DEBATT

Alkohol og sosiale medier

Alvorlig alkohol-eksponering fra influensere

Alkoholeksponering i sosiale medier setter reklameforbudet under press. Det er på tide at influensere tenker over hvordan de fremstiller alkohol.

IKKE KOS FOR ALLE: Om lag 90.000 barn vokser opp i hjem der alkohol er et problem, og der alkoholen ikke bidrar til hygge – men det motsatte. Influensere bør også ha disse følgerne i bakhodet når de publiserer, skriver innenderen. Foto: Shuttertsock/NTB
IKKE KOS FOR ALLE: Om lag 90.000 barn vokser opp i hjem der alkohol er et problem, og der alkoholen ikke bidrar til hygge – men det motsatte. Influensere bør også ha disse følgerne i bakhodet når de publiserer, skriver innenderen. Foto: Shuttertsock/NTB Vis mer
Eksterne kommentarer: Dette er en debattartikkel. Analyse og standpunkt er skribentens egen.
Publisert

I midten av januar 2021 begynner en ny sesong av «Bloggerne» på TV2. Nok en gang får vi følge influensere i livets opp- og nedturer på tv-skjermen. Influensere er en gruppe vi ikke kan få nok av, og det som startet som blogger, har nå beveget seg til nye kommunikasjonsflater.

I bøker, på tv, på Instagram, TikTok og Youtube kommuniserer de til oss hvordan et godt liv ser ut, hvilke produkter og tjenester du må bruke for å få ren hud eller en enklere hverdag og hva du ikke kan leve uten. Det som ofte startet med privatpersoner som blogget fra soverommet, har utviklet seg til en industri som selger oss et perfekt liv fylt med hygge og velvære.

Men medaljen har en bakside. Over tid har det gått opp for oss at influenserne ikke bare er privatpersoner, men også maktaktører med stor evne til å påvirke våre livsvalg. På grunn av dette ble Sunn fornuft-plakaten lansert i 2016. Den tok sikte på å lage regler for hva influenserne kan legge ut om egne matvaner, treningsvaner og plastiske operasjoner. Initiativet kom fra influensermiljøet og fokuserte særlig på at influenserne ikke skulle skape et dårlig selvbilde blant unge følgere.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer