KOMMENTARER

Ny skriftlig eksamen i norsk for tiende klasse:

De ødelegger norskeksamen

Nå skal eksamen for tiende klasse deles opp i tre korte oppgaver, der det handler mer om å gjennomføre enkle lese- og skriveøvelser enn å klare å skape en lang, selvstendig tekst. Det er et slags svik.

BEKYMRINGSFULLT: Nå kan elevene slippe å vise at de klarer å skrive lengre, komplekse tekster til norskeksamen i tiende klasse. Foto: Shutterstock / Scanpix.
BEKYMRINGSFULLT: Nå kan elevene slippe å vise at de klarer å skrive lengre, komplekse tekster til norskeksamen i tiende klasse. Foto: Shutterstock / Scanpix. Vis mer
Interne kommentarer: Dette er en kommentar. Kommentaren gir uttrykk for skribentens holdning.
Publisert
Sist oppdatert

Det er mye som er moro med den moderne, digitale hverdagen. Men det er ikke til å komme fra at den stykker opp tankene våre. Tradisjonelle medier så vel som sosiale medier, YouTube og de tusen meldingsappene som finnes: Alt napper i oppmerksomheten og gjør det vanskeligere å holde tråden gjennom en roman, en spillefilm, et lengre resonnement. Vi lever et liv i snutter.

Dette er en utvikling som man skulle tro at den norske skolen ville være opptatt av å motvirke. Men nei. Et forslag til en ny ordning for skriftlig eksamen i norsk for tiende klasse er nettopp blitt lagt fram, etter å ha blitt utarbeidet av Skrivesenteret ved NTNU, på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. Det er i praksis en lang og smertefull kapitulasjonserklæring. Eksamen har til nå vært todelt, der en del har bestått i å skrive en lengre tekst. Eleven har fått fem timer på begge oppgavene. Det nye forslaget går ut på å splitte opp eksamen i tre korte deloppgaver.

Eksempeloppgavene som er lagt fram er banale lese- og skriveøvelser som i svært liten grad gir elevene mulighet til å vise fram sin evne til å resonnere, eller til å få fram hvordan de forstår og bearbeider innholdet i norskfaget. I den ene blir eleven oppfordret til å gi en sekstenåring tilbakemelding på et leserinnlegg. «Skriv tilbakemeldingen i tre avsnitt», står det. «Det første avsnittet skal handle om den språklige stilen til Kalle, det neste om kildebruken hans, og det siste om tekstens formalia».

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer