Sjelden har en høringsuttalelse vært levert med en slik kraft som da Oslo universitetssykehus kalte inn til pressekonferanse i dag.
Formelt sett var det bare en framleggelse av tallene for elsparkesykkel-relaterte skader i Oslo i juni. Men beskjeden var klar: Det er ingen enkeltaktivitet per nå som fører til like mange skader som elsparkesykler. Og disse skadene skjer i hovedsak på natta. Mens folk er fulle.
Nå håper overlegene som la fram tallene, at noen vil sette en stopper for galskapen.
Budskapet går rett inn i den pågående høringsrunden om hvordan bruken av elsparkesykler i Oslo skal reguleres.
I juni la Oslo-byrådet fram sitt forslag til forskrift, som nå er på høring. Forskriften vil bety en betydelig innstramming. Det skal bli færre elsparkesykler, særlig i indre by, og de skal være stengt mellom 01.00 og 05.00.
Forslaget om forskrift kommer etter at Stortinget noen dager før endelig ble enige om nye, nasjonale regler for elsparkesyklene. Der ble spørsmålet om promille og nattestenging overlatt til kommunene.
Tallene fra Legevakten i Oslo viser hvilket ansvar som nå er gitt kommunene. Bare i juni kom det inn 421 elsparkesykkel-skadde, en dobling fra juni i fjor. 25 av dem alvorlige, 139 av dem såkalt moderate.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger