DEBATT

Frihandel med Kina

Avtalen med Kina må på plass

Kina er kommet for å bli. Landet har stor økonomisk vekst og er blitt en stadig viktigere aktør internasjonalt

FRIHANDELSAVTALE: Kanskje nettopp fordi Kina er så annerledes, er det viktig å utvikle flest mulig arenaer for samarbeid og dialog. Slik opparbeider vi tillit og forståelse som gjør det mulig å ta opp saker der vi er uenige, det være seg statlige subsidier, markedsadgang eller menneskerettigheter, skriver Tore Myhre, internasjonal direktør i NHO.
FRIHANDELSAVTALE: Kanskje nettopp fordi Kina er så annerledes, er det viktig å utvikle flest mulig arenaer for samarbeid og dialog. Slik opparbeider vi tillit og forståelse som gjør det mulig å ta opp saker der vi er uenige, det være seg statlige subsidier, markedsadgang eller menneskerettigheter, skriver Tore Myhre, internasjonal direktør i NHO. Vis mer
Eksterne kommentarer: Dette er en debattartikkel. Analyse og standpunkt er skribentens egen.
Publisert

En frihandelsavtale med Kina vil være bra for norsk næringsliv. Den vil også være bra for Norge som nasjon. Torbjørn Færøvik er uenig, og kritiserer regjeringens forhandlinger om en ny handelsavtale i en kronikk i Dagbladet 5. desember.

Han frykter at vi over tid gjør oss så avhengige av Kina at vi mister litt av vårt politiske handlingsrom. Frykten bør være ubegrunnet. Ifølge SSB eksporterte vi i 2019 fastlandsvarer for 25 mrd. kr, dvs. fem prosent av vår totale fastlandseksport. Av dette utgjorde sjømat ca. 5 mrd. Vi solgte laks for 1,6 mrd., like mye som til Finland.

Europa er vårt desidert største marked og vil alltid være det i kraft av sin størrelse, geografiske nærhet og EØS-avtalen.

Men Asia har større vekst, og med gradvis fallende oljeinntekter de neste åra er det viktig at vi også satser her. Og selv om eksporten til Kina skulle mangedobles, noe vi må håpe på, betyr det selvsagt ikke at Kina får et «ballegrep» på norsk økonomi, slik Færøvik hevder.

En frihandelsavtale skaper felles kjøreregler for handelen og skaper forutsigbarhet for bedriftene. Den gir økt markedsadgang gjennom tollettelser og enklere byråkrati. Avtalen kan fungere som døråpner og gjøre det lettere for bedrifter å få tillatelser og sertifiseringer som er nødvendig for å drive i Kina.

En avtale vil også inneholde tvisteløsningsmekanismer og komiteer som representerer nyttige møteplasser for myndighetene. Slike avtaler inngås fordi det er i begge parters interesse. Avtalen skaper ingen avhengighet og representerer ingen godkjenning av hverandres politiske systemer. Den kan på ingen måte sammenliknes med EØS-avtalen, som er en dyp politisk avtale som binder oss sammen gjennom felles lover og regler.

Kina er kommet for å bli. Landet har stor økonomisk vekst og er blitt en stadig viktigere aktør internasjonalt.

Det er krevende at landet ikke deler våre demokratiske verdier. Men vi må like fullt forholde oss til landet. Kanskje nettopp fordi det er så annerledes, er det viktig å utvikle flest mulig arenaer for samarbeid og dialog. Slik opparbeider vi tillit og forståelse som gjør det mulig å ta opp saker der vi er uenige, det være seg statlige subsidier, markedsadgang eller menneskerettigheter. Derfor er det også i vår nasjonale interesse å få til en frihandelsavtale med Kina.

Skrive til oss? Send innlegg her

Tekstlengde:

  • Kronikk: 5000 tegn
  • Hovedinnlegg: 3600 tegn
  • Underinnlegg: 2800 tegn

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer