- Alle skal grille i sommervarmen. Jeg har aldri opplevd maken til interesse for ei grillpølse. sier butikksjef Rune Disserud ved Extra Kallerud. Her legger han på plass en forsyning med Coop grillpølser, men regner med at hylla tømmes raskt. Foto: Coop
- Alle skal grille i sommervarmen. Jeg har aldri opplevd maken til interesse for ei grillpølse. sier butikksjef Rune Disserud ved Extra Kallerud. Her legger han på plass en forsyning med Coop grillpølser, men regner med at hylla tømmes raskt. Foto: CoopVis mer

Bestselgerne til grillen:

Vill jakt på snakkis-pølsa: Må jobbe doble skift

Alle vil ha en bit av NM-pølsa.

Det er ikke bare ute det er brennhett om dagen. Det formelig koker på pølsefabrikken til Fatland. Fabrikken produserer kjøttvarer for Coop, og salget av grillpølser og burgere har tatt helt av de siste ukene.

Så mye har salget økt i forhold til forventningene at fabrikken har måttet doble antall skift i produksjon av pølser og burgere.

Aller størst er etterspørselen etter Coops egne grillpølse, der salget har økt med hele 80 prosent siden i fjor. Selv om det gode været skal ha sin del av æren for salgssuksessen, har det nok også hjulpet på at pølsa nylig ble kåret til Norges beste grillpølse i NM i Kjøttprodukter.

- Alle vil ha en bit av gullpølsa, sier Harald Kristiansen, kommunikasjonssjef i Coop, til Dagbladet.

Spesialpølser vokser

Hos Kiwi er Gilde grillpølse det grillproduktet som det selges desidert mest av. Denne fikk forøvrig bare terningkast tre i vår smakstest av grillpølser, og testpanelet beskrev den som «en helt gjennomsnittlig grillpølse».

FERSK: Jacobs Utvalgte pølser av storfe med soltørket tomat og mozzarella er blant årets mest populære nyheter.
FERSK: Jacobs Utvalgte pølser av storfe med soltørket tomat og mozzarella er blant årets mest populære nyheter. Vis mer

Rema 1000s kunder kjøper helst dagligvarekjedens egne bacon- og chilipølser.

- Av nyheter så er det blant annet de økologiske pølsene fra Kolonihagen som har vunnet kundenes grillfest. Kolonihagens pølser finnes i variantene bratwurst og chilipølse, sier Ann-Kristin Pettersen, kommunikasjonsrådgiver i Rema 1000.

Også hos Meny er det de typiske bestselgerne som topper salgsstatistikken også i år, men en ny pølsefavoritt seiler frem:

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Den produktgruppa som vokser mest er rå pølser, både Jacobs Utvalgte, og Menys egne løsvektpølser, ifølge Nina Horn Hynne, kommunikasjonssjef i Meny.

Hos Kjøpmannshuset, som inkluderer kjedene Spar, Joker og nærbutikken har salget av spesialpølser, både egne og standard merkevarer økt de siste ukene.

- Størst vekst har vi på Folkets spesialpølser med 80 prosent kjøttinnhold. Der har vi solgt tre ganger så mye som i samme periode i fjor, sier Anette Grønby Rein, informasjonsansvarlig i Kjøpmannshuset, til Dagbladet.

Håndverksburgere

Burgere er også høyt på lista hos de fleste kjedene. I fjor satset flere av dem på egne, ferske burgere, i ulike varianter og smakskombinasjoner.

- Burgerkonseptet som ble lansert i 2017 har en økning i antall salg på 70,4% i uke 12-20, målt mot samme uker i fjor, sier Kristine Aakvaag Arvin i Kiwi til Dagbladet.

Det er den klassiske 150-gramsburgeren flest vil ha.

I tillegg til de ferdiglagete rå burgerne, har Meny sett en økning i salget av håndverksburgere i ferskvaredisken.

Kundene til Kjøpmannshuset nøyer seg ikke bare med én burger, men kjøper gjerne flere burgertyper.

PIZZA PÅ GRILLEN: Du trenger en pizzastein for å lage pizza på grillen. Og så må du huske på å varme steinen opp fra kald grill, eller så er sjansen stor for at den sprekker. Oppskriften finner du her: Vis mer

- Nå ser vi at nesten alle har sin favoritt og kundene kjøper flere varianter for å tilfredsstille alle i sin familie. Fra sliders til barna og som forretter for de voksne, til storfeburgere, fiskeburgere og vegetarburgere, sier Anette Grønby Rein, kommunikasjonssjef i Kjøpmannshuset til Dagbladet.

Pølse- og burgertrenden gjenspeiles i tilbehøret; sauser, skikkelige burgeroster og hamburgerbrød.

Grisen er grillvinner

I tillegg til den populære pølsa, er det svin nordmenn helst legger på grillen. Det er grillklassikere som grillribbe, flintstek, sommerkoteletter, det går mest av i tillegg til pølser og burgere.

Både Coop og Meny trekker frem spareribs, og dette finner vi flere steder - gjerne med amerikansk BBQ-inspirert marinade eller rub.

Den amerikanske grilltrenden med langtidsgrilling på indirekte varme har også nådd proudsentene. Ikke bare er kjente og kjære kjøttstykker som svinenakke mer populære, men også nyere varianter og smaker, som Tomahawk fra Coop - en relativt ny stykningsdel, men det er en litt ekstra stor kotelett.

Svinekjøtt på grillen er også stor i de litt magrere varianter. Coop melder om en økning på 30 prosent for de magrere stykkene som svinefilet og nakkefilet.

Ikke bare rødt kjøtt

Når det kommer til varegrupper som folk griller mye av, troner kyllingfilet på toppen hos Kiwi.

- Det er tydelig at mange gjerne griller hvitt kjøtt også, og våre to bestselgere Prior Kalkun Grillskiver og Prior Kyllingfilet med tomat og urter kan begge vise til en økning på over 100 prosent i volum sammenlignet med samme periode i fjor (april og mai), sier Aakvaag Arvin.

First price kyllingfilet er det nest mest solgte produktet, etterfulgt av lakseporsjoner fra Lerøy og ferske hamburgere fra Folkets.

Fiskestykker, særlig fisk som kommer i aluminiumsform, og er klar til å slenge på grillen, er populært hos de fleste kjedene. Både med og uten grønnsaker eller sauser til.

Når det kommer til tilbehør er det crispi salat fra Bama, store burgerbrød og pølsebrød fra Bakehuset, potetsalat fra Delikat og tomatketsjup fra Idun som er bestselgerne, sier Aakvaag Arvin.

- Vi har meget god vekst på tilbehør til grill og sommermat, her har spesielt vår nye serie med «Meny-tilbehør» både kaldt og varmt slått godt an, sier Horn Hynne.

Her er det et utvalg sauser, puréer, poteter, grønnsaker, og ulike tilbehørsalater med cous-cous, pasta og bulgur er spesielt populært.

- Salget av tilbehør følger trenden mot enklere hjemmelagde løsninger – og om sommeren ønsker vi det enda enklere. Salget av disse har eksplodert. For bare fem år siden fantes det kun få varianter ferdig kjølte sauser i butikk, som kun trengte varmes.

Meny har satset stort med sine halvferdige middagsløsninger, i likhet med flere av de andre kjedene, kanskje spesielt Rema 1000.

Blant Rema 1000s ferdige grilltilbehør har nyheten potetsalat med bacon, cheddar og mais solgt svært godt.