LEDER

Ferjeprisene:

Bør bli billigere

Men ikke som del av en krisepakke.

FYLKESVEI: Bilferjer fra Fjord1 på ruten mellom Magerholm og Sykkylven i Møre og Romsdal. Disse ferjene er en integrert del av fylkesvei 60, og hovedveien fra Sykkylven til Ålesund. Foto: Halvard Alvik / NTB scanpix
FYLKESVEI: Bilferjer fra Fjord1 på ruten mellom Magerholm og Sykkylven i Møre og Romsdal. Disse ferjene er en integrert del av fylkesvei 60, og hovedveien fra Sykkylven til Ålesund. Foto: Halvard Alvik / NTB scanpix Vis mer
Leder: Dette er en lederartikkel fra Dagbladet, og gir uttrykk for avisas syn. Dagbladets politiske redaktør svarer for lederartikkelen.
Publisert
Sist oppdatert

Mange nordmenn er like avhengige av ferje som av buss, vei og tunneler for å komme til jobb. Bilferjer en integrert del av veinettet, og for noen er passasjerferje eller hurtigbåt gode alternativ til å kjøre en lengre omvei med bil. Både tilbudet og finansieringsmodellen er et offentlig ansvar.

Ferjeprisene er derfor en politisk sak. Prisveksten har vært voldsom de siste åra, mange steder er prisen doblet. Dette er det flere grunner til. Fylkeskommunene, som har ansvaret for ferjene, har fått muligheten til friere prissetting enn før. Innføring av Autopass-systemet har bidratt negativt for bilpendlere. Og den statlige kompensasjonen for den utstrakte og nødvendige elektrifiseringen av ferjesambandet er ifølge flere fylkeskommuner for lav. Flere kystfylker forteller at en sterk økning i kostnadene og en samtidig reduksjon i bevilgningene har gjort det umulig å holde ferjeprisene nede. For innbyggerne langs kysten er det blitt dyrere å bevege seg.

Dette er dårlig distriktspolitikk og gode argumenter for å redusere ferjeprisene. Nå overbyr ulike partier hverandre i forslag om å redusere prisene og øke den offentlige finansieringen av ferjene. Arbeiderpartiets programkomité foreslår en halvering av ferjeprisene i neste stortingsperiode. Fremskrittspartiet vil helst gjøre ferjene helt gratis for passasjerene, men vil halvere prisene umiddelbart. Senterpartiet vil at staten skal betale alle utgifter til elektrifisering og andre klimatiltak. Og samferdselsminister Knut Arild Hareide fra KrF og regjeringspartner Høyre vil også se på mulighetene for å gjøre noe med prisene. Til sammen skaper dette et grunnlag for nye løsninger som vil gjøre ferjene billigere for folk langs kysten. Det er et mål vi støtter.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer