DEBATT

Munchmuseet:

Bringer verden til Oslo

Nå kan vi ikke bare låne ut Munch, som er ettertraktet over hele verden, men vi kan låne og vise kunst tilbake. Nye Munch betyr at vi kan få oppleve de største kunstnerne i verden her hjemme hos oss selv.

NYE MULIGHETER: I det nye museet vil mer enn 150 Munch-verk – inkludert de største og mest kjente – vises permanent. Det nye museet åpner helt nye muligheter for samarbeidet med internasjonale museer, skriver innsenderne. Her fra toppen av bygget med utsikt over Bjørvika i bakgrunnen. Foto: Torstein Bøe / NTB
NYE MULIGHETER: I det nye museet vil mer enn 150 Munch-verk – inkludert de største og mest kjente – vises permanent. Det nye museet åpner helt nye muligheter for samarbeidet med internasjonale museer, skriver innsenderne. Her fra toppen av bygget med utsikt over Bjørvika i bakgrunnen. Foto: Torstein Bøe / NTB Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Eksterne kommentarer: Dette er en debattartikkel. Analyse og standpunkt er skribentens egen.
Publisert

Nå åpner MUNCH dørene – for folk fra hele Oslo, hele Norge og hele verden. Det er et museum i den internasjonale toppklassen, som er kunstskatten Edvard Munch etterlot seg verdig.

Det finnes dem som tror at det drysser statlige milliarder over Oslo, og at det er derfor vi kan bygge kulturbygg som MUNCH. Det stemmer ikke. MUNCH, i likhet med Deichmans nye hovedbibliotek, er eid, bygget og driftet av Oslo kommune. De statlige tilskuddene til dette bygget utgjør en liten del av den totale regningen.

Vi som bor i Oslo er så heldige at vi eier 26 000 kunstverk av Edvard Munch. Det er en enorm samling, og en enorm forpliktelse.

Edvard Munch måtte sikre kunsten sin da tyskerne inntok landet. Han ville ikke testamentere den til staten som var ledet av Quisling og hans medsammensvorne. Løsningen ble å testamentere hele samlingen til Oslo kommune. Slik kunne ikke de tyske okkupantene beslaglegge kunsten.

Munch ønsket at det skulle bygges et museum for kunsten, men arbeidet var på ingen måte klart før han døde i 1944. Da Aker kommune ble slått sammen med Oslo i 1948 fulgte kunstsamler Rolf Stenersens samling med enda flere verk av Munch, men også en bred samling moderne kunst.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer