DEBATT

Svindel:

Bankene må bære tapet

I forslag til ny finansavtalelov er det foreslått at banken som utgangspunkt skal være ansvarlig for tap ved tyveri av BankID.

TAR ANSVARET: Rettstilstanden har endret seg og er fortsatt i en endringsprosess. Nå skal bankene skal ta mer av ansvaret for misbruk av BankID, skriver artikkelforfatteren. Foto: Ali Zare / NTB
TAR ANSVARET: Rettstilstanden har endret seg og er fortsatt i en endringsprosess. Nå skal bankene skal ta mer av ansvaret for misbruk av BankID, skriver artikkelforfatteren. Foto: Ali Zare / NTB Vis mer
Eksterne kommentarer: Dette er en debattartikkel. Analyse og standpunkt er skribentens egen.
Publisert

BankID er blitt en del av hverdagen vår. Vi bruker det til innlogging i nettbanken, offentlige nettsider, nettbutikker, eller andre nettbaserte tjenester. Det er en flott tjeneste som gjør våre gjøremål enklere og raskere, men den kan også gjøre oss mer utsatt for svindel.

SMITTE: Camilla Stoltenberg, direktør FHI utrykker bekymringer for utviklingen av smitte av omikron-varianten. Video: Anabelle Bruun / Reporter Vilde Sofie Einan Vis mer

De fleste er påpasselige med å ikke dele personlig informasjon som personnummer, BankID og passord med fremmede. Noen blir likevel lurt av profesjonelle svindlere eller til og med nærstående. Det finnes flere eksempler på misbruk av BankID i rettspraksis fra lagmannsretten de seineste år:

En mor tok opp flere forbrukslån tilsvarende 75 000 kroner ved å misbruke sin datters BankID, datteren ble selv ansvarlig for lånene. En mann tok opp forbrukslån til nesten en million kroner ved å misbruke brorens BankID, broren ble ansvarlig for hele lånet.

En mann skaffet seg kredittkort i samboerens navn ved å misbruke hennes BankID, hun måtte selv betale kredittkortgjelden som var på 100 000 kroner. En kone lot sin mann og regnskapsfører ta seg av hennes nettbank, han tok opp lån på 200 000 kroner i deres navn – hun ble først oppmerksom på lånet etter hans død, men ble likevel holdt ansvarlig for gjelden.

I alle tilfellene over ble den svindlede part ansett for å ha vært uforsiktig med sin BankID og personlig passord. Som vi kan se, kunne bruken av BankID medføre stor risiko for å bli ansvarlig for gjeld du ikke selv har påtatt deg. Jeg forstår derfor de eldre svært godt når de ikke ønsker å ta i bruk BankID – det er for stor risiko for å bli lurt.

Det er derfor godt at rettstilstanden har endret seg og fortsatt er i en endringsprosess – bankene skal ta mer av ansvaret for misbruk av noens BankID.

I en høyesterettsdom fra 2020 ble rettstilstanden endret. En mann hadde fått kodebrikken stjålet og misbrukt. På tross av at han hadde opptrådt uaktsomt ved oppbevaringen av kodebrikken, ble han ikke ansvarlig for forbrukslånet på 100 000 kroner som var tatt opp i hans navn – det var banken som måtte bære det tapet.

Nylig avgjorde lagmannsretten nok en sak angående BankID-svindel. En eldre kvinne hadde blitt ringt opp av noen som utga seg for å jobbe i banken hun hadde konto i. Svindleren klarte å få kvinnen til å gi fra seg hennes BankID-informasjon slik at kontoen hennes ble tappet. Kvinnen ble i lagmannsretten frifunnet for bankens krav om tilbakebetaling av 150 000.

Selv om dommen ikke er rettskraftig da den fortsatt kan ankes til Høyesterett, viser avgjørelsen en trend i domstolsapparatet om at bankene må ta mer ansvar for misbruk av kundenes BankID.

I forslag til ny finansavtalelov er det foreslått at banken som utgangspunkt skal være ansvarlig for tap. Etter forslaget kan du likevel bli ansvarlig for hele eller deler av tapet dersom man ikke har tatt alle forholdsregler for å beskytte sin BankID.

Det er foreslått en trinnordning hvor eieren av BankID må betale en egenandel på 450 kroner dersom man kunne ha oppdaget svindelen. Hvis man har utvist grov uaktsomhet ved sin beskyttelse av BankID vil man kunne måtte betale en egenandel på 12 000 kroner. Har man forsettlig brutt sine plikter etter forslagets §3-19, kan du stilles ansvarlig for hele tapet, men det skal nok mye til etter nåværende rettstilstand.

Selv om det nå er mindre ansvar på deg som forbruker dersom du blir svindlet med BankID, så bør du uansett passe godt på din BankID. Ikke del din BankID med noen, og ta alle rimelige forholdsregler, slik at du slipper konsekvensene BankID-svindel.

Skrive til oss? Send innlegg her

Tekstlengde:

  • Kronikk: 5000 tegn
  • Hovedinnlegg: 3600 tegn
  • Underinnlegg: 2800 tegn

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer