VÆR OG VIN: Det varme været gjør at salget av hvitvin, musserende og rosévin får en kraftig økning. Foto: NTB/Scanpix/Shutterstock
VÆR OG VIN: Det varme været gjør at salget av hvitvin, musserende og rosévin får en kraftig økning. Foto: NTB/Scanpix/ShutterstockVis mer

Ekstremvarmen snur opp ned på alt:

Vinmonopolet tror nesten ikke sine egne øyne: - Dette er helt uvanlige tall

Salget av «lyse varer» eksploderer i varmen.

- Dette er historisk. Det er helt uvanlige tall. Vi har aldri før sett noe liknende, sier Jens Nordahl, pressesjef ved Vinmonopolet.

OVERRASKET: - Salget av lyse varer på Vinmonopolet øker formidabelt, forteller Jens Nordahl. Foto: Vinmonopolet
OVERRASKET: - Salget av lyse varer på Vinmonopolet øker formidabelt, forteller Jens Nordahl. Foto: Vinmonopolet Vis mer

- Ekstremvarmen har gitt oss ekstremtall, sier han og kan fortelle at sammenliknet med mai i fjor har Vinmonopolet solgt 10 prosent mer vin i år.

At salget øker formidabelt er en ting. Men det er særlig sammenhengen mellom været og hva som selger som overrasker Nordahl:

- For en som er opptatt av statistikk, er det forbløffende å se at sammenhengen mellom vær og hva folk legger i polposen er så sterk som den er.

Gåtefullt rosévinsalg

- Det mest gåtefulle er økningen av salget av rosévin. Det er ingen varegruppe hvor salget henger så tett sammen med været som rosévin.

Nordahl viser til at salget av musserende viner og hvitvin øker med henholdsvis 16 og 23 prosent, men for rosévin slår været enda kraftigere ut:

- Å studere statistikken av salget når vi sammenholder med temperaturkurvene, er forbløffende lesning. Salget av rosévin har økt med hele 41 prosent i denne varmeperioden. Vi kan bare tippe, men siden rosévin gjerne omtales som «terrassevin», er dét muligens årsaken til at denne vintypen velges på de varmeste dagene, tipper Nordahl.

SALG I VINVÆRET: Kurven under viser sammenhengen mellom salget i Oslo fra 2. mai 2015 til 28. juni 2016. Den blå kurven viser andel lett og lyst (hvitvin, musserende, rosévin, fruktvin og sider) pr dag, den røde kurven viser middelverdien for makstemperaturen i Oslo samme dag. Aksen til venstre viser temperatur, aksen til høyre (den med prosent) markedsandel for lett og lyst.
SALG I VINVÆRET: Kurven under viser sammenhengen mellom salget i Oslo fra 2. mai 2015 til 28. juni 2016. Den blå kurven viser andel lett og lyst (hvitvin, musserende, rosévin, fruktvin og sider) pr dag, den røde kurven viser middelverdien for makstemperaturen i Oslo samme dag. Aksen til venstre viser temperatur, aksen til høyre (den med prosent) markedsandel for lett og lyst. Vis mer

Omvendt i Nord-Norge

Det varme været i Sør-Norge har tippet salget i favør av lyse drikker; altså hvitvin, musserende, rosévin, fruktvin og alkoholfritt.

I Nord-Norge ser det svært annerledes ut. Været har fortsatt vært kaldt og det gjenspeiles i salget:

- I nord selges fortsatt «vinterporteføljen», altså en stor overvekt av rødvin og brennevin, forteller Nordahl.

Ølsalget også kraftig opp

- Vi har hatt en knallstart på sommersesongen, bekrefter kommunikasjonssjef i Coop Harald Kristiansen. Han forteller at Coop i mai måned opplevde en vekst på 13 prosent av ølsalget.

Det inkluderer øl både med og uten alkohol.

ØKT ØLSALG: Harald Kristiansen i Coop kan fortelle at ølsalget økte med 13 prosent i finværet.
ØKT ØLSALG: Harald Kristiansen i Coop kan fortelle at ølsalget økte med 13 prosent i finværet. Vis mer

- Til sammen solgte Coop øl for over 260 millioner i denne perioden, forteller Kristiansen.

Også Kiwi bekrefter at sommervarmen endrer kjøpsvanene våre.

- Vi satte ny rekord i salg av øl og lettøl i mai i år. I snitt økte salget med 19,7% i antall solgte enheter sammenliknet med mai 2017, forteller Kristine Aakvaag Arvin som er kommunikasjonssjef i Kiwi.

ØLSALG I VÆRET: Alle kjedene opplever stor økning i mai. Foto: Kiwi
ØLSALG I VÆRET: Alle kjedene opplever stor økning i mai. Foto: Kiwi Vis mer

- Enkelte butikker har hatt vanvittig økning i salget, som på Kiwi Fornebuporten, der økningen er på 56%, forteller Aakvaag.

Vinmonopolet er fornøyd

En underliggende trend er at vi stadig velger lysere og lettere drikke. Vinmonopolet opplever en økning i antall solgte liter, men det kan blant annet forklares med befolkningsveksten.

- Det interessante er at dersom vi regner alkohol per snute, går faktisk tallene nedover, forklarer Nordahl.

- Det er helt i tråd med vårt helsemessige samfunnsoppdrag, som handler om å begrense skadene alkohol kan påføre i samfunnet.

Her får du tips til hvordan drinkene dine blir enda bedre. Vis mer