Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer
Min side Logg ut

Espresso House:

«Vi godkjenner ikke et eneste minutt overtid hvis ikke omsetningen er på plass»

Instruksen fra distriktssjefen i Espresso House kan være ulovlig, mener fagforeningen.

I HARDT VÆR: Etter avsløringer om uholdbare arbeidsforhold hos kaffekjeden Espresso House i Sverige, har det kommet en rekke henvendelser fra ansatte i selskapet også i Norge. Foto: Christian Roth Christensen / Dagbladet
I HARDT VÆR: Etter avsløringer om uholdbare arbeidsforhold hos kaffekjeden Espresso House i Sverige, har det kommet en rekke henvendelser fra ansatte i selskapet også i Norge. Foto: Christian Roth Christensen / Dagbladet Vis mer

Dagbladet har de siste dagene mottatt en rekke henvendelser fra ansatte og tidligere ansatte hos Espresso House som forteller om underbemanning, meget hardt arbeidspress og det som oppfattes som gjennomgående stryking av overtid.

De norske henvendelsene kommer etter at det er blitt opprør rundt dårlige arbeidsforhold blant Espresso House-ansatte i Sverige.

Dagbladet har mottatt et 20-tall henvendelser fra ansatte og tidligere ansatte i Espresso House.

En anklage som går igjen i henvendelsene er at ansatte ikke får overtidsbetalt, selv om de har krav på det. Mellomledere som har skrevet til Dagbladet, oppgir at de føler seg presset til å stryke overtid for å holde budsjettene nede.

Blant dokumentene Dagbladet har fått oversendt er en e-post som ble sendt fra en distriktssjef ut til «shop-managere» (ledere for utsalgssteder) i februar i år. I e-posten advares det mot røde tall.

«Vi godkjenner ikke et eneste minutt overtid hvis omsetningen ikke er på plass, og heller sender hjem folk tidligere. Lover dere meg at dere følger det opp?» skriver en av distriktssjefene i Espresso House i e-posten.

- Ulovlig

- Overtidsbetaling er noe man har krav på i henhold til arbeidsmiljøloven, det har ikke noe med omsetningen i bedriften å gjøre, sier Claes Haarek Delp i Fellesforbundet.

- Dersom folk har jobbet overtid, men ikke har fått betalt på grunn av en slik oppfordring, er det ulovlig, sier han.

Nicolay Skarning, spesialist på arbeidsrett hos advokatfirmaet Kvale, påpeker også at bedriftens økonomiske mål ikke er relevant for om det skal utbetales overtid.

- Dette reguleres av arbeidsmiljøloven. Enten har man jobbet overtid, eller så har man ikke gjort det. Har man jobbet overtid, skal man ha overtidsbetalt. Bedriftens økonomiske mål vil ikke være relevant, sier han.

Administrerende direktør i Espresso House Norge, Torodd Gøystdal, sier at instruksen fra distriktssjefen er «uheldig formulert».

- Men det er tatt ut av en sammenheng. Distriktssjefen som har skrevet denne mailen har verken ment eller antydet at man ikke skal få utbetalt for overtid, men at man i denne perioden har ekstra fokus på kostnader og derav forsøker å unngå det så langt en kan. I Espresso House skal man selvfølgelig ha betalt for overtid, sier han.

Belønnes for lave personalkostnader

Dagbladet har også fått tilsendt arbeidskontrakter for «shop-managere» der det går fram at disse kan få en bonus, dersom de holder personalkostnadene nede. Å holde personalkostnad under budsjett utløser en bonus på 1250 kr, går det fram av kontrakten fra 2016.

BONUS: I denne kontrakten fra 2016 går det fram at det gis bonus for å holde presonalkostnad under budsjett.
BONUS: I denne kontrakten fra 2016 går det fram at det gis bonus for å holde presonalkostnad under budsjett. Vis mer

- Disse ordningene virker veldig destruktive både for mellomledere og ansatte. Dersom man i praksis premierer en mellomleder med bonus for å stryke overtid, er det veldig alvorlig, sier Claes Haarek Delp i Fellesforbundet.

- Jeg kjenner ikke til om personalkostnader er satt på realistisk nivå, men av og til er det behov for overtidsarbeid i alle bedrifter. Sykefravær skjer jo hver dag. Med en slik ordning kan man være villig til å gå på akkord med seg selv og lovverket for å få bonusen, sier Delp.

- Det sier seg selv at det kan bli mange negative konsekvenser av en slik arbeidsavtale.

Administrerende direktør i Espresso House, Torodd Gøystdal, er ikke med på at bonusordningen kan ha negative utslag.

- Vår bonusmodell er balansert mellom områdene opplevd gjestekvalitet, kostnader og økonomiske resultat i form av EBITDA. Vi opplever at svært mange norske selskaper har en liknende bonusmodell og det faktum at den balanseres gjør at man både har fokus på kvalitet, mennesker og resultat, sier Gøystdal.

- Er du kjent med om denne ordningen har ført til at medarbeidere i Espresso House har blitt fratatt overtid de etter loven har krav på?

- Alle våre medarbeidere har fullt innsyn i hvor mange timer de arbeider og hva som utbetales. Om det skulle være noen som ikke får utbetalt korrekt antall timer eller tillegg, har man anledning til å kontakte HR-avdelingen dersom nærmeste leder eventuelt skulle ha rapportert inn feil. Overtid skal man selvfølgelig ha betalt for.

- Fellesforbundet mener at denne ordningen framstår som «destruktiv» for arbeidsmiljøet, og den kan gi mellomledere uheldige insentiver.

- Vi har invitert Fellesforbundet til en full gjennomgang av vår drift, våre systemer og incentivsystemer i uke 42. Vi imøteser Fellesforbundets innspill og kommentarer i det kommende møtet og vil selvfølgelig gi dem innsyn i det materiale det måtte ønske, sier Gøystdal.

I DIALOG MED ARBEIDSTILSYNET: Administrerende direktør i Espresso House Norge, Torodd Gøystdal. Foto: Hans Arne Vedlog/Dagbladet
I DIALOG MED ARBEIDSTILSYNET: Administrerende direktør i Espresso House Norge, Torodd Gøystdal. Foto: Hans Arne Vedlog/Dagbladet Vis mer

I dialog med Arbeidstilsynet

Arbeidstilsynet sa i forrige uke at de skal ha et møte med hovedkontoret i Espresso House i morgen. Møtet er på selskapets initiativ, sier Gøystdal.

- Vi har siden vi startet opp vår virksomhet i 2013 hatt regelmessige besøk av Arbeidstilsynet ved våre avdelinger og sentralt. Det har ikke fremkommet opplysninger tidligere som stemmer overens med påstandene som er kommet frem i mediene. Vi er opptatt av at Espresso House skal være et godt sted å jobbe for alle medarbeidere. Da disse påstandene ble gjort kjent for oss, inviterte vi tilsynet til en full gjennomgang av våre systemer, struktur og rutiner, sier han.

Dagbladet kjenner til at Arbeidstilsynet har fått flere henvendelser fra ansatte i Espresso House.

Trine Hammer, nasjonal koordinator for service- og overnattingsbransjen i Arbeidstilsynet kan verken si noe om hvor mange henvendelser det dreier seg om eller innholdet i disse.

- Vi skal ha et møte. Etter det må vi se på veien videre og hvordan vi skal håndtere det, sier hun.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media