Egne merkevarer:

Vil endre loven: - Svært problematisk

Nå vil Geir Pollestad (Sp) endre loven som regulerer hvor like egne merkevarer kan være de originale merkevarene.

FOR LIKE? Senterpartiets Geir Pollestad har sett seg lei på at kjedene kopierer norske matvarer - og selger rimeligere versjoner som er produsert i utlandet. Nå vil ha endre loven. Foto: Sp
FOR LIKE? Senterpartiets Geir Pollestad har sett seg lei på at kjedene kopierer norske matvarer - og selger rimeligere versjoner som er produsert i utlandet. Nå vil ha endre loven. Foto: Sp Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

De ser relativt like ut der de står i butikkhylla, side ved side. Tines Piano selges i alle norske kjeder. Går du til en av NorgesGruppens står den ved siden av Eldorados versjon, hos Rema 1000 er den flankert av Nydli'.

Begge alternativene er kjedenes egne - eller unike merkevarer, begge er produsert i utlandet og begge selges hakket rimeligere enn originalen. Hvilken velger du?

Valget, og at alternativene er såpass like, gjør Senterpartiets næringspolitiske talsmann Geir Pollestad meget opprørt.

- Jeg frykter for mangfoldet i butikkene dersom kjedene går i spissen for å lage kopier av godt kjente merkevarer i handelen, sier Pollestad til Dagbladet.

Frykten er at rimeligere produkter, produsert i utlandet, skal presse ut de originale merkevarene, slik som for eksempel skjedde da Orkla skrotet Denja-merkevaren sin et par år tilbake.

- Etterlyser Pollestad mangfold, blir det ikke mer mangfold av at Tine er helt alene i hyllene, repliserer Bård Gultvedt, direktør for næringspolitikk og myndighetskontakt i Norgesgruppen.

- Etterspurt av forbrukerne

Tidligere i vår la veterinær Anna Neergaard Rathe ut et bilde på Facebook av de to vaniljesausene, side om side, der hun pekte ut nettopp forskjellen på Eldorado og Tines vaniljesauser, både i ingredienser og i produksjonsland.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer