DEBATT

Elbiler

Avgiftene vil stige

Vurderer du å bytte bil, og er i tvil om hvor lenge momsfritaket for elbiler varer? Her er det vi vet så langt.

MOMS: Høyre og Ap vil gradvis innfase moms for elbil. Samtidig vil de øke avgiftene på bensin- og dieselbiler. Slik opprettholdes en relativ prisforskjell på de to. Avgiftene på alle biler, både el-, bensin- og dieselbiler vil derfor sannsynligvis stige i årene som kommer, skriver innsenderen. Foto: Lise Åserud / NTB
MOMS: Høyre og Ap vil gradvis innfase moms for elbil. Samtidig vil de øke avgiftene på bensin- og dieselbiler. Slik opprettholdes en relativ prisforskjell på de to. Avgiftene på alle biler, både el-, bensin- og dieselbiler vil derfor sannsynligvis stige i årene som kommer, skriver innsenderen. Foto: Lise Åserud / NTB Vis mer
Eksterne kommentarer: Dette er en debattartikkel. Analyse og standpunkt er skribentens egen.
Publisert
Sist oppdatert

Mange har hittil nytt godt av at elbilen er avgiftsfri. Uten verken moms eller engangsavgift, betyr det at du har spart mellom 100.000 og 200.000 kroner på å kjøpe en avgiftsfri elbil, sammenliknet med om elbilen hadde avgifter tilsvarende en bensin- eller dieselbil.

Spørsmålet mange stiller seg er hvor lenge dette varer. Er det trygt å vente til 2021 med å skaffe seg momsfri elbil? Er 2022 trygt? Og videre: Hvis elbilen skal få moms, får alle elbiler full moms fra dag én, eller blir det en langsom innfasing? Blir det da snakk om å starte med en lav momssats for alle elbiler – eller blir det de dyreste elbilene som får moms først?

Det nøyaktige svaret på dette er det ingen som har i dag. Men noe vet vi. Det som er ganske sikkert, er at momsfritaket videreføres i 2021. NAF tror ganske sikkert det blir mulig å kjøpe helt moms- og avgiftsfrie elbiler også hele neste år.

Grunnen til at vi er ganske sikre på dette, er at alle de fire borgerlige partiene skriver i den gjeldende regjeringserklæringen at fritaket for moms og engangsavgift skal videreføres ut 2021. Det må vi kunne stole på.

Det er likevel to små usikkerheter rundt dette. Det ene er at flere stortingsrepresentanter fra Frp har sagt at de vil ha økte avgifter på elbilen. Erna Solberg må ha med seg Frp for å lage statsbudsjettet for 2021. Vi i NAF tror imidlertid ikke at Frp kommer til å prioritere økte bilavgifter, når de skal velge seg det som er viktigst i forhandlingene om neste års statsbudsjett.

Det andre, og litt mer alvorlige, er at ESA, som overvåker at Norge følger opp EØS-avtalen vi har med EU, mener at det norske momsfritaket for elbil kan være en ulovlig statsstøtte. Norge har fått tillatelse til å ha momsfritak på elbiler ut året, altså 2020. For 2021 foreligger det ingen slik godkjenning fra ESA. Den kan imidlertid komme på plass før jul, og regjeringen sier til NAF at de jobber med å få dette på plass. Det får vi tro de greier.

Oppsummert peker det meste på at momsfritaket for elbiler blir videreført også i 2021. Statsbudsjettet for 2021 blir ferdig forhandlet i begynnelsen av desember. Da har vi fasiten, og vet helt sikkert hva som gjelder. Inntil videre er det eneste konkrete på bordet nå, å innføre en årsavgift, eller trafikkforsikringsavgift, på elbiler på rundt 2300 kroner i året, som regjeringen har foreslått.

Et viktigere, og vanskeligere spørsmål, er hva som skjer med avgiftene på elbil fra 2022, etter stortingsvalget, og i årene etter dette.

Det viktigste vi vet er at momsfritaket varer ikke evig. Det er fordi politikerne føler at regningen for elbilmomsfritaket vokser dem mer og mer over hodet. I 2020 utgjør momsfritaket rundt 11 milliarder kroner i «tapte» inntekter for staten. Det tilsvarer tre operabygg på ett år. I 2021 blir det enda dyrere. Mange har ideer om andre ting disse pengene kunne vært brukt til.

Samtidig vil politikerne ha flere elbiler. De er svært opptatte av å nå det som kalles «2025-målet» i bilpolitikken, nemlig at fra 2025 skal alle nye biler være nullutslippsbiler, i praksis elbiler. Skal målet nås, kan ikke elbilen få så mye moms og være så dyr at den konkurreres ut av bensin- og dieselbilen i nybilsalget. I september 2020 ligger elbilandelen på rundt 60 prosent. Den andelen er det ingen politikere som vil ha ned.

Likevel vil de gjerne ha pengene fra elbilmomsen.

Løsningen på denne nøtten finner man i utkastet til både Ap og Høyres stortingsprogram for 2021-2025: De vil gradvis innfase moms for elbil. Samtidig vil de øke avgiftene på bensin- og dieselbiler. På den måten fortsetter de å opprettholde en relativ prisforskjell på de to.

Avgiftene på alle biler, både elbiler og bensin- og dieselbiler vil derfor sannsynligvis stige i årene som kommer.

FORTVILER: Politiet fortviler over elbilistenes forhold til kollektivfeltet. På 60 minutter ved Manglerud i Oslo, kunne de skrevet forenklede forelegg for nesten en million kroner. Video: Nicolai Delebekk Vis mer

Det vi leser ut av måten både Arbeiderpartiet og Høyre nå ordlegger seg på er tre ting:

For det første, elbilen får en eller annen form for moms, sannsynligvis fra og med 2022.

For det andre, at det er de dyreste elbilene som får moms først. Arbeiderpartiet har tidligere anslått at den grensen går ved 600.000 kroner.

For det tredje, at sammen med innfasing av moms på elbil, kommer det til å bli dyrere å kjøpe bensin- og dieselbiler. Alle biler blir dyrere når elbilmomsen fases inn.

Dette siste er viktig. NAF har advart mot en slik avgiftsspiral. Det er en unødvendig prisøkning på alle nye biler, bare for å innføre tidlig moms på elbil. Tiden jobber for elbilen. Batteriprisen synker og rekkevidden øker på de nye modellene, og framskrivninger viser at elbilen vil være konkurransedyktig nok til å starte innfasingen av moms rundt 2024. Om politikerne venter noen få år med elbilmoms, vil dette gå av seg selv.

Skrive til oss? Send innlegg her

Tekstlengde:

  • Kronikk: 5000 tegn
  • Hovedinnlegg: 3600 tegn
  • Underinnlegg: 2800 tegn

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer