Sporveien i Oslo har gitt avslag til å vise skeiv kunst fra organisasjonen Pride art. Avgjørelsen har vakt oppsikt, med god grunn. 2022 er skeivt kulturår, og det endelige avslaget kom etter masseskytingen i Oslo sentrum ved London Pub for en snau måned siden.
Begrunnelsen fra Sporveien er i beste fall underlig. I en e-post forklarte det kommunalt eide selskapet at de vil ta en «nøytral posisjon, som ikke provoserer eller opprører de reisende.»
Lokalene Pride art søkte om å få stille ut i, er den såkalte «kunstpassasjen» mellom øst- og vestgående baner på Jernbanetorget t-banestasjon i Oslo sentrum.
Eksempelbildene som Pride art sendte inn sammen med søknaden, er tidligere utstilt på rådhuset i Kristiansand. Sporveien er altså mer rettvinklet enn i bibelbeltet. De samme bildene skal også utstilles på Olsokdagene i Verdal, et utpreget familiearrangement.
Pride art har også gjort det klart at de ikke søkte spesifikt om å stille ut akkurat disse bildene, men ønsket å gå i dialog med Sporveien om en utstilling.
Det burde egentlig ikke være nødvendig. Hensikten til Pride art er å vise fram skeiv kjærlighet, for å normalisere det. Eksempelbildene, som nå er vist i flere medier, er kunstverk med nakenhet som knapt er egnet til å sjokkere.
Sporveiens kommunikasjonssjef utdyper avslaget overfor Aftenposten med at de må ha en «forsiktig og konservativ tilnærming i vurdering av budskap og uttrykk».
Hvis linja Sporveien legger seg på i denne saken skal være førende, er det vanskelig å forstå poenget med en kunstpassasje i det hele tatt.
Å forvalte en kunstnerisk arena etter så snevre rammer virker bortimot meningsløs. Kunsten skal være fri, heter det gjerne. Hos Sporveien skal den altså heller være «nøytral», «ikke provosere eller opprøre», og være «forsiktig og konservativ».
Dette er direkte latterlig. Det bør gi både Sporveien og eierne i Oslo kommune en flau smak i munnen.
Sporveien er i sin fulle rett til å følge akkurat den praksis de selv vil. Begrunnelsen for avslaget er likevel så påfallende at det verdt å minne om en innebygd fare: Tilnærmingen kan bli så forsiktig at den ender opp med å bli intolerant.
Bakteppet er heller ikke uviktig. PST har anbefalt å avlyse alle Pride-arrangementer av sikkerhetshensyn. Alle Pride arts annonserte arrangementer i forbindelse med deres utstilling på Oslo bymuseum er avlyst.
Slik setter sikkerhetshensyn og krav om «nøytralitet» på hver sin kant en stopper for én bestemt gruppes ytringsrom. Det gir en ekkel følelse.