DEBATT

Subsidier på elbiler

Å trappe ned er uforståelig

Høyre burde heller foreslå å differensiere fordelene. Mange elbiler har et utstyrsnivå som er hinsides det man egentlig trenger. I mine øyne burde dette ikke belønnes.

STØTTE: Norges relativt unike elbilpolitikk har gitt et viktig bidrag til den globale utviklingen av teknologien, men til tross for at denne støtten er et politisk virkemiddel, så er målet egentlig ganske uklart, skriver innsenderen. Her står nye elbiler fra Volkswagen ved Sjursøya i Oslo i oktober. Foto: Fredrik Hagen / NTB
STØTTE: Norges relativt unike elbilpolitikk har gitt et viktig bidrag til den globale utviklingen av teknologien, men til tross for at denne støtten er et politisk virkemiddel, så er målet egentlig ganske uklart, skriver innsenderen. Her står nye elbiler fra Volkswagen ved Sjursøya i Oslo i oktober. Foto: Fredrik Hagen / NTB Vis mer
Eksterne kommentarer: Dette er en debattartikkel. Analyse og standpunkt er skribentens egen.
Publisert

Høyre og Frp er partier som ideologisk argumenterer for at dagens miljøkrise hovedsakelig må løses ved hjelp av teknologi. Teknologi er en hovedbestanddel i høyrepartienes miljøpolitikk. Blant mange miljøvernere er dette et kontroversielt standpunkt. Når Frp og Høyre uttrykker skepsis til å opprettholde el-bilfordelene stiller det derfor spørsmål ved høyrepartienes overordnede argumentasjon.

Hvis vi ser på teknologihistorien så er det veldig få teknologiske skifter som har klart seg uten politisk styring. Å tro at teknologien på magisk vis skal løse miljøproblemene helt på egen hånd, er naivt. Visse faser av en teknologisk utvikling er i de fleste tilfeller avhengig av politisk eller annen «ekstern» støtte.

Norges relativt unike elbilpolitikk har så langt gitt et viktig bidrag til den globale utviklingen av elbilteknologien, men til tross for at denne støtten er et politisk virkemiddel, så er målet egentlig ganske uklart. Satser man på elbil som en (kortsiktig) måte å få ned Norges klimautslipp på, eller ønsker man et teknologisk skifte der elbilen blir et reelt alternativ til fossilbilen? Hvis formålet er det første, så finnes det på kort sikt langt billigere måter å få ned klimautslippene på. Hvis formålet er det siste, så er det fortsatt uklart hva man ønsker å oppnå med et slikt skifte. Hva er den overordna ideen?

Høyre har, som et av de siste partiene på Stortinget, begynt å snakke om sirkulærøkonomi de siste åra. Innen fagområdet industriell økologi jobber man med å få til kretsløpsfunksjonelle produksjonssystemer. Det betyr at man søker en industriproduksjon hvor mest mulig av energien og materialene er fornybare og gjenvinnbare både i bruk og produksjon. Når det snakkes om at miljøproblemene kan omdefineres og etterhvert representere et nytt industri-teknologisk sprang, så er det fordi man tenker seg en innovasjonsbølge knytta til denne kretsløpstenkninga.

Når man ønsker seg en slik teknologiutvikling – som høyrepartiene mener er saliggjørende – så kan dette gjøres på minst to måter. Enten ved å gi penger direkte til innovasjon eller ved å manipulere etterspørselen. Arbeiderpartiet og venstresiden er kjent for å vektlegge den første strategien. Høyrepartiene den siste. Også her er det altså samsvar mellom politisk ideologi og fortsatt støtte til elbilens markedsmakt. Derfor er Høyres forslag om gradvis nedjustering av «elbilfordelene» enda mer uforståelig.

Hvis Høyres mål hadde vært klarere, og deres miljøpolitikk bar mer preg av offensiv innsikt enn av passive fraser, ville de kanskje kommet på å foreslå å differensiere elbilfordelene. Mange produsenter lager elbiler bare for å ha «noe å tilby», og for å tilfredsstille EUs nye krav. Disse bidrar ikke til teknologisk utvikling. Det vi trenger er innovasjoner innen batteriteknologi, ladesystemer og andre egenskaper ved elbilen som gjør den til et fullgodt alternativ til fossilbiler.

Mange elbiler har også et utstyrsnivå som er hinsides det man egentlig trenger. I mine øyne burde dette ikke belønnes, men jeg innser også at dette har gjort elbilen mer attraktiv for trendsettende forbrukere. En viktig detalj for norske forbrukere er hengerfeste. Det gir for eksempel ikke mening at Tesla S ikke har hengerfeste når det ikke er noe i veien for å tilby dette teknologisk sett. Her bør Tesla og de andre produsentene tvinges nådeløst av det markedet som er politisk skapt gjennom elbilfordelene.

Sist, men ikke minst, bør kretsløpsorientering belønnes. I hvilken grad er bilen laget av resirkulert og resirkulerbart materiale? Finnes det en plan for videre gjenbruk av batteri? Er produksjonen basert på fornybar energi? Har produsenten en livsløpsanalyse?

Slike spørsmål vil endre bilprodusentenes fokus enda et par hakk og bør omsettes i politisk handling gjennom å differensiere elbilfordelene.

Skrive til oss? Send innlegg her

Tekstlengde:

  • Kronikk: 5000 tegn
  • Hovedinnlegg: 3600 tegn
  • Underinnlegg: 2800 tegn

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer