Ministeren vil utrede:

Vil granske butikkene: Er det så dyrt og kjedelig som vi tror?

Nå vil næringsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) utrede priser og utvalg i matbransjen.

SJEKKER PRISER: Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen setter i gang en omfattende undersøkelse av dagligvarebransjen i Norge - og Europa. Her fra et besøk på Kiwi Hovinveien i Oslo med Katrine Madsen i Kiwi. Foto: NFD
SJEKKER PRISER: Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen setter i gang en omfattende undersøkelse av dagligvarebransjen i Norge - og Europa. Her fra et besøk på Kiwi Hovinveien i Oslo med Katrine Madsen i Kiwi. Foto: NFDVis mer

Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) har satt i gang en kartlegging av dagligvarepriser og utvalg i Norge, Sverige, samt flere andre land, melder NTB.

- Vi ønsker å få et oppdatert bilde av forbrukerens situasjon på dagligvaremarkedet. Hvilke priser og hvilket utvalg møter den norske forbrukeren i dagligvarebutikken?, sier Røe Isaksen til Dagbladet.

Departementet vurderer ulike tiltak rettet mot konkurransesituasjonen i dagligvarebransjen og ønsker et oppdatert faktagrunnlag.

Selve kartleggingsoppdraget utlyses som en konkurranse, og nøyaktig hvilke land som skal undersøkelsen vil være opp til tilbyderne å utrede.

Flere utfordringer i dagligvarebransjen

Den norske dagligvarebransjen er i dag dominert av tre store kjeder; Norgesgruppen, Coop og Rema 1000, og det er lavpriskjedene som har den største delen av markedet.

- Vi har flere utfordringer i dagligvarebransjen. En av de største er at det er vanskelig for nye aktører å etablere seg i markedet. En slik situasjon gir risiko for at det blir mindre konkurranse i markedet, og dermed mindre innovasjon, høyere priser og mindre utvalg.

Røe Isaksen synes det er vanskelig å gi konkrete eksempler på hva norske butikker mangler i dag, men viser til at flere uttrykker misnøye med utvalget.

- Det er et generelt problem med få aktører og høye etableringshindre i dagligvaremarkedet – også i landene vi vanligvis sammenlikner oss med. Der vi skiller oss ut er at vi ikke har flere mindre utfordrere, for eksempel aktører som Aldi, Lidl et cetera.

Selv handler ministeren der det er mest praktisk, Og det kan variere litt fra gang til gang. Det hender også at han benytter seg av spesialbutikkene i nabolaget når han har tid.

- Jeg er glad i å handle og spise god mat!

Det er få ting han savner i butikkene, men én vare håper han får bli i butikkhyllene:

- Dagbladet fortalte det var tomt for favoritten Snurring i butikkene en stund, men at den krisen nå heldigvis er avblåst.

Dyrere i Norge

Røe Isaksen ønsker ikke å forskuttere resultatene av undersøkelsen, men forteller at tidligere undersøkelser viser at norske butikker har hatt noe høyere priser og mindre utvalg enn for eksempel svenske butikker, selv om dette kan variere fra produktkategori til produktkategori.

Nøyaktig hvilke land som skal inkluderes er ennå ikke klart.

- Det er naturlig at vi sammenlikner oss med Sverige, og noen av de tidligere undersøkelsene har også sammenliknet med Danmark. Men jeg lar det være opp til tilbyderne å foreslå hvilke andre land det er naturlig å inkludere i undersøkelsen.

Vil være billigst

Dagbladet har vært i kontakt med de store kjedene, lavprisbutikkene spesielt, og de er alle enige i én ting: De vil være billigst, men har også i økende grad fokus på utvalg.

- Kiwi er en lavpriskjede, og målet vårt er å ha de varene kundene vil ha til markedets laveste priser. Hvis man sammenlikner Kiwi med lavprisbutikker av tilsvarende størrelser i andre land, har Kiwi oftest flere varesorter, sier Kristine Aakvaag Arvin til Dagbladet.

Hun trekker også fram at det er viktig å huske på rammebetingelsene og kostnadsnivået i Norge når vi skal sammenlikne priser mot andre land.

- Vi er og skal være billigst her til lands.

Hos Rema 1000 er de positive til utredningen.

- I Rema 1000 er vi for en sunn konkurranse i alle ledd i norsk dagligvare og tiltak som kan bidra til lavere priser for kundene ser vi positivt på. Vi forholder oss til de spillereglene vi blir gitt av norske myndigheter og mener det er bra næringsdepartementet utreder konkurransesituasjonen i Norge, sier informasjonsdirektør Mette Fossum.

Kommunikasjonssjef i Coop Harald Kristiansen forteller at de er positive til alle tiltak som fremmer konkurransen i det norske dagligvaremarkedet til det beste for norske forbrukere.

- Det er knallhard priskonkurranse og vi jobber hver dag med å være billigst.

Han trekker også fram den gjengse oppfatningen om at svenske dagligvarebutikker er langt bedre med større utvalg enn i Norge.

- Her må vi huske på at vår supermarkedkjede Coop Mega og hypermarkedkjeden Obs har et stort vareutvalg. Sistnevnte har mellom 15.000 til 20.000 unike varelinjer i sine varehus, samtidig med at prisnivået er like lavt som lavpriskjeden, sier Kristiansen.

Supermarkedkjeden Meny setter utvalget i fokus.

- Vi er positive til alle undersøkelser som er nyttige for forbrukerne, både prisundersøkelser, og ikke minst undersøkelser med fokus på utvalg og kvalitet, sier Nina Horn Hynne, informasjonssjef i Meny, til Dagbladet.

- Kvalitet, utvalg og handleopplevelse er svært viktige for Meny. Det at vi satser på utvalg, ferskvare, matglede og personlig service, gjør at vi også har matfaglige butikkmedarbeidere og flere nisjeprodusenter og lokalmatleverandører, noe som igjen bidrar til mer matvariasjon, flere arbeidsplasser og ivaretakelse av norsk matkultur.

39 tiltak

Regjeringen presenterte en stortingsmelding om handelsnæring i fjor høst, der de karakteriserer konkurransesituasjonen i det norske dagligvaremarkedet som utfordrende.

Her foreslår de 39 tiltak for omstilling og bærekraftig vekst i varehandelen.

Blant disse er en styrking av Konkurransetilsynet og skjerpet håndheving av konkurranseloven i dagligvarebransjen, begge tiltak som er i gang.

I fjor gjennomførte Konkurransetilsynet en razzia hos de store dagligvarekjedene etter mistanke om ulovlig prissamarbeid, og tidligere denne måneden annonserte Røe Isaksen økt støtte til Konkurransetilsynet.

- Vi kan nå styrke staben med seks-sju ansatte, og få økt kapasitet til å granske bransjen, sa Lars Sørgard, direktør i Konkurransetilsynet til Dagbladet under NHHs FOOD 2019-konferanse tidligere denne måneden.

Det er ikke bare dagligvarekjedenes mistenkte prissamarbeid som skal granskes. Store produsenter og merkevarers dominans i hyllene og tilgang på lokaler er blant områdene Konkurransetilsynet skal følge med på.