DEBATT

Ta ordet!

Aldri private og intime

Det er riktig at flere av finalistene i Ta ordet!, har snakket om vanskelige personlige tema og brukt egne erfaringer, men talene er aldri private og intime.

TA ORDET!: Vi har en plikt til å bidra til at elever blir retoriske medborgere. I Dagbladet forveksler Merete Hobbelstad dette med å premiere ungdommer for å ha vanskelige erfaringer, skriver Jens E. Kjeldsen. Foto: Marit Hommedal / NTB
TA ORDET!: Vi har en plikt til å bidra til at elever blir retoriske medborgere. I Dagbladet forveksler Merete Hobbelstad dette med å premiere ungdommer for å ha vanskelige erfaringer, skriver Jens E. Kjeldsen. Foto: Marit Hommedal / NTB Vis mer
Eksterne kommentarer: Dette er en debattartikkel. Analyse og standpunkt er skribentens egen.
Publisert
Jens E. Kjeldsen
Jens E. Kjeldsen Vis mer

Skal man premieres for å utlevere seg selv? Nei, naturligvis ikke. Skal man ha ros for å bruke egne erfaringer til å belyse viktige samfunnsproblemer og hjelpe andre? Ja, selvfølgelig skal man det. Det gjelder også, ja det gjelder særlig, for unge mennesker.

Vi som jobber på skoler og universiteter skal hjelpe de unge med dette. Vi har et ansvar for å gi de unge retoriske redskaper, som gjør dem i stand til å tenke klart og uttrykke seg tydelig. Vi har en plikt til å bidra til at de blir retoriske medborgere. I Dagbladet (9/12) forveksler Merete Hobbelstad dette med å premiere ungdommer for å ha vanskelige erfaringer.

Hun angriper den nasjonale talekonkurransen Ta ordet!, som jeg leder. Men det ser ut til at hun ikke har satt seg skikkelig inn i hva vi faktisk gjør. Hun skriver for eksempel at fjorårets vinner het «Min fitte er flott», men det gjorde den ikke. Elise Wanvik, som holdt denne talen var finalist, ikke vinner. Når Hobbelstad tar feil av en så åpenbar kjensgjerning, er det vanskelig å tro på at hun egentlig har satt seg inn i hva Ta ordet! er.

Ta ordet! er en nasjonal talekonkurranse organisert av Forskningsgruppen for retorikk, demokrati, og offentlig kultur ved Universitetet i Bergen.

Som en del av universitetets samfunnsoppdrag underviser vi hvert år lærere og elever ved norske videregående skoler i hvordan de kan uttrykke seg overbevisende om viktige samfunnstema. Det er dyktige lærere i norske videregående skoler som i første omgang underviser elevene i å tenke tydelig og uttrykke seg klart. Skolene velger så en skolevinner. Deretter holder vi fra Universitetet i Bergen workshop med skolevinnerne. Etter det dette fremfører de seks finalistene talene sine i Universitetsaulaen i Bergen og blir vurdert av en uavhengig og faglig kompetent jury.

Ta ordet! er et bidrag til et aktivt og levende demokrati, som faktisk lytter til ungdommen. Prosjektet gir skolene et opplegg de kan benytte i undervisningen. Elevene får en annerledes læringserfaring og – viktigst – de får en fornemmelse av hva som er deres stemme i demokratiets samtaler og uregjerlige utvekslinger.

Den pedagogiske grunntanken er at elevene skal gjøre noe på riktig. De velger selv hva de vil snakke om og argumentere for, men det må være noe de synes er viktig og ønsker å overbevise sine medmennesker om. Talene kan være underholdende og morsomme eller tankevekkende og sørgelige, men de må ville noe. Elevene skal gripe inn i verden og forsøke å endre den.

Det er riktig at flere av finalistene har snakket om vanskelige personlige tema og brukt egne erfaringer, men talene er aldri private og intime. Vi følger elevene nøye når de ønsker å berette om egne erfaringer. Alle finalister får en personlig mentor, og vi hjelper elevene til å gjøre talene allmenne og samfunnsrettet, slik at ungdommene får selvtillit og kraft til å hjelpe andre gjennom talene sine.

Emnene som elevene tar opp, gir et oppløftende bilde av unge som er engasjerte, setter viktige ting på dagsordenen og tenker på andre. Finalistene har for eksempel snakket om forurensende sjødeponi, skjebnen til folket i Venezuela, pelsdyrnæringens behandling av dyrene sine, undertrykkelse av Uigur-muslimene i Kina og Norges ansvar i flyktningkrisen.

Elevene har gitt oss oppgjør med janteloven, skjønnhetsidealer og kroppspress, skapt forståelse for ensomhet blant eldre, jenter har snakket om depresjon og selvmord blant gutter, og gutter har snakket underholdende om stress og overforbruk i julen.

Jeg er stolt over å jobbe på et universitet som gir oss mulighet til å bruke våre innsikter for å bidra i det norske samfunn. Jeg er stolt over lærerne på alle de norske videregående som lærer elevene å argumentere klokt og tale klart. Men aller mest stolt er jeg over de tusenvis av unge som tar ordet og prøver å gjøre en forskjell.

Skrive til oss? Send innlegg her

Tekstlengde:

  • Kronikk: 5000 tegn
  • Hovedinnlegg: 3600 tegn
  • Underinnlegg: 2800 tegn

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer