LEDER

Mobilforbudet

Autoritær symbolikk

Lærerne skal være lærere, ikke mobilpoliti.

AUTORITÆR SYMBOLIKK: Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun med nye mobilregler. Foto: Gorm Kallestad / NTB
AUTORITÆR SYMBOLIKK: Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun med nye mobilregler. Foto: Gorm Kallestad / NTB Vis mer
Leder: Dette er en lederartikkel fra Dagbladet, og gir uttrykk for avisas syn. Dagbladets politiske redaktør svarer for lederartikkelen.
Publisert

Det er ikke vanskelig å dele kunnskapsminister Kari Nessa Nordtuns (Ap) bekymring for barn og unges mobilbruk. Det er vanskeligere å forstå hastverket hun har hatt med å innføre nasjonale retningslinjer for mobilbruk i skolen. I realiteten har hun innført et forbud, noe som er unødvendig.

Mange voksne jubler nok over retningslinjene, som for øvrig knapt kan koste penger. Om barn og unge er like fornøyde, er tvilsomt. Det er et alvorlig inngrep, særlig mot de eldste elevene og deres medbestemmelsesrett. At videregående skoler delvis skal omfattes av de nye reglene, er oppsiktsvekkende.

For et hardt kjempende Ap er det stor trøst i å se en statsråd med handlekraft. Ikke bare kommer det nye forslag på rekke og rad. Det viser seg også at Nordtun har gjennomføringsevne. Det er ikke gått lang tid siden hun bestilte nye nasjonale retningslinjer fra Utdanningsdirektoratet.

At det er raskt levert, betyr likevel ikke at det er godt levert. Det kan nesten virke som om statsråden mener at bare vi fjerner mobilen fra skolen, så fjerner vi også mobbing, utenforskap og andre ting som er leit og trist. Mobiltelefonene erstattes nå av regler som er preget av autoritær symbolikk. Skolene har hittil hatt mulighet til å lage egne regler for mobilbruk, men dette blir vanskeligere nå.

For det er ikke sånn at elever taster uhemmet i vei når de er på skolen. Så å si alle skoler har regler for mobilbruk, blant annet ved å bruke såkalte mobilhotell i skoletimene. Det er helt unødvendig å tvinge nasjonale regler på noe kommuner og skoler kan regulere ut fra hva som er mest hensiktsmessig for dem.

Det er også i overkant bastant at det viktigste digitale hjelpemiddelet i et av verdens mest digitale land ikke skal kunne være en del av skolehverdagen, som tross alt er et regulert system.

Forbudet kan nemlig føre til at mobilbruken flytter seg til arenaer og tidspunkter der det verken er kontroll eller retningslinjer. På skolen vil elevene finne utfordringer med å «lure» lærerne, som framover også må være mobilpoliti istedenfor å være veiledere i fornuftig mobilbruk.

Det er åpenbart et viktig prosjekt for Nordtun og statsminister Støre å få Ap på offensiven i skolepolitikken, men dette tiltaket er dessverre basert på lav tiltro til de unge og til hver enkelt skole. Det øker generasjonskløften og det svekker fellesskapstanken. Den norske skolen har et enormt forbedringspotensial, men arbeidet må starte i en annen ende.

Skrive til oss? Send innlegg her

Tekstlengde:

  • Kronikk: 5000 tegn
  • Hovedinnlegg: 3600 tegn
  • Underinnlegg: 2800 tegn