnadsinvå.

- Med de høye arbeidskostnadene i Norge ble det derfor vanskelig å drive konseptet på en lønnsom måte, sier selskapets internasjonale direktør Hermann Ircher i en e-post til Dagbladet.

De har rett og slett bommet med konseptet, skal vi tro Trond Blindheim, sosiolog, reklamenestor og rektor ved Høyskolen Kristiania.

TRIST: Bård Greni synes det er synd at kos har blitt synonymt med «drittmat». Foto: Anders Stai Fougner
TRIST: Bård Greni synes det er synd at kos har blitt synonymt med «drittmat». Foto: Anders Stai Fougner Vis mer

- Den eneste årsaken til at noe går konkurs er at markedstilbudet ikke er attraktivt nok, sier Blindheim til Dagbladet.

Kokk Bård Greni tror de hadde hatt mye å lære av bolletrikset til Espa Servicestasjon.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Det ligger i kulturen vår i dag å spise lettvint, usunn mat.

- Boller er synonymt med kos

En av de ti Marché-restaurantene som nå skal legge ned er Marché Espa. Ifølge Ircher har byggingen av ny E6 vært spesielt utfordrende.

Det er nok imidlertid ikke bare E6 som bør få skylden.100 meter unna ligger Espa Servicesenter, eller Bolleland, kjent for sine rykende varme boller. En suksesshistorie uten sidestykke - også under arbeidet med E6.

BOLLE-EVENTYR: Siden de overtok på Espa Servicesenter AS, har de hatt en eventyrlig suksess med sine hveteboller. Espa ved Mjøsa er stedet alle stopper for å kjøpe boller. Fra venstre de glade eierne Morten Støen, Rune Gulbrandsen og Roger Danielsberg. Foto: Nils Henrik Sjo.
BOLLE-EVENTYR: Siden de overtok på Espa Servicesenter AS, har de hatt en eventyrlig suksess med sine hveteboller. Espa ved Mjøsa er stedet alle stopper for å kjøpe boller. Fra venstre de glade eierne Morten Støen, Rune Gulbrandsen og Roger Danielsberg. Foto: Nils Henrik Sjo. Vis mer

- Vi hadde et mål om å selge 1,6 millioner boller i 2017. Vi havnet på 1 778 925, nesten 1,8 millioner solgte boller i fjor, sier Morten Støen, en av tre drivere av Espa Servicesenter, til Dagbladet.

De selger imidlertid ikke bare boller, de har også burgere, baguetter og pølser. Men det er bollene som lokker kundene til dem.

- Espa var tidlig ute med at du fikk den nystekte bollelukta når du kom inn. Det har spredt seg til flere, men de var tidlig ute, og Espa-boller har blitt et begrep, sier kokk Bård Greni til Dagbladet.

Og så er vi et bolle-elskende folk som elsker å kose oss på tur.

- Vi har blitt et koseland. Vi skal kose oss, og vi skal kose oss hele tiden. Og kos har blitt synonymt med boller, pølser og drittmat, i stedet for at det er synonymt med noe som er sunt og godt, raser Greni.

Han viser til maten barn får servert i barnehager og på skoler.

- Det er synd ungene er vant til å spise så mye dritt. Barna våre er ikke vant til å spise god mat mer. De vil ikke stoppe og spise fisk eller den lette salaten. De vil ha boller, pølser og burgere.

TRANSPORTETAPPE: Vi vil ikke ha god og sunn mat på veien, vi vil spise noe fort, så vi kan spise god mat når vi kommer frem, sier Trond Blindheim. Foto: Høyskolen Kristiania
TRANSPORTETAPPE: Vi vil ikke ha god og sunn mat på veien, vi vil spise noe fort, så vi kan spise god mat når vi kommer frem, sier Trond Blindheim. Foto: Høyskolen Kristiania Vis mer

Blindheim stiller seg også undrende til hvilken mat vi velger å spise på veien.

- Det har hendt at vi har stoppet på tavernas, ved siden av en bensinstasjon, på tur. Sånne steder med respatexbord og plastblomster der du får seks poteter, to kjøttkaker og en halvliter brun saus. Det er ganske ille på mange av disse stedene, og sånn sett burde Marché kunne gå.

- Men det er kanskje de stedene der de selger grellest mat og der folk raper cola light tilbake til bilen som er mest attraktive. At det er det folk liker, sier Blindheim.

Mat på farten

En annen årsak til at Espa-bollene har slått an handler om formatet. De sagnomsuste bollene trekker folk inn, men de selger også mye saltmat som burgere, baguetter og pølser.

- Det er klart det har noe med tiden å gjøre. Hos oss får du mat på kort tid, sier Støen.

- Reise er transportetappe. Vi tenker ikke at man skal ha gourmetmat på veien. Det er én ting som gjelder: vi skal frem og hygge oss, vi skal ikke stoppe og hygge oss, sier Blindheim.

Så da tyr man til lettvinte løsninger som gjerne kan spises i bilen, som hamburger fra gatekjøkken eller pølser fra bensinstasjon.

- Vi må få unna måltidet. Som om måltidet var en trussel. Og et gourmettilbud da, neinei. Og som i tillegg er dyrt? Ikke tale om!

Fulle hus på Marché Solli

Det handler også om hvor man spiser hva. For mens Marché Espa, som ligger et sted der folk vil stoppe og ta en matbit på vei til fjellet, ikke har gått bra, har andre restauranter hatt større suksess. Greni forteller om stappfulle hus på Marché Solli i Østfold hver søndag.

- Her får du ikke plass på søndager, det er smekkfullt. Folk fra nærområdet drar dit for å spise søndagsmiddag, forteller Greni.

På Espa er formålet med å stoppe et helt annet. - Det er perfekt avstand til et stopp og et lite mellommåltid om du kjører fra Oslo til Trysil eller Lillehammer.​

En vanesak

Mye handler også om innarbeidede rutiner.

- Hvor vi stopper og handler er ofte knyttet til vaner. Man vet ikke helt hvorfor, men har alltid gjort det, og så blir det tradisjon. Og så kan det vel hende folk synes det markedstilbudet er mer attraktivt? sier Blindheim.

Når det åpner butikker eller spisesteder andre steder enn der folk vanligvis stopper, kan det være vanskelig å få det til å gå rundt, skal vi tro rektoren.

Han nevner supermarkedkjeden Lidl som eksempel. Da de etablerte seg var det 4 500 butikker i Norge, antakelig en overetablering med mer enn 500 butikker.

- Når Lidl da kommer og setter opp butikker utenfor allfarvei og steder der folk ikke er vant til å handle, og ikke har de kjente varmerkene, da er det ikke rart at det ikke gikk.

- Det er veldig vanskelig å få til noe langs norske veier. De som alltid har vært der, har fått de fineste plassene.

Hva skjer med de tomme lokalene?

Marché International eier ingen lokaler i Norge, men har leid av Veikroer Eiendom. Ifølge Hans Anton Nilsen i Veikroer Eiendom er selskapet i dialog med flere aktører om å overta Marchés lokaler, men han vil ikke fortelle hvem.

Det er altså åpent, hva som vil komme i de tomme lokalene, men det er kanskje ikke vanskelig å tenke seg til hva som vil slå an.

- Vi er jo Grandiosa-nasjonen nummer én, sier Blindheim. - Hadde de åpnet gode hamburgersjapper der, så hadde det nok gått, bra.

- Kan vi håpe på et gigantisk Bolleland i Marché-lokalene på Espa?

- Per dags dato er dette ikke aktuelt. Vi har ingen dialog om dette nå, sier Støen på Espa.