DEBATT

Skole og psykisk helse

Avskaff eksamen!

Vi må endre skolekulturen fra prestasjonsskole til mestringsskole.

KARAKTERER OG MÅLSTYRING: En god start er å skape en ny læringskultur hvor vi reduserer fokuset på karakter og målstyring. Og vi kan velge å avskaffe eksamen på ungdomsskolen og videregående skole for alltid, skriver innsenderen. Foto: Lise Åserud / NTB
KARAKTERER OG MÅLSTYRING: En god start er å skape en ny læringskultur hvor vi reduserer fokuset på karakter og målstyring. Og vi kan velge å avskaffe eksamen på ungdomsskolen og videregående skole for alltid, skriver innsenderen. Foto: Lise Åserud / NTB Vis mer
Eksterne kommentarer: Dette er en debattartikkel. Analyse og standpunkt er skribentens egen.
Publisert

Både skriftlig- og muntlig eksamen er avlyst på ungdomsskolen og på videregående. Coronapandemien har åpnet opp for nye begrensninger som viser muligheter som vi for kort tid siden nærmest var utenkelig for mange av oss: hjemmekontor, hjemmeskole og eksamensavlysning.

Kan en pandemi hjelpe en hel nasjon til forenes om elevfokusert læring med vurderingsformer som faktisk hjelper hver elev til å oppnå utviklingspotensialet sitt i læringsløpet?

Kampen for å overleve i prestasjonssamfunnet er tøffere nå enn noen gang. Aldri før har antall barn og unge som opplever depresjon, spiseforstyrrelser, angst, utmattelsessyndrom, dropouts, selvmordsforsøk og selvmord vært høyere. Vår plikt er å gjøre noe med situasjonen.

En god start er å skape en ny læringskultur hvor vi reduserer fokuset på karakter og målstyring. Og vi kan velge å avskaffe eksamen på ungdomsskolen og videregående skole for alltid.

Lang tids isolering, restriksjoner og bortfall av fritidsaktiviteter har sannsynligvis bare lagt flere stener til byrden for våre unge. Vi har bygd et samfunn som svekker de unge framfor å utruste dem med den viktige selvfølelsen og vissheten om at hver og en blir verdsatt for å være den de er.

At alle har en viktig plass i samfunnet vårt. At de alle har en unik verdi nettopp fordi de er født med de interessene og evnene de har.

INSEKT PÅ MENYEN: Det var blandede følelser knyttet til dagens meny på Nordtvet barnehage. Reporter: Agusta Magnusdottir. Vis mer

Aldri før har flere overleger og professorer meldt om at norske skolebarn ender opp som pasienter på grunn av skolens testkultur og prestasjonspress. Aldri før har antall barn innlagt på sykehus med sammensatte fysiske og psykiske plager vært høyere.

Psykiaterne roper et kraftig varsku og mener skolen er den viktigste faktoren for barns helse i dag. De mener også at den norske skolen i økende grad gjør barn syke. De nevner den stadig økende testkulturen og et tiltakende prestasjonspress i skolen som en årsaksfaktor. Disse faktaene må vi ta på alvor.

Finland, som vi liker å sammenlikne oss med når det gjelder skole, har ingen eksamen i ungdomsskolen. Finland har ikke skoleinspeksjoner, de bruker ikke tid på nasjonale prøver og de offentliggjør ikke skolers testresultat. Tester og vurderinger blir bare brukt til å analysere hvordan man kan jobbe bedre på den enkelte skole, og ikke til å lage rangeringer skolene imellom. Resultatene brukes læringsfremmende og ikke stigmatiserende.

Forskning viser at nasjonale prøver ikke bidrar til å gi bedre muligheter for barn til å lære og prøvene gir ikke bedre ferdigheter. Finske skoler velger å ikke ha lekser eller nesten ikke lekser sammenliknet med norske elever i grunnskolen. Finske barn har kortere skoledager og færre skoledager totalt sett enn noe annet land i Vesten. Her snakkes det om leksefritt, men da må skoledagen bli lengre. Hvorfor ikke ta lærdom av Finland?

Det er lett å tenke at en eksamen ikke er så farlig, men denne ene prøven er bare en liten del av puslespillet som til sammen danner prestasjonsskolen. Vi foresatte har makt til å forandre, men da må vi ville og vi må våge å si fra. Og vi må forstå hvilket press vi er med på å skape dersom vi godtar samfunnets målstyring og urealistiske forventninger.

«Tilgi dem fordi de vet ikke hva de gjør». Mitt utgangspunkt er at de som styrer og bestemmer hvordan samfunnet skal bygges bare ønsker oss godt.

Politikere må ta sin del av ansvaret for den høye økningen av psykiske lidelser blant barn og unge. Ser vi på statistikken, har behovet kanskje aldri vært større for å ta store grep.

Vi må endre skolekulturen fra prestasjonsskole til mestringsskole. Vi må ha fokus på at hver enkelt elev blir sett og ivaretatt ut ifra ens potensial og talenter. Vi er alle ulike og kan derfor ikke behandles likt i ett og alt.

Vi må skape mulighetens skole! Og et skritt i riktig retning vil være å avskaffe muntlig og skriftlig eksamen i ungdomsskolen og videregående skole for alltid og erstatte den med en masteroppgave eller liknende, men karakterfritt, naturligvis.

Skrive til oss? Send innlegg her

Tekstlengde:

  • Kronikk: 5000 tegn
  • Hovedinnlegg: 3600 tegn
  • Underinnlegg: 2800 tegn

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer