KOMMENTARER

Ærlig talt, NRK

Den norske podkastkrigen har fått sitt første offer. Det oser av desperasjon når NRK nå satser på Sophie Elise.

Illustrasjon: Finn Graff
Illustrasjon: Finn Graff Vis mer
Interne kommentarer: Dette er en kommentar. Kommentaren gir uttrykk for skribentens holdning.
Publisert
Sist oppdatert

Det var det vi i tabloidpressen liker å kalle et scoop.

Klokka 13.57 onsdag 28. september la NRK ut podkasten «Sophie og Fetisha». Sophie Elise, Norges største influencer med 574 000 følgere på Instagram og en helt unik evne til å skape kontroverser og overskrifter, gikk rett på sak:

«Ja, jeg tenker at jeg hopper rett i det», sa hun: «De siste fem ukene har jeg vært innlagt på rehabilitering for rus». Og så fortalte hun åpent og ærlig om pilleavhengigheten hun har slitt med det siste året, mens venninne og podkastmakker Fetisha Williams kom med støttende ord underveis. Det tok ikke lang tid før alle norske nettaviser var tapetsert med historien til Sophie Elise. NRK selv kjørte Sophie Elise som toppsak på NRK.no, i en sak der de blant annet hadde snakket med psykolog Finn Skårderud om verdien av åpenhet.

Det var rett og slett ganske sterkt.

Og samtidig: Så innmari, innmari feil.

Vi skal selvfølgelig komme tilbake til Sophie Elise, men først må vi opp i helikopteret for å ta en titt på Podkast-Norge. Akkurat nå er det en slags blanding av krig og Klondyke. Podkast er den nye olja, og alle norske mediehus har kasta seg på dollarfatet. Schibsted er de som er mest aggressive. I fjor gikk deres podkastsatsing PodMe effektivt til verks og rasket med seg kremen av Podkast-Norge. Herman Flesvig og Mikkel Niva, Radioresepsjonen og Harald Eia ble alle hentet fra NRK i løpet av et par måneder.

Det gikk rykter om at Schibsted la millionbeløp på bordet. Rykter som ikke akkurat ble svekket av pressedekningen rundt overgangene. «Etter snart tre år med «Friminutt» er det på tide at vi trekker inn i klasserommet og begynner å jobbe litt for pengene», sa Herman Flesvig og Mikkel Niva i egen pressemelding.

NRK satt igjen med skjegget i postkassa. Det var «snakk om pengesummer vi aldri har sett tidligere», sa NRKs radiosjef og podkastansvarlig Cathinka Rondan til Dagbladet. Hun slo fast at statsfinansierte NRK aldri ville kunne møte Schibsteds lønnsfest. «Det kan vi ikke forsvare med skattebetalernes penger», sa hun.

Og det har hun helt rett i.

PodMe er en abonnementsløsning. Det koster 79 kroner i måneden for tilgang til de fleste av Schibsteds podkaster, inkludert aktualitetspodkaster som «Aftenpodden» og «Giæver og gjengen». Men investeringene har uten tvil kostet. I Schibsteds årsrapport viste det seg at den norske delen av PodMe gikk på et underskudd på 17 millioner i fjor, ifølge Kampanje.

Også Podimo er en abonnementsløsning. Den koster også 79 kroner måneden. Hos dem kan du blant annet høre «G-punktet» med Iselin Guttormsen og «Fødselspodden» med Tuva Fellmann. Onde tunger skal ha det til at Podimo måtte nøye seg med andrevalgene etter at Schibsted hadde sagt fus.

Og så har vi de som lever av annonser og er åpne for alle, som mannepoddene «Jan Thomas og Einar blir venner» og «Wolfgang Wee Uncut» og forrige ukes kvinnehelse-snakkis, «Vanessa og Synnøve».

Men nå ble det teknisk her. Tilbake til Sophie Elise og NRK.

NRK er ikke som de andre aktørene på podkastmarkedet. NRK lever ikke av abonnenter. NRK lever ikke av klikk. NRK levde tidligere av tv-lisensen, men nå lever de av det de får inn over skatteseddelen. Og dette er barnelærdom, men jeg gjentar det likevel, som allmennkringkaster skal NRK oppfylle de «demokratiske, sosiale og kulturelle behovene i samfunnet». Det de derimot ikke skal gjøre, er å fylle opp den stadig økende kvoten av podkaster der to mer eller mindre kjente venninner prater om løst og fast. Det kan VG gjøre. Det kan TV 2 gjøre. Ja, det kan Dagbladet så absolutt gjøre. Mer enn gjerne! Men hele poenget med NRK er at de ikke skal gjøre det samme som oss. NRK skal gjøre noe annet.

«Dette er en podkast vi trenger i NRK. Vi har en tydelig strategi om å treffe både unge målgrupper og treffe bredt i samfunnet. Så er det slik at vi ikke har vært bortskjemte med altfor mange unge kvinnelige stemmer, og har det siste jobbet målrettet med å rette på det inntrykket (…). Nå som Sophie Elise og Fetisha også er med på laget, så utvider vi tilbudet i tråd med strategien vår, sa Rune Lind, redaksjonssjef i NRKs underholdningsavdeling, i egen pressemelding.

Ærlig talt, NRK. For noe sprøyt! Det er ikke akkurat stemmen til Sophie Elise vi har manglet de siste åra. «Noen sa de ville ha en podkast med mer gossip og det skal vi prøve å levere på», sa Sophie Elise selv i comeback-podkasten. «Vi har det største nyhetsorganet NRK i rygg og nakke», jublet Fetisha.

For hva har NRK å tilby Sophie Elise når de ikke kan tilby den elleville markedsprisen satt av Schibsted? Nettopp, «det største nyhetsorganet NRK i rygg og nakke». Legitimitet. Troverdighet. En status som bare en rikskringkaster kan by på. Og selv om Sophie Elise var tydelig på at hun ikke skulle blande skitt og kanel i første episode («dette er en reklamefri podkast, bitch!») kan man ikke stikke under stol at det er sabla god PR. Det er kanskje ikke direkte reklame av Sophie Elise og hennes diverse produkter, men om noe er indirekte reklame er det jaggu meg dette.

Jeg må innrømme at det er et lite mysterium for meg hvorfor NRK har valgt å kjøpe seg inn i et såpass etablert trekkplaster som Sophie Elise. Deres styrke har alltid vært å bygge opp, ikke å snylte på. I tillegg gjør NRKs podkaster det allerede ekstremt bra på podkastenes «hitliste», Podtoppen. Akkurat nå er det NRKs «Oppdatert» som topper norske podlister. NRKs «Lørdagsrådet med Live Nelvik» ligger på andreplass, mens NRKs «Historier fra virkeligheten» ligger på fjerdeplass. Faktisk har NRK 15 av de 25 mest nedlastede podkastene denne uka. Neste uke kan du banne på at det er «Sophie og Fetisha» som ligger på topp.

Fortjent for dem.

Utrolig pinlig for NRK.

I denne saken sto det først at «Synnøve og Vanessa» var tilknyttet Podimo. Det riktige er at det er en åpen podcast.

Skrive til oss? Send innlegg her

Tekstlengde:

  • Kronikk: 5000 tegn
  • Hovedinnlegg: 3600 tegn
  • Underinnlegg: 2800 tegn

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer