DEBATT

Hjemmeskole:

Barna har klare rettigheter

Å innføre digital undervisning, selv for en begrenset periode, er ikke noe som skal tas lett på.

MISTET MYE: Det viktigste vi kan gjøre er å gi alle barn og unge en stabil skolehverdag. Det har mange mistet de siste åra på grunn av nødvendige smitteverntiltak, skriver Sunniva Holmås Eidsvoll. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB
MISTET MYE: Det viktigste vi kan gjøre er å gi alle barn og unge en stabil skolehverdag. Det har mange mistet de siste åra på grunn av nødvendige smitteverntiltak, skriver Sunniva Holmås Eidsvoll. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB Vis mer
Eksterne kommentarer: Dette er en debattartikkel. Analyse og standpunkt er skribentens egen.
Publisert

I Oslo innførte vi digital undervisning de siste dagene før jul. Det har ført til en del debatt. Ikke kritikk av at vi sendte barna hjem, men debatt om begrunnelsen. Sist ut var Dagbladet som på lederplass uttrykte en oppgitthet over at de ekstra dagene med digital undervisning ble framstilt som et problem for elevene, av blant annet meg.

FALSK: En mannlig sykepleier er arrestert etter å ha mottatt bestikkelser for å unngå å vaksinere italienere i byen Angona. Video: AP Vis mer

Jeg reagerer på avdramatiseringen av hjemmeskole, som Dagbladet tenderer til i sin leder. Det å innføre digital undervisning, selv for en begrenset periode, er ikke noe som skal tas lett på. Barna har klare rettigheter etter opplæringsloven.

Vi vet at elevene får mindre utbytte av ren digital undervisning, særlig de som sliter fra før. UngData viser også at mange barn føler seg tryggere på skolen enn andre steder.

Det er ikke sånn at vi holder skolene åpne bare av hensyn til de som utsettes for vold og overgrep. Digital undervisning før jul kan ha vært en stor belastning for tiåringen som ikke har noen venner utenfor skolen og kanskje gruet seg litt til jula, åtteåringen som ikke har opplevd annet enn coronaskole og sliter med å få til lesingen, eller 12-åringen som hadde gledet seg til å endelig kunne ha juleavslutning med klassen.

Vi må ikke tro at det er en liten gruppe «sårbare barn», mens resten av barna og ungdommene helt fint takler dag etter dag med hjemmeskole eller uke etter uke med rødt nivå.

Alle barn kan være sårbare i gitte situasjoner. Alle har lidd under disse smitteverntiltakene. Det går ut over læringen og det går ut over den psykiske helsen til mange. Vi må sørge for flere ressurser til skolene.

Derfor har vi i Oslo ansatt over 900 flere lærere siden Ap, SV og MDG overtok i 2015, vi bruker flere hundre millioner hvert år for å sikre ekstra lærere der det er størst behov, og vi har økt antall årsverk i skolehelsetjenesten.

Men det viktigste vi kan gjøre er å gi alle barn og unge en stabil skolehverdag. Det har mange mistet de siste åra på grunn av nødvendige smitteverntiltak. Derfor vil vi nå gjøre det vi kan for å unngå nye dager med digital undervisning og rødt nivå, og håper smittesituasjonen tillater det utover våren.

Skrive til oss? Send innlegg her

Tekstlengde:

  • Kronikk: 5000 tegn
  • Hovedinnlegg: 3600 tegn
  • Underinnlegg: 2800 tegn

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer