DEBATT

Subsidier på elbiler

Å trappe ned er uforståelig

Høyre burde heller foreslå å differensiere fordelene. Mange elbiler har et utstyrsnivå som er hinsides det man egentlig trenger. I mine øyne burde dette ikke belønnes.

STØTTE: Norges relativt unike elbilpolitikk har gitt et viktig bidrag til den globale utviklingen av teknologien, men til tross for at denne støtten er et politisk virkemiddel, så er målet egentlig ganske uklart, skriver innsenderen. Her står nye elbiler fra Volkswagen ved Sjursøya i Oslo i oktober. Foto: Fredrik Hagen / NTB
STØTTE: Norges relativt unike elbilpolitikk har gitt et viktig bidrag til den globale utviklingen av teknologien, men til tross for at denne støtten er et politisk virkemiddel, så er målet egentlig ganske uklart, skriver innsenderen. Her står nye elbiler fra Volkswagen ved Sjursøya i Oslo i oktober. Foto: Fredrik Hagen / NTB Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Eksterne kommentarer: Dette er en debattartikkel. Analyse og standpunkt er skribentens egen.
Publisert

Høyre og Frp er partier som ideologisk argumenterer for at dagens miljøkrise hovedsakelig må løses ved hjelp av teknologi. Teknologi er en hovedbestanddel i høyrepartienes miljøpolitikk. Blant mange miljøvernere er dette et kontroversielt standpunkt. Når Frp og Høyre uttrykker skepsis til å opprettholde el-bilfordelene stiller det derfor spørsmål ved høyrepartienes overordnede argumentasjon.

Hvis vi ser på teknologihistorien så er det veldig få teknologiske skifter som har klart seg uten politisk styring. Å tro at teknologien på magisk vis skal løse miljøproblemene helt på egen hånd, er naivt. Visse faser av en teknologisk utvikling er i de fleste tilfeller avhengig av politisk eller annen «ekstern» støtte.

Norges relativt unike elbilpolitikk har så langt gitt et viktig bidrag til den globale utviklingen av elbilteknologien, men til tross for at denne støtten er et politisk virkemiddel, så er målet egentlig ganske uklart. Satser man på elbil som en (kortsiktig) måte å få ned Norges klimautslipp på, eller ønsker man et teknologisk skifte der elbilen blir et reelt alternativ til fossilbilen? Hvis formålet er det første, så finnes det på kort sikt langt billigere måter å få ned klimautslippene på. Hvis formålet er det siste, så er det fortsatt uklart hva man ønsker å oppnå med et slikt skifte. Hva er den overordna ideen?

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer