Suksess for Amoi:

Ville tall for levering

Postens nye leveringstjeneste forbløffer.

NYE LEVERANSER: Postens nye tjeneste Amoi er beregnet for de små spesialbutikkene. Foto: Scanpix
NYE LEVERANSER: Postens nye tjeneste Amoi er beregnet for de små spesialbutikkene. Foto: Scanpix Vis mer
Publisert

- Nå tar det av. Vi har hatt en kolossal vekst, sier Jimmy Rhodin.

Han leder Postens nysatsing som har fått navnet Amoi. Grafene viser en nesten loddrett stigning, fra sommeren og fram til jul kunne de de vise til en vekst som tilsvarer 690 % fra måned til måned.

Amoi spesialiserer seg på levering fra små spesialbutikker i Oslo-området.

- Dette startet som en internprosjekt for et år siden. Vi stablet et team på beina og hadde tjenesten oppe i mai.

VILL VEKST: Jimmy Rhodin i Amoi forteller om bratte kurver for det nye selskapet. Foto: Amoi
VILL VEKST: Jimmy Rhodin i Amoi forteller om bratte kurver for det nye selskapet. Foto: Amoi Vis mer

Via hjemmesiden kan man nå bestille spesialpølser, ost, fisk, pasta, sjokolade og annet fra byens beste delikatessebutikker.

- Vi så hvor utfordrende det er for små, spesialiserte butikker. Samtidig vet vi at mange mennesker er glad i det som tilbys, men at det ofte er vanskelig tilgjengelig. Hypotesen var at dersom vi kunne lage en tjeneste som gjorde det enkelt for folk å handle i fiskebutikken, ostebutikken eller liknende, så er det et marked for det, sier Rhodin.

Så langt viser tallene at hypotesen stemmer. De to siste ukene i november ble det skapt like mye verdi for butikkene som de hadde gjort på de tolv foregående.

- Målet er å skape et lønnsomt økosystem som kombinerer Postens logistiske kompetanse med privatpersoners ønske om tilbudet i spesialbutikkene, sier han og understreker at Amoi er heleid av Posten, men opptrer som en selvstendig aktør.

GYLLEN SUKSESS: Amoi leverer blant annet mat-kits fra flere av byens restauranter. DimSum fra Golden Chimp er blant de som har mest suksess. Foto: C. Sjuve
GYLLEN SUKSESS: Amoi leverer blant annet mat-kits fra flere av byens restauranter. DimSum fra Golden Chimp er blant de som har mest suksess. Foto: C. Sjuve Vis mer

- Det var viktig å teste hypotesen, så vi begynte i det små. Tjenesten ble testet ut på en liten krets i Oslo sentrum.

Foodora ønsker nykommeren velkommen

Mens hjemleveringstjenesten Kolonial allerede i sommer kunne melde om doblet bemanning og utviding av lagerkapasitet, har det også vært hektisk for Foodora.

- Økt konkurranse i markedet er bra, og det er mye potensial innen hjemlevering i Norge. Det var nettopp derfor vi sommeren 2020 utvidet vårt eget tilbud fra å bare omfatte levering av mat fra restauranter, til også å levere produkter fra fysiske butikker, sier fungerende daglig leder i Foodora, Carl Randers.

GODT RUSTET: Carl Randers i Foodora frykter ikke konkurransen fra Amoi og Posten. Foto: Foodora
GODT RUSTET: Carl Randers i Foodora frykter ikke konkurransen fra Amoi og Posten. Foto: Foodora Vis mer

- Per dags dato har vi over 45 butikker på plattformen i Oslo, og leverer alt fra dagligvarer til blomster og bøker på 30 minutter.

I likhet med andre leveringstjenester har Foodora gode tall. I 2020 utvidet de sitt tilbud til seks nye byer og la til 42 butikker på kundelista.

- Muligheten til å bestille produkter fra butikker på 30 minutter har blitt tatt godt imot av kundene våre, og vi ser at etterspørselen etter tjenesten vokser, sier Randers. Han mener Foodora er godt rustet til å møte den nye konkurransen:

- Vi har teknologien og ressursene på plass for å være de beste på hjemlevering, og nå har vi fullt fokus på hvordan vi kan styrke tjenesten med et bredere utvalg av butikker, og levere det kundene vil ha på kortest mulig tid.

Hoksrud: - Dette er innenfor

- Hva tenker du om at en stor aktør som Posten går inn i hjemleveringsmarkedet?

- Ryggmargsrefleksen tilsier at vi burde ha flere private aktører i dette markedet. Samtidig har jeg ikke lyst til å slå hånda av Postens nye prosjekt. Faktisk fortjener Posten ros for at de tenker nytt og er såpass framoverlente som de er. Å utnytte ledig kapasitet er positivt, sier Bård Hoksrud (Frp).

- Som tidligere landbruksminister ser jeg også verdien av dette som en håndsrekning til mangfoldet og de små produsentene.

SKAL PRØVES: Bård Hoksrud (FrP) hilser Postens nye tjeneste velkommen, så lenge de ikke presser ut private aktører. Foto: Dagbladet
SKAL PRØVES: Bård Hoksrud (FrP) hilser Postens nye tjeneste velkommen, så lenge de ikke presser ut private aktører. Foto: Dagbladet Vis mer

- Jeg mener at dette er innenfor hva Posten kan drive med. Dersom de selv blir produsenter, så er saken straks en annen, understreker han overfor Dagbladet.

- Du er ikke redd for at en stor, statlig aktør blir dominerende i markedet?

- Det er klart det er en balansegang. Dersom Posten utnytter sin posisjon og truer med å utkonkurrere private bedrifter, så mener jeg vi kan få et problem. Men dette landskapet vet jeg at Posten har vært flinke til å manøvrere i før, for eksempel i konkurranse med Postnord og Bypost.

I den pågående pandemien kan dette til og med være med på å holde hjulene i gang for bedrifter som ellers ville slite, sier Hoksrud som lar seg imponere over alt som tilbys på Amois hjemmesider:

- Dette skal jammen prøves!

Ikke et corona-prosjekt

Amois hypotese oppsto før coronaen slo til. De fleste tilbringertjenestene har hatt markante oppsving nå under pandemien. Det gjelder både Foodora, Wolt og Kolonial.

- Det finnes så mye bra i Oslo. I utgangspunktet ønsker vi å jobbe sammen med kvalitets- og spesialbutikker. Når det er sagt, så kan alle som vil søke om å bli partnere med oss. Vi har ingen kriterier utover at det må fungere rent logistisk.

- Hva selges det mest av?

- Nå er det veldig mye mat og drikke. Mat-kits fra trendy steder som Golden Chimp og Katla er veldig populært. Men vi ser at vi kan vokse på alle typer hverdagsbehov fra klær, til ikke-reseptbelagte medisiner, hudpleie, dyreprodukter og annet.

- Vil dere utvide til de større kjedene også?

- I den fasen vi er nå, er ikke Rema og Coop aktuelle som partnere, men vi vil selvsagt ikke utelukke dette i framtida.

- En ting: Hvorfor ble det hetende Amoi?

- Ja, det var vanskelig å finne et navn. For den som lurer, så betyr det «til meg» på fransk.

Det er fortsatt slik at de færreste kjenner til tjenesten. Som en bevisst strategi ha de satset på begrenset markedsføring i sosiale medier og jungeltelegrafen.

- Det er viktig å vokse i riktig fart. Det blir spennende å se hva som skjer når vi får pandemien under kontroll. Folk har i alle fall lært seg å bestille varer fra mobilen.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer