Bransjeprisen

Brageprisens problem er at den aldri er blitt tydelig for dem det gjelder: De som skriver og de som leser.

FORSØKET PÅ

å lage en definitiv, norsk bokpris - Brageprisen - har møtt motstand helt siden den ble innstiftet i 1992. Først som TV-underholdning: Noe Oscar-show ble det aldri. Så for juryens utvelgelseskriterier og eventuelle forbigåelser av store bøker. Og nå for selve oppmeldingssystemet. Forlagene melder på seks bøker hver, uavhengig av forlagets størrelse og kvaliteten på årets produksjon.

DET INNEBÆRER

at noen forlag bruker prisen politisk, andre kommersielt. Noen vil ha fokus på ukjente forfatterskap, andre gi ekstra fart til bestselgerne. Selv om juryen har anledning til å hente inn bøker de måtte ønske å vurdere i tillegg, gir dette systemet følelsen av at det fins andre agendaer for utdelingen enn å finne fram til årets desidert beste bøker. Derfor er det betimelig at systemet eksponeres og diskuteres åpent.

I HVERT FALL

hvis vi nå skal bry oss om Brageprisen. Problemet for bokbransjen er at den selv bidrar til å svekke prisens status ved å holde liv i dens argeste konkurrenter. De fleste forlagene har egne priser, både til etablerte forfattere og debutanter. Brageprisen må gå langt utenpå dem. Formålet med Brage er «å fremme litterær kvalitet og øke interessen for bøker». Men Kritikerprisen henger høyt hva litterær kvalitet angår, og Bokhandlerprisen gir klar pekepinn om popularitet. Når de store forfatterskapene skal kåres, innstilles de gjerne til Nordisk Råds litteraturpris. I dette kronglete landskapet strever Brageprisen, selv etter ti år, med å finne sin plass.

Å LESE ER EN

intim handling. Det er deg og boka. Når forfattere reiser rundt og leser opp foran mange mennesker, er det fremdeles møtet mellom bok og leser som står i sentrum. Brageprisen som TV-show - med sine haltende takketaler og intetsigende samtaler - traff verken mange seere eller mange lesere. Sendetidspunktet ble flyttet fra lørdag til fredag til søndag til torsdag. Nå deles prisen ut på en onsdag uten TV-kameraer.

NRK GA

kanskje ikke prisen legitimitet, men de ga den muskler. Når utdelingen avvikles i en annen form og for et mer spesifikt publikum, er det mulig å gi den et annet og mer litterært innhold. Brageprisen har alt å tjene på en åpen diskusjon omkring hvilke bøker som faktisk blir vurdert - og en tydeliggjøring av selve prisens profil.