KOMMENTARER

Blendet av grønne løfter?

Å gjøre motebransjen klimavennlig, krever mer enn resirkulert innpakning og Greta Thunberg på forsiden av Vogue.

VOGUE-MODELL: Greta Thunberg er noe overraskende den første forsidemodellen til nylanserte Vogue Scandinavia. Foto: Carl-Johan UTSI / TT News Agency / AFP / NTB
VOGUE-MODELL: Greta Thunberg er noe overraskende den første forsidemodellen til nylanserte Vogue Scandinavia. Foto: Carl-Johan UTSI / TT News Agency / AFP / NTB Vis mer
Interne kommentarer: Dette er en kommentar. Kommentaren gir uttrykk for skribentens holdning.
Publisert

Er motebransjen på vei inn i en ny, grønn vår? Det er i alle fall slik nylanserte Vogue Scandinavia ønsker å framstille det, der de plasserer klimaaktivist Greta Thunberg på forsiden av første utgave - til alt overmål lansert dagen før FNs klimapanel slapp sin nye og skremmende hovedrapport.

Motebransjen er kjent som en av verdens mest klima- og miljøbelastende bransjer, men ifølge redaktør Martina Bonnier vil Vogue Scandinavia bli en frontfigur for forandring.

De skal fokusere på bærekraft - med norske Celine Aagaard som egen bærekraftekspert.

Deres første forsidemodell er valgt nettopp på grunn av magasinets kjærlighet til naturen, forteller de på sin offisielle Instagram-side. Men modellen selv er ikke like kjærlig i sin omtale av en bransje som ifølge henne er «en gigantisk bidragsyter til klima- og miljøkrisa»:

«Mange forsøker å få det til å se ut som om moteindustrien begynner å ta ansvar, ved å bruke fantastiske summer på kampanjer der de framstiller seg selv som 'bærekraftige', 'etiske', 'grønne', 'klimanøytrale' og 'rettferdige'. Men la det være klart: Dette er nesten aldri noe annet enn ren grønnvasking», skrev Thunberg på sin egen Instagram-konto i går, under et bilde av magasinforsiden.

Trolig har hun sett behovet for en presisering i forbindelse med magasinlanseringen. For det er unektelig merkelig at en klimaaktivist lar seg dolle opp av motebibelen.

Har hun latt seg blende av grønne løfter, hun også?

Hvis Vogue Scandinavia vil bruke sin nye plattform til å ta et oppgjør med grønnvasking i motebransjen og fortelle sannheten om «bærekraftig mote», er det fantastisk. Men det er en øvelse som kan kreve mer enn de er villige til å ofre for sin kjærligheten til naturen. Så langt ser bærekraftplanen deres først og fremst ut til å handle om magasinet selv og hvordan det produseres og distribueres. Det er vel og bra, men hva så med bransjen de dekker? I et intervju med MinMote har bærekraftekspert Celine Aagaard sagt at hennes rolle «vil være å presentere nye uoppdagede merker fra Skandinavia, belyse nye materialer, og ikke minst inspirere til en mer transparent motebransje – i alle ledd».

For all del: Å bruke litt mindre miljøskadelige materialer i produksjonen, og fortelle oss hvor materialene kommer fra og hvordan de er laget, er positivt både for mennesker og miljø. Såfremt det er slik at vi virkelig er nødt til å kjøpe noe nytt. For det er bare det: Ordet «ny» går overhodet ikke overens med ordet bærekraft.

Når det gjelder klær, er det ett enkelt prinsipp som gjelder, og som har blitt et mantra for mange miljøengasjerte: Det mest miljøvennlige plagget er det du allerede har i skapet.

Selvsagt trenger vi av og til noe nytt. Ingen klær varer evig. Noen plagg vokser vi ut av. Det er grenser for hvor mye som er mulig å arve eller finne i bruktbutikker. Og det er med klesforbruk som med alt annet forbruk: Før eller siden blir spørsmålet hvor spartansk vi faktisk skal leve, i klimaet og miljøets tjeneste. Det er gøy med nye ting, og noe må vi da kunne unne oss?

Ja, selvsagt. Selv hører jeg til dem som tror at vi oppnår mest ved å finne en balansegang som gjør at vi klarer å opprettholde livsstilen over tid. Men la oss ikke lure oss selv: Selv et pragmatisk forsøk på en nøysom livsstil ligger milevis unna den livsstilen motemagasiner som Vogue forsøker å selge oss. Det er bare å telle antall ulike designerkjoler redaktør Bonnier har posert i på Instagram i sommer, hvis du er i tvil.

Uansett hvordan de forsøker å framstille det, så kommer vi ikke utenom det enkle faktum at det ikke finnes verken bærekraftige eller miljøvennlige nye klær. All klesproduksjon belaster miljøet. Vil du leve mer bærekraftig, må du derfor forbruke mindre, altså klare deg med færre klær og bruke dem så lenge som mulig.

Det er riktignok ikke de store motehusene som er motebransjens største verstinger. Det er produsentene av såkalt fast fashion - billige klær av dårlig kvalitet som ikke bare går av moten, men også i stykker etter kort tid, og som derfor ikke kan gis videre eller nedarves til andre.

Skal du først kjøpe nytt og vil handle best mulig for miljøet, bør du kjøpe holdbare klær av god kvalitet - gjerne designerklær - og ikke masseproduserte ting fra kjedebutikkene. Men for det første fordrer det at du faktisk har tenkt å bruke de holdbare klærne dine i mange sammenhenger og i lang tid. For det andre er det selvsagt ikke alle som har råd til å kjøpe disse holdbare, eksklusive klærne. Men det er mange som har lyst til å se ut som menneskene som er avbildet i Vogue. Det er jo det som tradisjonelt sett har vært hovedappellen til magasiner av denne typen. Og selv om Greta-intervjuet ikke inneholder opplysninger om designere og priser på plaggene hun er fotografert i, er hun dresset opp og stylet i flere ulike antrekk, akkurat slik intervjuobjektene i magasinet pleier å være.

I brødteksten får vi vite at hun tropper opp til intervjuet kledd i en tynnslitt, utvasket skjorte og gamle tights med hull hun selv har lappet. Hun blir sitert på at hun ikke har kjøpt klær på tre år, og da kjøpte hun brukt. Senere i intervjuet forteller hun at de endringene hun har gjort i eget liv, er gjort i håp om å inspirere andre til å gjøre det samme. Men det implisitte budskapet til Vogue-leserne er jo ikke at de burde slutte å kjøpe klær, slik som Thunberg. I så fall ville de fotografert henne i de lappede tightsene, og vist fram klærne hun har lånt av vennene sine. Ikke dresset henne opp i kjole og trenchcoat - riktignok produsert av resirkulerte materialer - som for å vise hvor stilig hun kan bli med ordentlig Vogue-styling.

Slik fortsetter motemagasiner som Vogue med å bidra til å holde liv i en av verdens mest klima- og miljøbelastende industrier. De skaper en drøm og et ønske om å se ut på en bestemt måte, og både fast fashion-produsentene og andre deler av klesindustrien står klare til å oppfylle ønsket - på bekostning av nettopp den naturen Vogue sier at de er så glade i.

Å lansere seg som bærekraft-inspirator, uten å ta tak i disse mekanismene, er svimlende dobbeltmoralsk.

Skrive til oss? Send innlegg her

Tekstlengde:

  • Kronikk: 5000 tegn
  • Hovedinnlegg: 3600 tegn
  • Underinnlegg: 2800 tegn

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer