Bokhandel til bekymring

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

DET ER NERVØSITET

i bokbransjen, og det kommer til uttrykk i stadige strukturendringer og strategiske utspill. Den siste nyheten var at bokhandelkjedene Libris, Interbok og NotaBene går sammen om et felles innkjøpsselskap. I seg selv var akkurat den slett ikke så skremmende for en forlegger. Den er til og med godt forståelig, så lenge alle toneangivende blant øvrige bokhandlere allerede er samlet i to sterke kjeder, til overmål er de eid av hver sin sterke forlagsenhet - Aschehoug med sin Norli-kjede, Gyldendal med sine Ark-butikker.

Men det som kan fortvile en forlegger, og som burde skremme øvrige interesserte, er retorikken som fulgte med meldingen. Den var riktig nok ikke nedfelt i selve pressemeldingen fra de tre partene, den ble formidlet som en utdypning av nyheten på NRK Radio. De tre går sammen i en innkjøpsenhet for å kunne kreve bedre betingelser fra forlagene.

Dermed våkner det en oppgitthet i meg som forlegger. Den skyldes ikke bokhandlerne i Libris, Interbok og NotaBene, for de går bare i et spor som er en logisk følge av den tenkingen alle medlemmene av Den norske Bokhandlerforening har holdt seg til i lang tid. Denne tenkningen tar strupetak på bransjen, bokhandlerne inklusive. Det later ikke til at bokhandlerne selv synes å skjønne det, og jeg understreker en gang til at dette ikke bare gjelder de tre partene som nå inngår et samarbeid, det dreier seg ikke en gang først og fremst om dem.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer