KOMMENTARER

Apropos ryggrad, Erna

Statsministeren nekter å beklage. Hun viser dårlig rolleforståelse.

GIKK HARDT UT: Men en statsminister kan ikke unne seg luksusen å være privatpraktiserende teateranmelder. Hun burde, som daværende kulturminister Trine Skei Grande, vært prinsipiell. Bildet viser statsminister Erna Solberg i en spørretime på Stortinget, der hun måtte svare på spørsmål om hun ville gi folkene bak stykket «Ways of Seeing» en beklagelse. Foto: Gorm Kallestad / NTB
GIKK HARDT UT: Men en statsminister kan ikke unne seg luksusen å være privatpraktiserende teateranmelder. Hun burde, som daværende kulturminister Trine Skei Grande, vært prinsipiell. Bildet viser statsminister Erna Solberg i en spørretime på Stortinget, der hun måtte svare på spørsmål om hun ville gi folkene bak stykket «Ways of Seeing» en beklagelse. Foto: Gorm Kallestad / NTB Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Interne kommentarer: Dette er en kommentar. Kommentaren gir uttrykk for skribentens holdning.
Publisert
Sist oppdatert

Laila Bertheussen ble i Oslo tingrett fredag kjent skyldig i angrep på demokratiet, trusler, brannstiftelse og skadeverk. Dommen er anket og ikke rettskraftig. Den slår uansett fast at målet bak det som lenge så ut som en serie terrorangrep mot landets justisminister i virkeligheten var iscenesatt for å ramme friteatergruppa bak stykket «Ways of Seeing» på Black Box. Utfallet av saken bør ikke statsministeren eller andre statsråder kommentere før en rettskraftig dom. Men det er trist at Erna Solberg fredag brukte anledningen til å slå fast at hun mener at hun ikke skylder teatergruppa noen beklagelse.

Uavhengig av Bertheussen-saken satte Solberg den kunstneriske friheten under press, da hun i VG 13. mars 2019 kritiserte kunstnerne. Problemet er egentlig ikke nøyaktig hva hun sa. Det er at statsministeren sa det, da hun sa det.

Virkemidlene i stykket fortjente debatt. «Ways of Seeing» er et maktkritisk stykke som presenterte levende bilder av en rekke personers hjem i en provoserende setting. Bildene er tatt fra offentlig sted og mindre nærgående enn dem vi stadig bruker i pressen. Men det er lett å forstå at noen av dem som bodde i husene ikke likte dette. Laila Bertheussens kronikk i VG vekket derfor berettiget sympati, og det er ingen grunn til å mistro Ingvil Smines Tybring-Gjeddes uttalelser om at hun følte det hele som en trussel. Vi kan også tenke oss hvordan det føltes for dem som bor i huset som ble presentert som ekteparet Tybring-Gjeddes hjem på scenen.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer