HYGGESTUND:  En stor måling blant det norske folk avdekker forskjeller på hvem som liker tørr versus søt vin. Foto: NTB Scanpix
HYGGESTUND:  En stor måling blant det norske folk avdekker forskjeller på hvem som liker tørr versus søt vin. Foto: NTB ScanpixVis mer

Stor undersøkelse rundt drikkevaner

- Vinen du drikker avslører hvem du er

Foretrekker du tørr hvitvin, er du trolig litt mer sporty og tjener mer enn gjennomsnittet av oss.

(Dagbladet): I anledning av at Oslo Spektrum den første helga i mars åpner dørene for Norges største årlige vin- og matfestival, Spis & Drikk, har Respons Analyse gjort en undersøkelse for å avdekke om hva vi drikker også sier noe om vår personlighet. Målinga ble utført i form av 1002 telefonintervjuer i perioden 9.-11. januar 2017, og utvalget tilsvarer et representativt utvalg av befolkningen over 18 år.

Flere framtredende vineksperter forteller til Dagbladet at mange års erfaring har lært dem å «spotte» hvilken type kunder som ønsker søt vin, hvem som er på date for første gang - og hva voksne, staute karer av Bjørn Eidsvåg-typen gjerne vil drikke utpå kvelden.

ANALYSEEKSPERT: - Undersøkelsen viser at de med høyest utdannelse foretrekker tørr vin, forteller Thore Gaard Olaussen i Respons Analyse AS.
ANALYSEEKSPERT: - Undersøkelsen viser at de med høyest utdannelse foretrekker tørr vin, forteller Thore Gaard Olaussen i Respons Analyse AS. Vis mer

- Tørr hvitvin går mest til folk som har litt greie på vin, bekrefter for eksempel Sissel Kvello i vinbaren Enoteca på Frogner i Oslo. (Se flere reaksjoner på undersøkelsens funn lenger ned i saken.)

- Utslag av snobberi?

Undersøkelsen fra Respons Analyse viser at rødvin er mest populært i alle grupper av befolkningen, men oppnår høyest score blant menn, blant personer i alderen fra 50 til 59 år og blant personer med høyere utdanning. Tallene avdekker også at en større andel personer med lav utdanning ikke drikker vin i det hele tatt, sammenlignet med personer med høyere utdanning. I snitt 28 prosent i gruppene med lavere utdanning oppgir at de aldri drikker vin, mot bare 14 prosent i gruppen med høyere utdanning.

Artikkelen fortsetter under annonsen

FØLGER TRENDENE: - Nordmenn er blitt stadig mer interessert i å lære mer om drikke, og å finne ut hvordan den best passer sammen med mat, sier Ingunn Jordheim i Vin- og brennevinleverandørenes forening.
FØLGER TRENDENE: - Nordmenn er blitt stadig mer interessert i å lære mer om drikke, og å finne ut hvordan den best passer sammen med mat, sier Ingunn Jordheim i Vin- og brennevinleverandørenes forening. Vis mer

- Rødvin ser ut til å ha en topp blant personer som oppfatter seg som sporty. Det er derimot ingen store forskjeller mellom utadvendte og innadvendte personer, forteller faglig leder Thore Gaard Olaussen i Respons Analyse AS.

Over halvparten av dem som drikker vin, foretrekker en tørr vin fremfor en mer søtlig vin. I alt 52 prosent foretrekker tørr vin, mens 39 prosent vil heller ha en mer søtlig vin.

- De med høyest utdanning foretrekker tørr vin, mens grupper med lavere utdanning foretrekker en mer søtlig vin. Kanskje det er et utslag av snobberi – at det er «finere» eller mer «korrekt» å like en tørr vin, undrer Gaard Olaussen i analysebyrået.

Sommelier Aina Mee Myhre i selskapet Heyday Wines tror at den siste tidas mange diskusjoner rundt sukker i vin har gjort det trendy å drikke så tørr vin som mulig.

- Jeg tror mange konsumenter ikke helt vet hvor mye sukker det er i vinene de drikker. Men de vet at det er mest korrekt å be om lite sukker, så det kan slå ut i en slik undersøkelse, sier hun.

Drikkemønsteret gir også en pekepinn på hvor glade de ulike gruppene er i fysisk utfoldelse:

- Blant sporty personer er det tørr vin som foretrekkes. Mens blant personer som oppfatter seg som mindre sporty, er det mer søtlig vin som foretrekkes, forteller Thore Gaard Olaussen.

- Mat og drikke skal passe sammen

Vin- og brennevinleverandørenes forening (VBF) står bak undersøkelsen. Foreningens generalsekretær, Ingunn Jordheim, påpeker at at drikketrendene er i kontinuerlig endring. I tillegg til at vi ønsker et stadig større utvalg på restauranter og barer, er lyst og lettere premium brennevin, håndverksprodukter og lokal drikke «hot» i 2017.

GOD ERFARING: - Min opplevelse er at det er unge jenter som først og fremst foretrekker søt vin, sier Geir Hagbarth Andresen.
GOD ERFARING: - Min opplevelse er at det er unge jenter som først og fremst foretrekker søt vin, sier Geir Hagbarth Andresen. Vis mer

- Det viktigste er at mat og drikke skal passe sammen, og at brennevin og mikroøl er blitt et «smaksområde» på lik linje med vin. Vi håper at folk som er nysgjerrige på smaker og kombinasjonsmuligheter finner veien til Spis og Drikk-messa i mars, sier Jordheim.

Dagbladet har vært i kontakt med en rekke sommelierer og framtredende folk i bransjen, som kjenner seg igjen i tallene fra Respons Analyse.

- Dette er jo ganske morsom lesning. Min tolkning ut fra tallene er at lavere utdannede og late folk er mindre opptatt av forfengelighet, og tør å innrømme hva de faktisk liker, kommenterer barsjef Jesper Lind ved Lofthus Samvirkelag.

Geir Hagbarth Andresen, innehaver av Champagneria i Frognerveien i Oslo, er ikke overrasket over tallene som kommer fram i den landsomfattende undersøkelsen. Etter 22 år i serveringsbransjen har han, i likhet med mange kolleger, lært seg å tolke hvilken type drikke gjestene vil ha, bare ved å studere utseendet deres.

- Unge ønsker søt vin

- Kommer det inn en gjeng med eiendomsmeglere i rosa skjorter og store klokker, er det lave odds hvis du gjetter at de vil bestille Moët & Chandon Champagne til bordet sitt. Kommer det derimot en gjeng Bjørn Eidsvåg-typer inn døra, altså godt voksne karer, vet vi at de vil ha kraftig rødvin – særlig Amarone. Gjengen ber ikke om en tørr Sancerre, sier Geir Hagbarth Andresen.

- Hva kjennetegner gruppa som bestiller søt eller halvtørr hvitvin?

- At vi som oftest må be dem vise legitimasjon. 95 prosent av dem som bestiller denne type vin, er unge jenter som egentlig ikke drikker vin.

- Hva kjennetegner dem som bestiller det dyreste dere har i baren?

- Folk med representasjonskonto og kort ser oftest på pris i menyen, for det er veldig få som kjøper Krug Clos d’ Ambonnay Champagne til kr 21 500 kroner flaska ut fra egen lønnskonto.

Geir Hagbarth Andresen understreker at det selvsagt finnes gode unntak fra regelen, og at han gjerne vil skryte av det norske folks vinvaner:

- Utvalget har blitt sinnssykt mye bedre mange steder, og folk flest er blitt flinkere til å utfordre sansene sine. Det er ikke så mange år siden at «Husets røde» og «Husets hvite» var vinen mange bestilte. Nå er cubanske Mojito nærmest blitt en danskebåten-drink, konstaterer han.

- Kjenner igjen de som skal på date

Sissel Kvello, som har over 40 års erfaring fra servingsbransjen, driver i dag vinbaren og spisestedet Enoteca på Frogner i Oslo.

- Jeg har ganske grei erfaring med å «spotte» hva gjestene kommer til å bestille av drikke, så fort jeg har sett dem. At Norges mest solgte vin er Prosecco overrasker meg ikke, for det er langt flere enn bare unge jenter som ønsker seg denne italienske varianten. Også gutta har begynt å drikke den, forteller Sissel Kvello.

- Hva kan du lese ut fra hva folk bestiller?

- Er det et par som er ute på date, skal de helst ha to glass Prosecco eller Pinot Grigio. Amarone er en gubbevin, og for dem som ikke kjenner igjen andre navn på menykartet. Min erfaring er at det vanskeligste er å skille hva innadvendte kontra utadvendte gjester foretrekker. Av og til kan jeg se to stille karer komme inn døra, og tenke at de sikkert vil ha et par øl. Men så ender de opp med å bestille en svært dyr vin, rett og slett fordi de er opptatt av denne drikken, oppsummerer Sissel Kvello.

Les også:

Knepene som gjør at pappvinen holder lenger

NB! Vi gjør oppmerksom på at Aller Media - som eier Dagbladet - er medarrangør av Spis og drikk-festivalen i Oslo Spektrum.