KOMMENTARER

«Brexit:»

Boris - en revolusjonær uten plan

Hva skal vi kalle folk som treffer drastiske valg helt uten å vurdere følgene av dem og forberede seg på det som måtte komme? spør Einar Hagvaag.

GJENOPPBYGG BEDRE: Statsminister Boris Johnson vil gjenoppbygge Storbritannia etter en ny økonomisk modell, seier han. Men han har ingen plan for dette. Nå har han reist på ferie fra krisene hjemme til Marbella i Spania. Foto: NTB / AP Photo/Jon Super
GJENOPPBYGG BEDRE: Statsminister Boris Johnson vil gjenoppbygge Storbritannia etter en ny økonomisk modell, seier han. Men han har ingen plan for dette. Nå har han reist på ferie fra krisene hjemme til Marbella i Spania. Foto: NTB / AP Photo/Jon Super Vis mer
Interne kommentarer: Dette er en kommentar. Kommentaren gir uttrykk for skribentens holdning.
Publisert
Sist oppdatert

Den britiske statsministeren Boris Johnson og hans konservative parti har hatt landsmøte i Manchester i forrige uke, mens landet er kastet ut i omfattende forsyningskrise. Der har «toryene» tatt fram sine mest fremmedfiendtlige ordelag for å forsvare bruddet med EU, deres «Brexit», som i stor grad er skyld i krisa.

«Endelig er det slutt på bevegelsesfriheten for personer», sa innenriksminister Priti Panel i sin tale. Hun er datter av innvandrere som bevegde seg fritt fra India til Kenya og så til Storbritannia. Hun la også på et avsnitt om ofrene for overgrep fra utlendinger, overgripere som heretter ikke skal slippe inn i landet

«Billig arbeidskraft fra ufaglærte utlendinger er rett og slett billig dop», uttalte justisminister Dominic Raab til Sky News.

Samtidig, et annet sted, som det heter i drama i fjernsyn: «Ikke nevn det ordet på B», sa noen briter i kø ved en bensinstasjon til journalister, som kom for å snakke med dem.

«Nå har vi våknet fra den lange, vonde drømmen det var å tilhøre EU», sa David Frost, ministeren som forhandlet med EU om utmelding, til landsmøtet.

Og hva har de våknet til? Jo, bensinstasjonene er tomme for drivstoff. To hundre soldater er satt inn for å kjøre tankbiler som skal forsyne dem. Landet mangler opp mot hundre tusen sjåfører til langtransport. Derfor mangler mange varer i supermarkedene og andre butikker.

Det er mangel på slaktere, pølsemakere, leger, sjukepleiere, bær- og fruktplukkere, murere, rørleggere, reinholdere, kokker og kelnere. De har reist hjem til sine land i EU. Sauer, griser og kalkuner blir ikke slaktet og bearbeidet til jul, kanskje blir det smått med «roastbeef» også. Bær og frukt råtner på stilk.

De konservative vil for all del unngå å betale den politiske prisen for en katastrofe til jul. For å bøte på forsyningskrisa måtte Johnson i all hast tilby 300 midlertidige visa til sjåfører. Men bare 127 sjåfører fra EU søkte, måtte statsministeren vedgå overfor BBC. Dette skyldtes mangel på sjåfører i alle land, påsto han. Men ingen andre land i Europa mangler drivstoff ved sine stasjoner. Til slutt måtte han «parkere Brexit», som det ble sagt, og tilby visum til 5000 sjåfører og 5500 arbeidere i fjørfeindustrien.

Men det spørs hvor mange i EU som er villige til å dra tilbake til Storbritannia i tre måneder for dårlig lønn og dårlige arbeidsforhold. De to hundre soldatene som nå forsyner bensinstasjonene, er forberedt på å levere drivstoff i månedsvis.

Boris Johnson er ikke nådig mot sine konservative forgjengere som statsminister, David Cameron og Theresa May, som han anklager for forsømmelser uten å nevne deres navn. «Vi legger ut på en ny kurs for økonomien (…), noe som lenge har vært nødvendig. Vi går ikke tilbake til den gamle mislykkede modellen med lave lønninger, lav vekst og lite faglært arbeidskraft, alt muliggjort og bygd på ukontrollert innvandring», sa han. Dagens plager er bare små vansker på veien mot ei bedre framtid.

Johnson vil dra de fattige og vanlige folk opp, sier han og anklager Arbeiderpartiet for å ville dra de rike ned. Han vil ha næringslivet til å øke lønningene for å få briter til å ta ledige jobber. En ny økonomisk modell? Han lyder som en revolusjonær, men han har ingen politisk plan for gjennomføring. Og alt er pakket inn i vitser, anekdoter og latterliggjøring av motstandere. Slagordet på talerstolen var: «Gjenoppbygg bedre!» Storbritannia er et ganske stort byggverk. Statsministeren mangler en politisk arkitekt.

Næringslivet nærmest hudfletter statsministerens luftige økonomiske vyer. Hvor skal de høyere lønningene komme fra? De vil bare føre til økt prisvekst, sier næringslivet. Hva vil han gjøre for å øke produktivitet og vekst? Imens stiger prisene, ikke minst på elektrisk kraft, som i resten av Europa. Nå skal de romslige ordningene for permitteringer under pandemien bortfalle, noe som vil merkes både av næringslivet og de ansatte. Og så øker Johnson og de konservative skattene for å tette det hullet som «meteoritten» coronaviruset skapte i statsbudsjettet. Blant mange konservative vekker økte skatter misnøye. Andre mener en skatt på eiendom og formue hadde vært bedre enn å fordele det på alle.

Omgitt av flere kriser, alle utløst eller forsterket av bruddet med EU og pandemien, forsvarer Johnson og hans våpendragere «Brexit» med nebb og klør. «Nå begynner gjenfødelsen av Det Forente Kongedømmet», sa David Frost. Det blir en smertefull fødsel. Han og Johnson har samtidig forberedt en lov – enda en – som ensidig skal endre protokollen om Nord-Irland som er en del av avtalen med EU om utmelding. Den slags krumspring har EU avvist to ganger før.

Boris Johnson og hans støttespillere er avslørt. De var fullstendig uforberedt på følgene av å forlate EU, like uforberedte som Frost da han kom til EU til sitt første forhandlingsmøte uten ett eneste dokument. I andre land i Europa rister man på hodet, måper eller ler av britenes hodeløse vandring.

Den julegrana som Norge hvert år sender til London, bør ikke hogges for seint i år, og antakelig bør Norge sørge for å sende med en lastebil med sjåfør, som snart må søke Boris om midlertidig visum og arbeidstillatelse, for å få grana på plass.

Skrive til oss? Send innlegg her

Tekstlengde:

  • Kronikk: 5000 tegn
  • Hovedinnlegg: 3600 tegn
  • Underinnlegg: 2800 tegn

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer