Behn there, done that ...

: For et år eller så siden kom Ari Behn innom Akersgatas redaksjoner med en video fra sin reportasjetur til Las Vegas. Han ville gjerne ha litt omtale. Det fikk han, litt forsinket, i går.

Behns filmreisebrev ble opprinnelig vist på Metropol-TV, uten å skape de store bølgene. Når de nå lager bølger, skyldes det selvsagt ikke innholdet. Det skyldes nye nære venner i Behns omgangskrets.

For det Ari Behn gjorde som Ari Behn, lagde ikke det store oppstyret. Det han har gjort som mulig ny kjæreste av en prinsesse gjør det. Og det med tilbakevirkende kraft.

Men hvordan skal reisebrevet fra Las Vegas leses? Fotograf og Behn-bekjent Per Heimly hevdet i går at TV 2 hadde ødelagt Behns fiktive dokumentarfilm. Fiktiv dokumentar? Er det vi opplever nå «Big Behn», en slags fiktiv virkelighetsvariant av «Big Brother»?

Fra Joseph Conrads helt reiste til «Heart of Darkness», finnes det en lang tradisjon på fiksjonsreisen som metafor. Celines «Reisen til nattens ende» er en annen. Den som har gjort en reise, har noe fælt å fortelle.

I reportasjesjangeren ligger Hunter S. Thompsons «Fear and loathing in Las Vegas» som et forbilde for Ari Behns reisebrev. Las Vegas er vårt nye Heart of Darkness, et neonglitrende helvete der alt virker mulig og ingenting virkelig. Og Thompson, gonzojournalistikkens far, skildret en reise inn i Las Vegas så fullastet med dop og hallusinogener at reportasjen får et troverdighetsproblem: Dersom Thompson hadde proppet seg med alt han skrøt av ville han ikke vært i stand til å skrive om tripen. Hvilket han gjorde. Altså er neppe gonzoreportasjen helt sann.

Behns brev er mildere i formen. I forhold til Alex' reisebrev på NRK er innholdet knapt provoserende. I den ferdigredigerte «fiksjonsdokumentaren» tar han ikke selv kokain. Men han er sammen med to polske jenter som hevdes å være prostituerte. En av dem sniffer, enten det nå er fiktivt eller virkelig. I Aftenposten skriver Behn siden at han har «veltet seg i pengespill og rusmidler». Om spalten i Aftenposten er fiksjon eller virkelighet er ikke tydelig merket i Aftenpostens elektroniske arkiv.

Ari Behn har levd et liv der han har latt den private og offentlige Behn bli ett. Han har drevet en journalistisk, eller kunstnerisk, virksomhet der skillet mellom dokumentar og fiksjon visstnok er opphevet. Det står ham fritt, og hans eventyrtrang må berømmes. Men om han nå har blitt en prinsesses lapsede Askeladd, er det da snakk om et eventyr fra virkeligheten eller et virkelig eventyr? Eller er det bare et av Behns mange eventyr?

Snart skal Behns nye roman komme ut. Han arbeider visstnok nå med redigeringen. Det må være en utfordring: Slik situasjonen er blitt for forfatteren, kan hver episode i boka få en ny betydning, fiksjon eller ikke. Å skrive skal visstnok være å holde dommedag over seg selv. Her kan det jo bli dommedag for et helt lite kongehus også.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook

Meninger rett i innboksen?

Meld deg på vårt nyhetsbrev for å motta ukens viktigste saker fra Dagbladet Meninger hver fredag. Nyhetsbrevet kan inneholde annonser. Du kan når som helst melde deg av.