DEBATT

Arbeiderpartiets skatteforslag

De rikeste må betale mer

Hva er rettferdige skatter?

RETTFERDIG SKATT: - Det folk og bedrifter trenger nå er mer forutsigbarhet for egen økonomi, skriver Hadia Tajik (Ap).Foto: Ole Berg-Rusten / NTB
RETTFERDIG SKATT: - Det folk og bedrifter trenger nå er mer forutsigbarhet for egen økonomi, skriver Hadia Tajik (Ap).Foto: Ole Berg-Rusten / NTB Vis mer
Eksterne kommentarer: Dette er en debattartikkel. Analyse og standpunkt er skribentens egen.
Publisert
Sist oppdatert

Arbeiderpartiet har lagt fram et forslag til skatte- og avgiftsopplegg for neste stortingsperiode. Forslaget vårt viser vei i en vanskelig tid – og vil bidra til mer rettferdig finansiering av velferden.

Kortversjonen av det Arbeiderpartiet går til valg på er dette:

  • Folk med vanlige og lave lønninger vil betale mindre i skatt, folk med høye inntekter og formuer vil betale mer i skatt, og bedrifter får samme skatt som i dag.
  • I tillegg vil vi ha slutt på at det stadig kommer nye eller økte avgifter som rammer lommeboka til folk: Derfor skal ingen avgifter opp med Arbeiderpartiet uten at andre avgifter eller inntektsskatt blir justert tilsvarende ned.

Den litt lengre versjonen er denne: Den økonomiske krisen under og etter koronapandemien ser ut til å bli dyptgripende og med langvarige konsekvenser. I skrivende stund stenges deler av landet ned på grunn av en ny smittebølge. Det kan komme langvarige permitteringer i flere bransjer og økt ledighet.

Det folk og bedrifter trenger nå er mer forutsigbarhet for egen økonomi.

Det er det første premisset vårt: At skattenivået for folks inntekter forblir uendret fra 2020-nivå. Det betyr at også selskapsskatten holdes på 22 prosent hele neste stortingsperiode.

En annen utvikling vi har sett over flere år er at de økonomiske forskjellene mellom folk har økt. En fersk analyse fra SSB (2020/13) har avdekket at de økonomiske forskjellen mellom folk i Norge er langt større enn vi tidligere har vært klar over. De påpeker også at skattesystemet favoriserer de rikeste. Sitat: «De 1 prosent rikeste betaler mindre skatt av hver tjent krone enn folk flest».

Dét er forklaringen bak det andre premisset i vårt skatteløfte: At skatten på både inntekt og formue må bli mer omfordelende.

Arbeiderpartiet vil omfordele bedre. Det betyr at de med inntekter over 750.000 kroner må regne med å betale mer i skatt. De med inntekter under dette beløpet vil få samme eller lavere skatt enn i dag.

I snitt får hele 80 prosent av skattebetalerne i landet lik eller lavere inntektsskatt. De øvrige 20 prosent av skattebetalerne, de med høyest inntekt, må betale mer. Det kommer til å gå helt fint, for det har de råd til. Det er også mer rettferdig at de med den sterkeste ryggen bærer den største børa. Særlig når vi vet at denne gruppen har fått bedre økonomi med corona, mens de med de laveste inntektene er sterkest berørt av koronapandemiens negative konsekvenser.

Det andre premisset for skatte- og avgiftsopplegget vårt handler også om de indirekte skattene: Altså avgiftene.

Med Høyre i regjering har avgiftene økt med over 6 milliarder kroner. SSB dokumenterte i 2019 at avgiftene særlig rammer husholdninger med lav inntekt, «fordi avgiftsøkningene i stor grad har vært rettet mot typiske nødvendighetsgoder».

Du blir snikskattet av høyreregjeringen, mens rikfolk får skattekutt. Slik kan det ikke fortsette. Arbeiderpartiet vil sette en stopper for det.

Vi starter med å kutte i overprisede statlige gebyrer. Riksrevisjonen har påpekt at en rekke tjenester koster mer enn de skal for at staten urettmessig skal tjene penger på det. Det er for dyrt å ta teoriprøve. For dyrt å tinglyse pant i løsøreregisteret. Det er til og med for dyrt for folk i gjeldsfella å gjøre opp for seg. Arbeiderpartiet vil sette en stopper for det.

Det haster å kutte klimautslippene, for å unngå store, irreversible konsekvenser. Derfor øker vi noen klimaavgifter. Men for å sikre at omstillingen til et lavutslippssamfunn skal være rettferdig, reduserer vi samtidig skattene for personer med alminnelig og lav inntekt. Ellers blir byrdefordelingen skjev.

Disse eksemplene viser betydningen av å se inntektsskatten og avgiftsnivået under ett, slik Arbeiderpartiet vil. Å beholde disse skattene på 2020-nivå gir større forutsigbarhet for folk.

Når det gjelder formuesskatten tar vi et annet valg enn for inntekts- og selskapsskatten: Den får samme innretning som i 2016.

Det betyr lik innretning som seks partier, et bredt flertall i Stortinget, vedtok i skatteforliket. Den gangen ble vi også enige om å være uenige om satsene. Arbeiderpartiet har alltid ment at de rikeste må bidra mer til fellesskapet enn høyreregjeringen legger opp til. Derfor målretter vi formuesskatten mye tydeligere mot de aller høyeste formuene, samtidig som vi øker bunnfradraget.

STATISTRIKK: Med hekletøy har førsteamanuensis i biostatistikk, Kathrine Frey Frøslie, laget en genial forklar på det mye omtalte R-tallet under coronapandemien. Video: statistrikk.no Vis mer

Dette gir også forutsigbarhet: Formuesskatteforslaget vårt er ikke «tenk på et tall», men bygget over prinsipper som et bredt flertall har sluttet seg til. Dette innebærer at vi foreslår å sette verdifastsettelsene på aksjer og driftsmidler likt med næringseiendom, altså 80 prosent. Høyreregjeringa har derimot valgt å uthule formuesskatten, ved å sette verdifastsettelsen til 55 prosent. Det er vi kritiske til. Det gjør at pensjonister med penger i banken får høyere verdifastsettelse på sin formue, enn for eksempel rikfolk som setter pengene på børs. Det er ikke rettferdig.

Med disse forslagene går Arbeiderpartiet til valg på å sikre både forutsigbarhet og fordeling med skatte- og avgiftsopplegget vårt.

Skrive til oss? Send innlegg her

Tekstlengde:

  • Kronikk: 5000 tegn
  • Hovedinnlegg: 3600 tegn
  • Underinnlegg: 2800 tegn

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer