KOMMENTARER

SAS-streiken

Bare nye forsinkelser

Løsningen på SAS-streiken skaper fred mellom flyselskapet og pilotene – altfor lenge.

I RUTE: SAS-streiken er over og flytrafikken skal snart gjenopptas som vanlig. Foto: NTB
I RUTE: SAS-streiken er over og flytrafikken skal snart gjenopptas som vanlig. Foto: NTB Vis mer
Interne kommentarer: Dette er en kommentar. Kommentaren gir uttrykk for skribentens holdning.
Publisert

Den over to uker lange SAS-streiken er endelig over. Fly, piloter og passasjerer skal i luften igjen.

Vanligvis pleier man koste på seg et smil når man sitter ved et forhandlingsbord over lang tid, og endelig blir enige. Noen smil var det ikke lett å se i dag.

ENIGHET: Natt til tirsdag ble det kjent at SAS-streiken var over og at partene hadde kommet til enighet. Video: Dagbladet TV Vis mer

Jan Levi Skogvang, som leder fagforeningen SAS Norge Flygerforening, sier det slik når Dagbladet spør om han er fornøyd med avtalen: – Nei, overhodet ikke. Dette er en tragedie for pilotene, rent avtalemessig.

Her er de viktigste punktene de har blitt enige om:

  • Pilotene tar et lønnskutt på fem prosent
  • 450 piloter som ble sagt opp under pandemien blir igjen ansatte i SAS
  • Tariffavtalen løper over fem og et halvt år, ikke to år som er det vanlige
  • Vilkårene skal være de samme i alle pilotselskapene som flyr for SAS

SAS-ledelsen har måttet gi betydelige innrømmelser siden sist partene forlot forhandlingsbordet. Lønnskuttet er redusert og pilotene har fått gjennomslag for flere viktige krav, hvor de viktigste er felles lønns- og arbeidsvilkår og gjenansettelser av piloter.

For arbeidstakerforeningene har dette vært en prinsippsak i tillegg til en kamp om gode arbeidsvilkår. Det har handlet om å bevare den nordiske modellen i flybransjen, hvor man ikke konkurrerer på lønns- og arbeidsvilkår.

På dette punktet vant de det som ser ut som en soleklar seier.

Verre er det med varigheten av tariffavtalen. Det vanlige i Norge er at man reforhandler tariffavtaler annethvert år, mens denne avtalen skal vare i over fem år.

Hvorfor er det viktig? Jo, fordi i avtaleperioden hersker det en såkalt fredsplikt mellom partene i arbeidslivet. Det betyr at man ikke går ut i streik eller bruker lockout før neste gang man forhandler avtale.

En slik modell bør ikke bli vanlig i arbeidslivet – heller ikke i flybransjen. Det kan være skadelig på sikt.

Noe av det som gjør norsk arbeidsliv så godt og økonomien produktiv, er lavt konfliktnivå og høy tillit på arbeidsplassen. Da må ansatte og ledelse snakke sammen.

Men lønnsforhandlinger er også interessekonflikt – det handler om arbeideres interesser som kan stå i motsetning til dem som styrer selskapet (og tjener millioner av kroner i året).

Norsk arbeidsliv skal være i balanse mellom disse hensynene: samarbeid og konflikt. Dersom interessekonflikter på arbeidsplassen blir lagt lokk på i over fem år før man kan reforhandle tariffavtaler, kan det også slå tilbake og føre til større konflikter.

Slik sett er flyforsinkelse byttet ut med en annen forsinkelse, nemlig et slags moratorium over forhandlingsretten.

Det er som Bjørnstjerne Bjørnson hevdet: fred er ei det beste, men at man noget vil.

Skrive til oss? Send innlegg her

Tekstlengde:

  • Kronikk: 5000 tegn
  • Hovedinnlegg: 3600 tegn
  • Underinnlegg: 2800 tegn

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer