DEBATT

Frihandel med Kina

Avtalen med Kina må på plass

Kina er kommet for å bli. Landet har stor økonomisk vekst og er blitt en stadig viktigere aktør internasjonalt

FRIHANDELSAVTALE: Kanskje nettopp fordi Kina er så annerledes, er det viktig å utvikle flest mulig arenaer for samarbeid og dialog. Slik opparbeider vi tillit og forståelse som gjør det mulig å ta opp saker der vi er uenige, det være seg statlige subsidier, markedsadgang eller menneskerettigheter, skriver Tore Myhre, internasjonal direktør i NHO.
FRIHANDELSAVTALE: Kanskje nettopp fordi Kina er så annerledes, er det viktig å utvikle flest mulig arenaer for samarbeid og dialog. Slik opparbeider vi tillit og forståelse som gjør det mulig å ta opp saker der vi er uenige, det være seg statlige subsidier, markedsadgang eller menneskerettigheter, skriver Tore Myhre, internasjonal direktør i NHO. Vis mer
Eksterne kommentarer: Dette er en debattartikkel. Analyse og standpunkt er skribentens egen.
Publisert

En frihandelsavtale med Kina vil være bra for norsk næringsliv. Den vil også være bra for Norge som nasjon. Torbjørn Færøvik er uenig, og kritiserer regjeringens forhandlinger om en ny handelsavtale i en kronikk i Dagbladet 5. desember.

Han frykter at vi over tid gjør oss så avhengige av Kina at vi mister litt av vårt politiske handlingsrom. Frykten bør være ubegrunnet. Ifølge SSB eksporterte vi i 2019 fastlandsvarer for 25 mrd. kr, dvs. fem prosent av vår totale fastlandseksport. Av dette utgjorde sjømat ca. 5 mrd. Vi solgte laks for 1,6 mrd., like mye som til Finland.

Europa er vårt desidert største marked og vil alltid være det i kraft av sin størrelse, geografiske nærhet og EØS-avtalen.

Men Asia har større vekst, og med gradvis fallende oljeinntekter de neste åra er det viktig at vi også satser her. Og selv om eksporten til Kina skulle mangedobles, noe vi må håpe på, betyr det selvsagt ikke at Kina får et «ballegrep» på norsk økonomi, slik Færøvik hevder.

En frihandelsavtale skaper felles kjøreregler for handelen og skaper forutsigbarhet for bedriftene. Den gir økt markedsadgang gjennom tollettelser og enklere byråkrati. Avtalen kan fungere som døråpner og gjøre det lettere for bedrifter å få tillatelser og sertifiseringer som er nødvendig for å drive i Kina.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer