Medietilsynet har denne uka overlevert en rapport om NRK som gir sterk grunn til undring. Analysen slår fast at NRKs konkurransepress overfor kommersielle medier har «økt noe» siden forrige rapport i 2018. Likevel utgjør ikke dette noen trussel, mener tilsynet. Det bare skjerper konkurransen. Så kommer det: Men dersom NRK ytterligere styrker sin posisjon i det digitale nyhets- og aktualitetsmarkedet nasjonalt, kan det få negative konsekvenser for de kommersielle aktørene.
Egentlig sier altså Medietilsynet at vi er ved et bristepunkt. NRK har økt sin dominans. Øker den videre, vil det være negativt. Dette burde utløst offentlig debatt og uro. I stedet forsøker Medietilsynet å framstille dette som ufarlig og uproblematisk.
Det er ingen grunn til å tro at NRKs økende dominans vil avta. Over mer enn en tiårsperiode har NRKs inntekter vokst jevnt, mens de private mediene har tapt sine. Mens de private mediene har hatt en kraftig reduksjon i antall journalister, er ikke dette tilfellet for NRK. Private medier opplever en viss bedring i økonomien, men det er snakk om en utflating etter flere år med bratt fall. Det skyldes dessuten delvis et uvanlig sterkt annonsemarked, men mediebransjen står fortsatt midt i en transformasjon som truer inntektsgrunnlaget.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger