VEGETAR: Mandag lanserer Ikea sin nye vegetarpølse. Vi har prøvesmakt.
VEGETAR: Mandag lanserer Ikea sin nye vegetarpølse. Vi har prøvesmakt.Vis mer

PRØVESMAKT: Ikeas nye vegetarpølse

Vi testet Ikeas nye vegetarpølse: - Dette tror jeg kommer til å bli en stor suksess!

- Den smaker godt, men jeg savner pølsa, sier grillkokk.

Kjøttbullar og poteter, pølse i lompe. Den svenske møbelkjeden Ikea serverer flere millioner mennesker hvert år i varehusene, og det er ofte kjøtt på tallerkenen.

Mandag lanserer Ikea et plantebasert alternativ til pølsene du kan kjøpe i kiosken som ligger rett etter kassa, og nyhetene ble presentert på Youngstorget i Oslo fredag morgen.

Kan den måle seg med pølsa?

Én ting er dem som i utgangspunktet er positive til å spise vegetarmat, men hva med kjøttelskerne? Vi har fått hjelp av Esteban Villalpando, kokk på Grilleriet i Oslo, til å vurdere pølsa.

Reaksjonen var spontan:

- Det er godt, men jeg savner pølsa! Det blir ikke det samme uten knekken, sier Villalpando.

SMAKER: Esteban Villalpando synes tilbehøret var friskt og godt, men selve pølsa er litt tørr.
SMAKER: Esteban Villalpando synes tilbehøret var friskt og godt, men selve pølsa er litt tørr. Vis mer

Vi smakte på to varianter, der pølsa inni var den samme: En pølse i brød med sennep, sprøstekt løk og rødkål, og en pølse i lompe med sennep, sprøstekt løk, og wakame - syltet sjøgress.

Når pølsa kommer i salg kan man også spise den med vanlig ketsjup og sennep, men vi gikk for anbefalt tilbehør. Det var nok smart.

Kokken roser tilbehøret, spesielt bruk av rødkål og wakame, som gir en god og syrlig smak til pølsa.

- Men selve pølsa blir veldig tørr, den er som falafel, sier Villalpando.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Det er ikke vondt, selv om det er en pølse-etterlikning. Men det er jo ikke alltid man har lyst på pølse? Om man bare er sulten, har disse mye proteiner, og mye energi.

At i alt et godt kjøp og fint alternativ for å stagge sulten, men forventer du pølse-feelingen, kan det hende du blir litt skuffet.

Ikeas vegetarpølse vil være til salgs i kiosken som ligger etter kassene, og koste fem kroner. Dette er det samme som dagens kjøttpølse, men fra mandag settes prisen på denne opp med tre kroner - til åtte kroner. Vegetarpølsa er til salgs fra 3. september.

- «Alle» vil ha sunnere fastfood

Forbrukersosiolog og forsker Annechen Bahr Bugge ved Forbruksforskningsinstituttet SIFO, OsloMet tror Ikeas vegetarpølser kommer til å bli en stor suksess.

I TIDEN: Sunne og grønne alternativer til kjøttretter er etterspurt av forbrukerne, ifølge forsker Annechen Bahr Bugge. Foto: SIFO
I TIDEN: Sunne og grønne alternativer til kjøttretter er etterspurt av forbrukerne, ifølge forsker Annechen Bahr Bugge. Foto: SIFO Vis mer

- Dette tror jeg kommer til å bli en stor suksess! Det er en betydelig økende andel som ønsker å redusere inntaket sitt av kjøtt, og særlig gjelder det den forbrukergruppen som oftest spiser mat på farten – unge folk i alderen 15-24 år og folk bosatt i Oslo, sier Bahr Bugge til Dagbladet.

Tre av ti i denne gruppen ønsker å redusere inntaket av kjøtt, mens det bare gjelder to av ti i befolkningen i sin helhet.

Et par år tilbake undersøkte Bahr Bugge nordmenns mat i farten-vaner, og trenden var klar: Mer enn halvparten prøvde å unngå å spise fast food, kioskmat, mat fra gatekjøkken et cetera. Dette gjaldt kvinner i langt større grad enn menn.

- Nærmest ingen mente det ikke var nødvendig med endringer i menyene på slike steder. Øverst på ønskelista sto mer frukt, grønnsaker, salater og grove kornprodukter. Vegetarpølser – er nok et tilbud som nettopp vil appellere til denne kritiske gruppen, sier Bahr Bugge.

Små og store grep

- Alle må ikke bli vegetarianere, men alle bør spise litt mindre kjøtt, sier Kaja Eskind, kommunikasjonsrådgiver i Dyrevernalliansen, til Dagbladet.

POSITIV: Kaja Eskind i Dyrevernalliansen.
POSITIV: Kaja Eskind i Dyrevernalliansen. Vis mer

At nettopp en så stor aktør som Ikea nå også tilbyr et vegetariansk alternativ, er hun veldig positiv til, men alle skritt i riktig retning er med på å bidra til mindre press på husdyrhold - som igjen er med på å kunne øke dyrevelferden.

- Hver nyhet er kanskje ikke så stor i seg selv, men ser vi alt samlet, er vi inne i en veldig gledelig utvikling, sier hun.

Den svenske møbelkjeden serverer fem millioner mennesker hvert år. Mer enn en million av disse velger pølse, ifølge Anders Lennartsson, ansvarlig for bærekraft i kjeden.

Lennartsson var også med å utvikle grønnsakbollene som Ikea lanserte et par år tilbake.

- Det har vært en stor suksess, og en ikke ubetydelig del av bollene vi selger nå, er vegetariske, sier han.