LEDER

Dagbladet mener:

Dårlig gjort mot Skole-Norge

Regjeringen og kunnskapsminister Guri Melby (V) tvinger hele landet til å innføre fritt skolevalg. Det er uklokt.

BANALT: Kunnskapsminister Guri Melby (V) tvinger skole-Norge til å innføre fritt skolevalg i en uklok avgjørelse. Foto: Jil Yngland / NTB Scanpix.
BANALT: Kunnskapsminister Guri Melby (V) tvinger skole-Norge til å innføre fritt skolevalg i en uklok avgjørelse. Foto: Jil Yngland / NTB Scanpix. Vis mer
Leder: Dette er en lederartikkel fra Dagbladet, og gir uttrykk for avisas syn. Dagbladets politiske redaktør svarer for lederartikkelen.
Publisert

Søndag kveld ble en blå, ideologisk lue tredd nedover hodet på hele Skole-Norge. Det var da det ble kjent at regjeringen innfører fritt skolevalg over hele landet. I tillegg til å være dypt paradoksal (frihet innført ved tvang?) er dette en ordning som ikke tar hensyn til ulike lokale og regionale behov i landet, og som dessuten ble usentimentalt forkastet i høringsrunden. Under høringen i Stortinget i februar gikk både NHO, LO, KS, lærerorganisasjonene og elevenes representanter mot forslaget.

Ideen om fritt skolevalg kan se forlokkende ut på papiret. Er det ikke bedre at elevens evner får bestemme hvor de går på skole, snarere enn adressen de tilfeldigvis bor på? Men i praksis har fritt skolevalg, særlig slik det praktiseres i Oslo, vist seg å ha en rekke negative konsekvenser. Ordningen har gitt sterkt segregerte skoler der elever som av forskjellige grunner presterer dårlig, klumper seg sammen på de samme skolene. En rapport fra inntaksutvalget som ble levert til Oslo kommune i våres, konkluderte med at fritt skolevalg i liten grad innfrir førstevalgene til elevmassen som sådan, fordi det i realiteten bare er en liten del av elevene som kan velge fritt.

Utdanningsbyråd i Oslo, Inga Marte Thorkildsen (SV), som tok imot rapporten, har lenge jobbet med å finne alternative løsninger til fritt skolevalg i hovedstaden. Parallelt med dette arbeidet har regjeringen hatt forslag om landsdekkende fritt skolevalg ute på høring, og det er vanskelig ikke å se søndagens nyhet som et forsøk på å komme Thorkildsen og byrådet i Oslo i forkjøpet. Opposisjonen til venstre er da også forutsigbart rasende.

Det er verdt å ha med at ingen inntil videre har funnet en inntaksordning som løser alle problemer. Det er også inntaksutvalget omhyggelige med å påpeke. Noe vil uansett avgjøre hvor en elev går på skole, og dette «noe» vil uansett kunne virke urettferdig. Det er ikke vanskelig å forstå at det vi føles urimelig for en hardtarbeidende elev å miste en attraktiv skoleplass på grunn av loddtrekning eller kvotering, som er ordninger som er i bruk andre steder i verden.

Derfor er det interessant at inntaksutvalget til kommunen er mildest stilt til en progresjonsordning, som belønner elever på grunnlag av framgang. Argumentet er at dette vil stimulere faglig svake så vel om faglig sterke elever til å legge inn en ekstra innsats. Det er en komplisert og ressurskrevende ordning, men verd å se nærmere på – særlig hvis alternativet er en enkel løsning basert på en banal frihetstanke, som i realiteten ikke gir særlig stor frihet og som nesten ingen vil ha.

Skrive til oss? Send innlegg her

Tekstlengde:

  • Kronikk: 5000 tegn
  • Hovedinnlegg: 3600 tegn
  • Underinnlegg: 2800 tegn

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer